تعهد خیران مدرسه‌ساز افزایش می‌یابد؟

خیران مدرسه ساز یکی از ظرفیت‌ها مهم کشور هستند که استفاده از این ظرفیت در امر مدرسه‌سازی، تجهیز، بهسازی و ترویج علم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، از این رو لازم است تعهد خیران افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباس زارع، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران از افزایش تعهد خیران مدرسه‌ساز تهران برای ساخت فضاهای آموزشی جدید در این استان به ۷۰۰ میلیارد تومان در بازه زمانی مهر ۱۴۰۱ تا فروردین ۱۴۰۲ خبر داد و اظهار کرد: مولدسازی املاک و دارایی‌های آموزش و پرورش نیز به صورت جدی در این مجموعه در دست پیگیری است و املاک شناسایی شده به محض آنکه به فروش برسند منابع حاصله در مدرسه سازی هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی مناسبی برای بهسازی و بازسازی مدارس فرسوده در سطح استان تهران صورت گرفته است، افزود: با توجه به اعتباراتی که دولت پیش‌بینی کرده و مشارکت خیران در جشنواره‌های خیران مدرسه‌ساز، پیش‌بینی می‌کنیم که سرعت ساخت فضاهای آموزشی به خصوص بازسازی مدارس در بافت‌های فرسوده سریع‌تر اتفاق بیفتد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران تصریح کرد: مشارکت خیران در امر مدرسه‌سازی در استان تهران در یک‌سال گذشته بیشتر از ۷۰۰ میلیارد تومان بوده و به این معنا است که هرچه‌قدر خیران اراده بیشتری داشته باشند دولت نیز برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام به همان میزان اعتباری را در نظر می‌گیرد. تمام آن‌ها یعنی افزایش سرعت تخریب و بازسازی و ساخت مدارس جدید و مقاوم سازی مدارس نیازمند که اکنون روی ریل افتاده است.

وی با اشاره به اینکه تعهد خیران در سال گذشته حدود ۲۲۰ میلیارد تومان بود، اما از مهر ۱۴۰۱ تا انتهای فروردین ۱۴۰۲ به بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان رسیده و به این ترتیب پروژه‌های بیشتری را کلید خواهیم زد، گفت: تا پایان سال گذشته ۸۴۸ میلیارد تومان اعتبار در حوزه مدرسه‌سازی استان تهران هزینه شد که ساخت نزدیک به صد مدرسه جدید را به دنبال داشت. غالب فضاهای جدید با تخریب مدارس فرسوده صورت می‌گیرد.

زارع ادامه داد: بازسازی مدارس فرسوده بر اساس اولویتی که ادارات کل آموزش‌وپرورش شهر تهران و شهرستان‌های تهران به اداره کل نوسازی مدارس اعلام می‌کنند، انجام می‌شود، اما همچنان نیازمند کمک تمام نهادها هستیم.

۸۰ درصد تعهد خیران مدرسه ساز در خراسان جنوبی محقق شده است

همچنین محمود چاوشان، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی اظهار کرد: خیران مبلغ ۸۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان را برای امر مدرسه سازی در استان تعهد کرده‌اند که ۸۰ درصد آن محقق شده است.

وی ادامه داد: عامل اصلی افزایش مدارس دو نوبته در خراسان‌جنوبی کمبود مدرسه و فضای آموزشی است که در زمینه رفع این مشکل خیران نیکوکار همواره همراه ما در نوسازی مدارس بوده‌اند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی تصریح کرد: در بیست و پنجمین جشنواره خیران مدرسه ساز، خیران نیک‌اندیش مبلغ ۸۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان را برای امر مدرسه سازی در نقاط مورد نیاز استان را تقبل کردند.

وی اضافه کرد: این مبلغ تعهد شده توسط خیران برای احداث ۱۳۷ کلاس درس و شش فضای جانبی بوده که تاکنون ۸۰ درصد تعهد خیران محقق شده است.

چاوشان گفت: امیدواریم با رفع نیازهای دانش آموزان در مناطق محروم و کمتر برخوردار به همت خیران زمینه رشد استعدادهای آن‌ها بیش از پیش فراهم شود.

ضرورت توجه به ظرفیت خیران در مدرسه‌سازی

حمیدرضا خان محمدی، معاون وزیر آموزش‌وپرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس نیز در این زمینه گفت: استفاده از ظرفیت خیران و بخش‌های مختلف برای ساخت، بهسازی و تجهیز مدرسه‌ها مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: سمنان جزو استان‌های باسواد کشور است و باید در زمینه تأمین زیرساخت‌های آموزش و پرورش مورد توجه ویژه قرار گیرد.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش اضافه کرد: استفاده از ظرفیت خیران و بخش‌های مختلف برای ساخت، بهسازی و تجهیز مدرسه‌های استان سمنان از راهکارهای توسعه زیرساختی حوزه تعلیم و تربیت برای رفع کمبودها است.

وی با اشاره به طرح شهید عجمیان افزود: استان سمنان این ظرفیت را دارد که در اجرای این طرح در قالب طرح جهادی عدالت در زمینه رنگ‌آمیزی دیوارهای مدرسه جزو استان‌های برتر کشور باشد.

خان محمدی گفت: توصیه ائمه جمعه در زمینه ترغیب و توصیه آحاد جامعه در امر خداپسندانه مدرسه‌سازی و بهسازی مدرسه‌ها مؤثر است و ورود ائمه جمعه و دعوت آنان به این امر کمک بزرگی به نهضت مدرسه‌سازی در کشور است.

کد خبر 655520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.