لزوم انجام غربالگری برای پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر

یک آنکولوژیست گفت: انجام غربالگری برای پیشگیری از برخی بیماری‌های غیرواگیر از جمله سرطان بسیار ضروری است.

علیرضا صادقی، با بیان اینکه غربالگری به مفهوم انجام اقدامات تشخیصی در افراد سالم و بدون علامت برای تشخیص زودرس سرطان است، اظهار کرد: این روش‌ها فقط برای تشخیص زودرس چند سرطان از جمله سرطان سینه، کولون، دهانه رحم، پوست و پروستات مؤثر است و هر کدام روش خاصی دارد.

وی ادامه داد: علائم هشداردهنده با توجه به نوع سرطان متفاوت است، اما در مورد علائم کلی می‌توان به کاهش وزن قابل توجه، دفع خون از مدفوع، یبوست غیرقابل توجیه، ناراحتی گوارشی و غیرطبیعی معده که به دارو جواب نمی‌دهد، تب غیرقابل توجیه و طولانی مدت، ضایعات غیر طبیعی از جمله خال‌های پوستی که دچار تغییر رنگ یا بیش از حد بزرگ شده است، اشاره کرد.

این پزشک فوق تخصص تصریح کرد: انجام غربالگری برای انواع سرطان متفاوت است، به‌عنوان مثال برای تشخیص به‌موقع سرطان روده تمام افراد سالم از سنین بالای ۴۵ تا ۵۰ سال باید کولونوسکوپی انجام دهند و این غربالگری باید هر ۱۰ سال یک‌بار تا سنین ۷۰ و ۷۵ سال تکرار شود.

وی اضافه کرد: درصورت وجود عوامل ژنتیکی سن غربالگری باید ۱۰ سال زودتر انجام شود.

صادقی با تاکید بر اینکه با انجام به‌موقع غربالگری و تشخیص درست، می‌توان با هزینه بسیار کمتر از خطر ابتلاء به سرطان و مشکلات ناشی از آن نجات پیدا کرد، گفت: روند تبدیل یک هسته اولیه به سرطان روده، توالی ۱۰ ساله دارد، بدین معنی که اگر در غربالگری این نوع سرطان، پولیپ‌هایی در جدار روده مشخص شود، برای تبدیل به سرطان حدود ۱۰ سال زمان لازم دارد؛ از این رو توالی انجام کولونوسکوپی و غربالگری نیز هر ۱۰ سال یک‌بار انجام می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: درمان سرطان‌ها همکاری بین رشته‌ای منسجم و منظمی را می‌طلبد و سرعت و زمان نقش مؤثر و قابل‌توجهی در تشخیص زودرس و درمان بهینه آن دارد.

کد خبر 654966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.