۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶
رتبه‌بندی معلمان به کجا رسید؟

طرح رتبه‌بندی معلمان که چندی پیش توسط مسئولان و مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار گرفت، اکنون با اعتراض برخی از معلمان مواجه شده است که به گفته سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش اعتراض معلمان با دقت بررسی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضامراد صحرایی، سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه اعتراض‌های معلمان به نحوه رتبه‌بندی به دقت بررسی می‌شود تا حقی از کسی تضییع نشود، اظهار کرد: فرایند رسیدگی به اعتراض‌ها آغاز شده است. در اعتراض‌ها اجازه بارگذاری مدرک جدید داده نمی‌شد که به فوریت زمینه بارگذاری مدرک جدید فراهم خواهد شد.

وی افزود: توجه جدی به دغدغه‌های همکاران پیرامون مسائل آموزشی و پرورشی و رتبه‌بندی معلمان، مهم و ضروری بوده و هدف این است که همکاران به حق خود برسند. ۹۴۰ هزار معلم تقاضای رتبه کرده بودند که پرونده ۹۳۳ هزار نفر مورد بررسی قرار گرفت، ۵۹ میلیون سند در سامانه‌ای که ظرف مدت ۳.۵ ماه آماده بهره‌برداری شده بود، بارگذاری شد و این مسئله حجم گردش کار آن را افزایش داد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در طول اجرای رتبه‌بندی چندین هزار حکم صادر شده است، گفت: مشکلات رتبه‌بندی را با کمک همکاران برطرف می‌کنیم. چند کار در مورد رتبه‌بندی در حال انجام است؛ نخست اینکه فرایند رسیدگی به اعتراض‌ها آغاز شده است که در اعتراض‌ها اجازه بارگذاری مدرک جدید داده نمی‌شد که به فوریت زمینه بارگذاری مدرک جدید فراهم خواهد شد، البته باید قابلیت‌های جدیدی در سامانه برای این کار ایجاد شود و معلمان می‌توانند در مؤلفه مورد اعتراض، مدارک تکمیلی را ارائه دهند.

وی اضافه کرد: کمیته نظارت و پایش رتبه‌بندی شروع به کارکرده است و گروهی مختصات عمومی هریک از رتبه‌ها را مشخص کرده‌اند که بر اساس آن، رتبه‌ها را کیفیت‌سنجی می‌کنند.

صحرایی با اشاره به برنامه هفتم توسعه، ادامه داد: نقش آموزش‌وپرورش در برنامه هفتم توسعه باید پررنگ دیده شود، در این حوزه تمام تلاش خود را می‌کنیم تا آموزش‌وپرورش نقش ویژه‌ای در برنامه هفتم داشته باشد. آموزش‌وپرورش نیازمند مشارکت و همکاری تمام دستگاه‌ها و جامعه است تا بتواند نقش خود را به نحو احسن ایفا کند.

ضرورت رفع مشکلات رتبه‌بندی معلمان

محمد وحیدی، نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: از طرح رتبه بندی معلمان تمام قد دفاع می‌کنم و از صفر تا ۱۰۰ آن اطلاع دارم.

وی درباره طرح رتبه بندی معلمان، ادامه داد: به وزارت آموزش‌وپرورش در اجرای این قانون انتقاد وارد است. مجلس، قانون گذار است و قانون رتبه‌بندی را وضع کرد اما وزارت آموزش و پرورش آن را بد اجرا کرد.

نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه این موضوع مربوط به ادارات کل استان‌ها نیست چراکه آن‌ها مجری وزارتخانه هستند، گفت: وزارت آموزش‌وپرورش این موضوع را به نحوی پیش برد که در ثبت نام و بارگذاری مدارک فرهنگیان مشکل ایجاد شد و چالش‌های دیگری به وجود آورد.

وی تصریح کرد: اینکه در رتبه بندی، یک معلم الهیات با ۲۵ سال سابقه در شاخص اعتقادات نمره پایینی بگیرد و دلیل آن نیز بروز مشکل در بارگذاری مدارک باشد، زیبنده نیست. در سایر موضوعات نیز همینطور و باید کرامت معلمان حفظ شود.

۲۵ تا ۳۰ درصد فرهنگیان نسبت به رتبه معترض هستند

در روزهای گذشته نیز محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش از آغاز رسیدگی به اعتراضات رتبه‌بندی معلمان خبر داده و اظهار کرد: ۲۵ تا ۳۰ درصد فرهنگیان نسبت به رتبه کسب شده، معترض هستند.

وی با بیان اینکه ۹۳۳ هزار و ۵۰۸ فرهنگی رتبه‌بندی شدند، افزود: رسیدگی به اعتراضات رتبه‌بندی معلمان آغاز شده است.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش با بیان اینکه مطابق ماده ۱۴ آئین‌نامه اجرایی، فرهنگیان امکان اعتراض دارند، ادامه داد: در این ماده آمده است «در صورتی که هریک از ارزیابی‌شوندگان نسبت به نحوه رسیدگی به ارزیابی و رتبه‌بندی تعیین شده، اعتراض داشته باشند، می‌توانند ظرف ۱۰ روز از ابلاغ رتبه، درخواست خود را از طریق سامانه به دبیرخانه هیئت ممیزه سطح بالاتر ارائه کنند» که این کار انجام شده است.

وی تصریح کرد: در هیئت ممیزه مرکزی تصویب شد که کارگروه‌هایی تصویب شود و از معاونان آموزش متوسطه، آموزش ابتدایی، پرورشی، تربیت بدنی و سلامت و معاون توسعه منابع و پشتیبانی، مسؤولیت این کارگروه‌ها را دارند؛ البته دبیرخانه رسیدگی به اعتراض‌ها در اداره‌کل ارزیابی عملکرد واقع است و کار رسیدگی به اعتراض‌ها را انجام می‌دهند.

کد خبر 655498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.