۵ روش کارآمد حمل‌ونقل در شهرهای هوشمند جهان

روش‌های خلاق بسیاری از اتوبوس‌های الکتریکی و خودروهای بدون راننده گرفته تا میکروموبیلیتی‌ها و تاکسی‌های پرنده، رفت و آمد در شهرهای هوشمند امروز را تسهیل و خوشایند کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بدیهی است که همزمان با رشد و توسعه شهرها، روش‌های حمل‌ونقل در آن‌ها نیز باید بهبود قابل‌توجهی را تجربه کند تا با نیازهای شهرنشینان، بیشترین سازگاری را داشته باشد.

به دنبال پیدایش فناوری‌های پیشرفته و افزایش نیاز به گزینه‌های پایدار حمل‌ونقل، شهرهای هوشمند به‌عنوان پیشروان توسعه روش‌های نوآور عبور ومرور در داخل و خارج از مناطق شهری عمل می‌کند و خلاقیت‌های تردد در آن‌ها می‌تواند به‌عنوان الگوهایی برای سایر شهرهای جهان به کار گرفته شود.

در ادامه به بهترین روش‌های حمل‌ونقل در شهرهای هوشمند پرداخته می‌شود که تجربه عبور و مرور را برای شهرنشینان خود تسهیل و خوشایند کرده است.

اتوبوس‌های الکتریکی

در پی افزایش تمرکز مدیران بر کاهش انتشار گازهای آلاینده، اتوبوس‌های الکتریکی به طور قابل‌توجهی در میان سایر وسایل حمل‌ونقل عمومی گسترش یافته و به یکی از روش‌های ثابت تردد در شهرهای هوشمند تبدیل شده است. نیروی لازم برای عملکرد و حرکت این خودروهای سبز از الکتریسیته تأمین می‌شود و این یعنی انتشار گازهای آلاینده از آن‌ها صفر است، ضمن اینکه قابلیت شارژ آن‌ها اغلب در تمام ایستگاه‌های اتوبوس سراسر شهرهای هوشمند وجود دارد.

امروزه اتوبوس‌های الکتریکی به‌طورگسترده در بسیاری از شهرهای جهان نظیر لندن انگلستان، پاریس در فرانسه و نیویورک آمریکا مسافران را به مقصد می‌رساند و از این طریق در تسهیل تحقق اهداف صفر کربن این شهرها نقش مهمی ایفا کرده است.

محققان پیش‌بینی کرده‌اند که بازار اتوبوس‌های الکتریکی از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۷ رشد ۱۶.۶ درصدی را تجربه خواهد کرد و تا آن زمان درآمد ۸۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار را از آن خود می‌کند.

5 روش کارآمد حمل‌ونقل در شهرهای هوشمند جهان

خودروهای بدون راننده

وجود خودروهای بدون راننده در شهرها مانند گذشته تنها یک خیال نیست، بلکه به یک واقعیت در میان شهرهای هوشمند تبدیل شده است. در این وسایل نقلیه سبز، سنسورهایی دیجیتالی و سیستم‌هایی رایانه‌ای نصب می‌شود که به کاهش ترافیک خودرویی و بهبود ایمنی جاده‌ها کمک زیادی می‌کند. کمپانی‌هایی مانند تسلا وسایل نقلیه بدون راننده خود را به طور آزمایشی و به تعداد زیاد در بسیاری از شهرهای جهان مورد استفاده قرار داده‌اند تا از کارایی آن‌ها مطمئن شوند که نتایج موفقیت‌آمیز این مرحله، آن‌ها را به وارد کردن خودروهای خود به بسیاری از شهرهای هوشمند جهان سوق داده است.

کارشناسان از رشد ۵۵۶ میلیارد و ۶۷۰ میلیون دلاری بازار خودروهای بدون راننده تا سال ۲۰۲۶ خبر داده و مدعی شده‌اند وجود این وسایل نقلیه در سال ۲۰۲۶ نسبت به ۲۰۱۹، رشد ۳۹.۴۷ درصدی را تجربه خواهد کرد. جالب است بدانید که خودروهای بدون راننده از قابلیت کاهش ۹۰ درصدی مرگ‌های ناشی از ترافیک که بخش اعظم آن‌ها به خطاهای انسانی مربوط می‌شود، برخوردار است.

5 روش کارآمد حمل‌ونقل در شهرهای هوشمند جهان

انواع میکروموبیلیتی‌ها

تردد از طریق میکروموبیلیتی‌ها، در کنار سایر روش‌های سنتی و جدید حمل‌ونقل در شهرهای هوشمند رو به گسترش است و وسایل نقلیه این گروه شامل اسکوترهای برقی، اسکیت‌بردها و دوچرخه‌ها به‌طور روزافزون از محبوبیت بالایی در میان شهرنشینان برخوردار می‌شود. کمپانی‌هایی مانند لایم (Lime) و برد (Bird) میکروموبیلیتی‌های خود را به تعداد زیاد به بازارهای شهرهای هوشمند وارد کرده‌اند و در تلاش هستند مالکیت معابر شهرهای هوشمند را در آینده از آن خود کنند.

انتظار می‌رود که تا سال ۲۰۳۰، اندازه بازار میکروموبیلیتی‌ها به ۲۵۰ میلیارد دلار برسد که این مقدار نسبت به سال ۲۰۲۰، رشد ۱۷.۶ درصدی را تجربه خواهد کرد. لایم یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های تولید اسکوترهای اشتراکی در جهان به‌شمار می‌رود که بر اساس گزارش‌های ارائه شده، تنها در سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۳۰ اسکوتر برقی اشتراکی را به بازارهای شهرهای هوشمند سراسر دنیا صادر کرد.

5 روش کارآمد حمل‌ونقل در شهرهای هوشمند جهان

سیستم‌های حمل‌ونقل تندروی خصوصی

سیستم‌های حمل‌ونقل تندروی خصوصی برای افزایش قابلیت سرعت تردد در شهرهای هوشمند و همچنین بهبود کارآمدی وسایل نقلیه توسعه یافته است. در این سیستم‌ها از وسایل نقلیه کوچک و بدون راننده در مسیرهایی مخصوص بهره گرفته می‌شود که مسافران را بدون توقف، با سرعت بالا و ایمنی کافی به مقصد می‌رساند. میلتون کینز بریتانیا از موفق‌ترین شهرهای هوشمند جهان در بهره‌گیری از سامانه حمل‌ونقل تندروی خصوصی به‌حساب می‌آید، با این حال این شیوه تردد به‌طور قابل‌توجهی در سایر شهرهای هوشمند جهان در حال توسعه است.

سامانه حمل‌ونقل تندروی خصوصی در میلتون کینز تا سال ۲۰۲۷، بیش از ۱.۹ مایل از معابر شهری را از آن خود خواهد کرد و سهم آن از بازار حمل‌ونقل تا همان سال به چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار خواهد رسید.

5 روش کارآمد حمل‌ونقل در شهرهای هوشمند جهان

تاکسی‌های پرنده

تاکسی‌های پرنده اگرچه این روزها، مراحل اولیه توسعه خود را تجربه می‌کند، با این حال از قابلیت ایجاد انقلابی عظیم در حمل‌ونقل شهرهای هوشمند برخوردار است. این وسایل نقلیه که تاکسی‌هایی با اندازه‌های کوچک و ظرفیت‌های محدود را شامل می‌شود، قابلیت پرواز و به زمین نشستن را به طور عمودی دارد و به همین دلیل در آینده به یکی از بهترین گزینه‌های تردد در شهرهای متراکم و با کم‌ترین فضای پارک تبدیل خواهد شد.

کمپانی‌هایی مانند اوبر (Uber) و لیلیوم (Lilium) با سرعت بالا در حال توسعه تاکسی‌های پرنده هستند و در نظر دارند پیشرفته‌ترین و کارآمدترین انواع آن‌ها را به شهرهای هوشمند وارد کنند و بخش اعظمی از آسمان‌های این شهرها را در آینده در بر گیرند.

براساس تحقیقات و پیش‌بینی‌های انجام شده، اندازه بازار تاکسی‌های پرنده تا سال ۲۰۲۵ به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار خواهد رسید که این مقدار نسبت به سال ۲۰۲۰، افزایش ۱۸.۹ درصدی را تجربه خواهد کرد. اوبر در نظر دارد خدمات خود را تا پایان سال ۲۰۲۳ در شهرهایی مانند لس‌آنجلس و دالاس آمریکا و همچنین ملبورن استرالیا گسترش دهد و این در حالی است که لیلیوم موفق به توسعه نوعی تاکسی پرنده شده است که می‌تواند با سرعت ۱۸۶ مایل بر ساعت حرکت کند.

5 روش کارآمد حمل‌ونقل در شهرهای هوشمند جهان

کد خبر 655174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.