گیاه غافث از نظر دارویی ارزشمند است

یک متخصص طب سنتی گفت: دم‌کرده گیاه «غافث» برای درمان عفونت‌های ادراری، التهاب، مثانه، اسهال و خونریزی‌های شدید قاعدگی مورد مصرف قرار می‌گیرد و در مجموع این گیاه از نظر دارویی بسیار با ارزش است.

بهنام یوسفیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره گیاه «غافث» اظهار کرد: این گیاه از خانواده مرکبان (کاسنی) بوده و نام‌های دیگر آن داروی جگر و علف گلودرد است. زمان گلدهی این گیاه از تیر تا شهریور و زمان برداشت سرشاخه‌هایش از اردیبهشت تا اواخر مرداد و برگ‌ها از اردیبهشت تا آخر تیرماه است.

وی افزود: غافث، گیاهی است با طبیعت گرم و خشک، علفی، پایا با ریشه سطحی و برگ‌های گسترده روی خاک با بریدگی شانه‌ای و ساقه‌ای افراشته با برگ‌های متناوب و بدون دم‌برگ انتهای ساقه به یک خوشه گل منتهی می‌شود و میوه آن خشک بوده و در یک حقه پیچیده شده و مجهزبه برآمدگی‌هایی شبیه زنگوله است.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: گیاه غافث در قسمت وسیعی از خاک اروپا در مرغزارهای کم‌آب و نقاط تنگ جنگلی می‌روید، از دوران قدیم از این گیاه در درمان اسهال، خونریزی، ناراحتی‌های پوستی و سل استفاده می‌شده است.

وی گفت: سرشاخه‌های برگ‌دار این گیاه یا تنها برگ‌های آن را در اوایل فصل گل‌دهی جمع‌آوری می‌کنند، آن‌ها را با دست می‌چینند و به طور جداگانه روی سبد می‌گذارند و به منظور خشک شدن در جریان هوا و سایه قرار می‌دهند؛ این گیاه پس از خشک شدن عطر خوشایندی متصاعد می‌کند که با کمی بوی تلخی همراه است.

یوسفیان ادامه داد: مزه گیاه غافث نیز همین حالت را دارد، مواد مؤثر آن محتوی تانن‌ها، اسید سیلیسیک، عصاره‌های تلخ (اوپاتورین)، اسانس‌های روغنی و دیگر مواد است. این مواد قابض هستند و به همین دلیل در درمان ترشحات معده‌ای یا روده‌ای و دیگر انواع اسهال به کار می‌رود. این مواد در تنظیم کار جهاز هاضمه نیز مؤثر هستند و ترشح شیره معده را تشکیل می‌دهد.

وی تصریح کرد: شیوه‌های مصرف گیاه غافث به صورت دم‌کرده، جوشانده، تنتور، مرهم و محلول شستشو و غرغره و حمام‌ها است.

این متخصص طب سنتی گفت: دم‌کرده غافث به صورت ۱۵ گرم در نیم‌لیتر آب و مصرف روزانه دو فنجان آن برای درمان اسهال کودکان مفید بوده و تنتور آن دارای اثر قوی‌تری از دم کرده است و برای درمان عفونت‌های ادراری، التهاب، مثانه، اسهال و خونریزی‌های شدید قاعدگی مورد مصرف قرار می‌گیرد، همچنین از دم‌کرده آن به عنوان محلول شست‌وشوی زخم‌ها، اگزما، جوش‌ها نیز می‌توان استفاده کرد و از گیاه تازه نیز به صورت مرهم برای تسکین دردهای میگرنی می‌توان بهره برد. در مجموع این گیاه از نظر دارویی بسیار با ارزش است.

وی با اشاره به موارد منع مصرف و احتیاط، افزود: موارد مربوط به گیاهان تانن‌دار رعایت شود، همچنین مصرف این گیاه در دوران بارداری و شیردهی و تداخل دارویی، با توجه به نبود مستندات علمی بهتر است با احتیاط مصرف شود.

کد خبر 655170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.