احداث شبکه معابر منطقه ۲ طبق طرح تفصیلی / اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان بودجه محرومیت در ۱۴۰۲

«منطقه دو به عنوان یکی از مناطق حاشیه‌ای شهر اصفهان طی سال‌های گذشته از قطار توسعه عقب مانده است؛ از مشکلات کلیدی این منطقه می‌توان به نبود انسجام در تعریف کاربری‌ها، تداخل کاربری‌های ناسازگار با محیط مسکونی، آلودگی هوای ناشی از پالایشگاه، نیروگاه و پتروشیمی در محله‌های بختیاردشت و دهنو اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، منطقه دو شهرداری اصفهان دو هزار هکتار مساحت دارد که از این میزان ۴۸ درصد محدوده قانونی و مابقی خارج از محدوده است؛ این منطقه با ۱۱۰ هکتار بافت فرسوده، دارای ۹ محله اصلی شامل دهنو، جاوان، ولدان، آفاران، برزان، بابوکان، رسالت، مشکین و بختیاردشت است و با مناطق یک، هشت، ۹، ۱۱، ۱۲ شهرداری اصفهان و شهرهای شاهین‌شهر و خمینی‌شهر مرز مشترک دارد.

نخستین مشکل این منطقه تقسیم آن به محدوده قانونی و خارج از محدوده بودن آن است که ۵۲ درصد از اراضی منطقه را شامل می‌شود؛ مساحت زمین‌های کشاورزی در آن ۳۶۶ هکتار است که ۲۷۸ هکتار از آن زمین‌های کشاورزی داخل محدوده است و این موضوع سبب شده است که نتوان کار درآمدی ویژه‌ای را در منطقه انجام داد.

ظرفیت‌های صدور پروانه ساختمانی و نظام ارتفاعی این منطقه دارای مشکل است، چراکه کمتر از دو درصد منطقه ظرفیت صدور پروانه شش طبقه روی پیلوت، حدود پنج درصد پنج طبقه روی پیلوت، ۵۲ درصد از منطقه چهار طبقه روی پیلوت و ۴۰ درصد سه یا دو طبقه روی پیلوت را دارد که این موضوع موجب شده است انبوه‌سازی در منطقه و به تبع آن کسب درآمد ناچیز باشد.

اولویت‌ها و مسائل کلیدی منطقه دو شامل نبود انسجام در تعریف کاربری‌ها، چالش‌های حفظ حریم شهر اصفهان در محل اتصال این حریم به حریم شاهین‌شهر و خمینی‌شهر، تداخل کاربری‌های ناسازگار با محیط مسکونی از جمله موزائیک‌سازی‌های موجود در سطح منطقه، آلودگی هوای ناشی از فعالیت پالایشگاه، نیروگاه و پتروشیمی و شدت تأثیر آن در محلات بختیاردشت و دهنو، روان‌سازی و ارتقای سطح کیفی شبکه معابر، تعیین تکلیف اراضی کشاورزی و گستره طرح‌های ویژه در آن بوده است اما طی یک‌سال‌ونیم اخیر مدیر این منطقه تلاش‌ها و اقدامات زیادی برای رفع مشکلات انجام داده است؛ برای آگاهی از این فعالیت‌ها و شرایط فعلی منطقه گفت‌وگویی را با محمد صیرفی‌نژاد، مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

در راستای تغییر رویکرد مدیریت شهری، ارتقای کیفی محلات در این منطقه چگونه بوده است؟

منطقه دو یکی از مناطق حاشیه‌ای شهر اصفهان است که به‌رغم داشتن شهروندانی مؤمن و شهیدپرور، طی سال‌های گذشته از قطار توسعه این کلان‌شهر عقب مانده است و آن‌گونه که در حد انتظار شهروندان این منطقه بوده، به آن رسیدگی نشده است.

«دهنو» یکی از محله‌های منطقه دو شهرداری اصفهان است که ساکنان آن بیش از ۱۶۰ شهید و محله‌های دیگر نیز هر محل بیش از ۱۲۰ شهید به این نظام و انقلاب تقدیم کرده‌اند، لذا امیدواریم با تغییر رویکرد مدیریت شهری در راستای محله‌محوری و محرومیت‌زدایی بتوان اقدامات خوبی را در این منطقه و برای شهروندان فهیم آن انجام داد.

منطقه دو در حاشیه شهر اصفهان واقع شده و کمتر مورد توجه قرار گرفته است، لذا در راستای افزایش سرمایه اجتماعی و ارائه خدمات به محله‌های محروم این منطقه از جمله محله‌های دهنو و ولدان، ابتدا باید شناخت درستی از فرهنگ حاکم بر محلات منطقه به‌دست می‌آوردیم و تعامل خوبی با شهروندان برقرار می‌کردیم که در حال حاضر این ارتباط دو سویه بین شهروندان و معتمدان محلی این منطقه با مدیریت شهری برقرار شده است.

برای اجرای هر پروژه، مردم منطقه دو به‌عنوان سفیران شهرداری یک گام جلوتر از مدیران شهری حرکت می‌کنند که این موضوع منجر به تسریع و تسهیل انجام امور شده است.

احداث فاز نهایی خیابان ولی‌عصر (عج) در محله دهنو، سال گذشته در قالب پروژه‌های محله‌محور و در راستای محرومیت‌زدایی و ارتقای کیفی آن در دستور کار شهرداری قرار گرفت و با اعتمادسازی‌های انجام شده و استقبال مردم از این پروژه، کمیته آزادسازی شامل شهروندان این محله تشکیل و ۹۰ درصد از آزادسازی فاز نهایی این خیابان انجام شد و ۱۰ درصد باقی مانده نیز ظرف دو ماه آینده انجام خواهد شد که امیدواریم در شش ماه نخست سال‌جاری فاز نهایی این خیابان در محله دهنو احداث شود.

برای ساماندهی و تعیین تکلیف اراضی کشاورزی منطقه چه اقداماتی انجام شده است؟

منطقه دو شهرداری دو هزار هکتار مساحت دارد که هزار هکتار آن اراضی داخل حریم منطقه محسوب می‌شود و باید مورد پایش شهرداری قرار گیرد، زیرا نمی‌توان در آن‌ها اقدام عمرانی انجام داد؛ از این هزار هکتار داخل محدوده این منطقه، ۳۰ درصد اراضی کشاورزی است که طی این سال‌ها به‌دلیل محدودیت منابع آبی کشت و زراعت در آن انجام نشده است و نه‌تنها ظرفیت کشاورزی نداشته، بلکه منجر به بروز مشکلات زیست‌محیطی و آسیب‌های اجتماعی و امنیتی نیز شده است.

نخستین اقدام در راستای ساماندهی این اراضی، بازدید میدانی هیئت وزیران استان از جمله معاون عمرانی استاندار، مدیرکل مسکن و شهرسازی، مدیرکل جهاد کشاورزی، شهردار و رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان از این منطقه، تشکیل کارگروه و ارائه پیشنهاد اصلاح پهنه‌بندی و کاربری اراضی کشاورزی به کمیسیون ماده ۵ بود.

بررسی ظرفیت‌های قانونی احصا نشده با هماهنگی اداره کل راه و شهرسازی مسکن و معاونت شهرسازی شهرداری از جمله موضوع ماده ۱۴ قانون زمین شهری است که اجازه ورود به این اراضی را در قالب دیگر کاربری‌های مرتبط به شهرداری‌ها می‌دهد.

با توجه به اینکه احداث نشدن شبکه معابر را یکی از دلایل عقب‌ماندگی توسعه منطقه ۲ اعلام کرده بودید، چه برنامه‌ای طی یک‌سال‌ونیم فعالیتتان در منطقه برای رفع این مشکل داشته‌اید؟

به‌دلیل پیش‌بینی نشدن منابع مالی لازم و ضعف بنیه اقتصادی منطقه، تملک و احداث معابر طی سال‌های گذشته بر اساس طرح تفصیلی انجام نشده است.

در این منطقه حدود ۱۰ خیابان احداث نشده بر اساس طرح تفصیلی وجود دارد، از این‌رو سال گذشته احداث خیابان ولی‌عصر (عج) کلید زده شد و احداث سه خیابان از ۱۰ خیابان مذکور از جمله خیابان زیر دکل برق حدفاصل کندروی خیابان امام خمینی (ره) تا خیابان بابک در مجاورت پارک قلمستان و خانه دوستدار کودک در دستور کار است که مباحث مالکیتی آن نهایی شده و امیدواریم تا پایان شش ماهه نخست سال جاری در اختیار شهروندان منطقه قرار گیرد.

تملک ۵۰ درصد از کمکی خیابان امام خمینی (ره) که از منطقه ۱۱ آغاز می‌شود و به مادی شمس‌آباد می‌رسد، در دستور کار منطقه قرار گرفت که پروژه بسیار بزرگی است و می‌تواند بار ترافیکی این خیابان را کاهش دهد، دسترسی داخل محدوده منطقه را نیز برای اهالی آن فراهم کند و محرک توسعه برای محله‌های این منطقه باشد.

احداث شبکه معابر منطقه ۲ طبق طرح تفصیلی/ اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان بودجه محرومیت در ۱۴۰۲

احداث خیابان شهید عطایی از درخواست‌های اصلی اهالی محله بابوکان حدفاصل خیابان طالقانی و خیابان بابوکان است که تلاش می‌شود در شش ماهه نخست سال جاری دستور اصلاح خط بدنه از کمیسیون ماده ۵ دریافت و مراحل اجرایی تملک آن آغاز شود؛ امیدواریم با حمایت مدیریت شهری احداث شبکه معابر منطقه دو، به خوبی انجام شود.

در بحث ارتقای کیفی محلات و محله‌محوری با توجه به رویکرد بسیار درست شهردار اصفهان در مدیریت شهری و اعضای شورای اسلامی این کلان‌شهر، سال گذشته با همکاری معتمدان محلی و ایجاد ارتباط با آن‌ها، بازدید میدانی از تمام محله‌ها انجام و دو محله دهنو در قطعات شمالی و محله ولدان در قطعات جنوبی این منطقه در راستای رویکرد محله محوری پیش‌بینی و پروژه‌های خوبی شامل آزادسازی گلوگاه‌ها، احداث مرکز محله در مقابل مسجد جامع آن محل با ایجاد سنگ‌فرش مناسب و دیوارنگاره و نصب سردیس شهید طیب واعظی همچنین تملک و احداث ادامه خیابان ولی‌عصر (عج) در این دو محله انجام شد.

سال گذشته پیاده رو سازی خیابان ولی‌عصر (عج) و خیابان امام خمینی (ره) حدفاصل ولی‌عصر (عج) تا خیابان ام‌البنین در محله دهنو، هر کدام با هزینه‌ای بالغ بر چهار میلیارد تومان انجام شد و امسال نیز در راستای ارتقای کیفی محلات، سه محله در این منطقه از جمله استمرار فعالیت محله‌محوری در محلات دهنو و ولدان، همچنین محله بابوکان در دستور کار شهرداری قرار گرفت.

در محله دهنو با جمعیتی حدود ۱۲ هزار نفر، سرانه فضای سبز بسیار پایین است، لذا در حال پیگیری برای تملک و احداث زمین ورزشی روباز و پارک هستیم، البته ادامه آزادسازی گلوگاه‌ها، ادامه آسفالت معابر، حفر چاه، دیوارنگاره، روکش آسفالت و زیرسازی معابر داخلی محلات از دیگر فعالیت‌های امسال در راستای رویکرد محله‌محوری در منطقه دو است.

با توجه به اینکه یکی از مهمترین معضلات منطقه فرسودگی معابر موجود بود، سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰، پنج برابر سطح آسفالت‌ریزی محله‌های منطقه دو را داشتیم؛ در محله ولدان نیز دو پروژه پیاده‌روسازی خیابان‌های ملت و شهیدان حدفاصل چهارراه مادی شمس‌آبادی تا انتهای این محدوده و آزادسازی گلوگاه‌های زیادی انجام شد که ادامه آن در سال جاری نیز اتفاق خواهد افتاد.

توسعه تملک و تجهیز و بازسازی پارک شهدای ولدان در دستور کار منطقه است و مناقصه آن به‌زودی برگزار خواهد شد تا پارک مناسبی در اختیار شهروندان محله قرار گیرد.

در محله بابوکان انجام اقداماتی مانند آزادسازی گلوگاه‌ها، تملک و احداث خیابان شهید عطایی، احداث فرهنگسرای بابوکان، توسعه و تجهیز پارک شهدای بابوکان، انصارالمهدی (عج) و حکیم صفایی پیش‌بینی شده است.

برای توسعه شبکه آبیاری محلات منطقه دو چه اقداماتی انجام شده است؟

با خرید پساب شاهین‌شهر موفق به ایجاد منبع ژئوممبران در بختیاردشت به‌صورت مشترک با منطقه ۱۲ شدیم و در حال حاضر از این پساب استفاده می‌کنیم.

در راستای توسعه شبکه آبیاری محلات منطقه دو چند منبع ذخیره آب برای تنظیم سیکل این شبکه در دستور کار داریم؛ سال گذشته نخستین حوضچه آبیاری را با حجم ۵۰۰ متر مکعب ابتدای محله دهنو در خیابان ولی‌عصر (عج) افتتاح کردیم. دومین منبع نیز ابتدای نهر شمس‌آباد در مجاورت خیابان قلمستان با حجم ۲۵۰ متر مکعب در حال احداث است.

احداث دو منبع دیگر ذخیره آب یکی در خیابان مدرس نجفی و دیگری ابتدای میدان جمهوری واقع در پارک مهر با حجم ۲۵۰ متر مکعب در بودجه سال جاری در نظر گرفته شده است.

اشاره‌ای به بودجه و اعتبارات منطقه داشته باشید.

سال گذشته بودجه منطقه دو حدود ۸۵ میلیارد تومان بود که با ۱۴۲ درصد جذب منابع درآمدی، سال بی‌نظیر مالی را برای منطقه دو رقم زدیم و توانستیم به تمام تعهدات در زمینه منابع جاری و مباحث عمرانی و خدماتی عمل کنیم.

بودجه ۱۴۰۲ این منطقه با رشد ۷۴ درصدی، حدود ۱۴۷ میلیارد تومان بوده و بیشترین رشد منابع درآمدی در بین مناطق پانزده‌گانه، به بودجه منطقه دو اختصاص داده شده است.

مجموع بودجه این منطقه در سال گذشته حدود ۱۵۸ میلیارد تومان اعم از بودجه منطقه و محرومیت بود که با رشد ۹۳ درصدی در سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۳۰۶ میلیارد تومان رسیده است؛ از این رقم ۱۴۷ میلیارد تومان به بودجه منطقه و ۱۵۰ میلیارد تومان نیز به بودجه محرومیت اختصاص یافته است که امیدواریم بتوانیم گام‌های بزرگی در راستای تحقق آن و عمران و آبادانی و ارتقای کیفی محلات این منطقه برداریم.

امسال ۲۲ میلیارد تومان پروژه شاخص داریم، پروژه‌های مهم منطقه‌ای سال گذشته ۲۵ میلیارد تومان بود که امسال با رشد ۱۴۰ درصدی به ۶۰ میلیارد تومان رسیده است.

پروژه‌های منطقه‌ای از ۱۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان در سال گذشته، با رشد ۱۰۲ درصدی به ۲۴ میلیارد تومان در سال جاری رسیده است همچنین پروژه‌های محله‌محور سال گذشته ۲۵ میلیارد تومان بود که امسال با رشد ۴۴ درصدی به ۳۶ میلیارد تومان رسیده است.

اعتبارات مستمر این منطقه نیز سال گذشته ۳۵ میلیارد تومان بوده که با رشد ۹۲ درصدی به ۶۷ میلیارد تومان رسیده است، لذا شاهد رشد قابل توجه بودجه در تمام بخش‌ها بودیم که امیدواریم با جذب اعتبارات و حمایت لازم از اجرای پروژه‌های محرومیت‌زدایی، شاهد اتفاقات خوبی در سطح منطقه باشیم.

پروژه‌های شاخص این منطقه کدام است؟

بزرگترین پروژه تملک تاریخ منطقه سال گذشته با تملک پارکینگ میدان جمهوری انجام شد؛ به‌دلیل وجود دو پایانه خرم و صمدیه در نزدیکی آن تصمیم بر آن شد تا با اختصاص بودجه‌ای بالغ بر ۳۸ میلیارد تومان، تملک این پروژه انجام شود و امیدواریم در قالب یک پروژه مشارکتی با ظرفیت ۳۰۰ جای پارک خودرو بتوانیم رضایت خاطر شهروندان را فراهم کنیم؛ مساحت زمین این پارکینگ ۱۷۰۰ مترمربع است و به‌صورت طبقاتی احداث خواهد شد.

از دیگر پروژه‌های شاخص این منطقه، احداث خانه کودک و نوجوان است که سال گذشته با جذب اعتبارات مورد نیاز، سفت‌کاری دو طبقه آن انجام شد و دو طبقه دیگر باقی‌مانده است که امیدواریم نازک‌کاری و تجهیز این مجموعه نیز انجام شود و بتوانیم تا پایان سال جاری آن را در اختیار شهروندان قرار دهیم.

خانه کودک و نوجوان، بزرگترین خانه کودک و نوجوان شهر اصفهان خواهد بود که تأثیرگذاری شهری و منطقه‌ای خواهد داشت و می‌تواند برای شهروندان شمال و شمال غربی شهر اصفهان جذب مخاطب داشته باشد.

برای ساماندهی و رفع مشکل موزائیک‌سازان در این منطقه چه اقداماتی صورت گرفته است؟

یکی از مشکلات بسیار مهم منطقه دو، فعالیت مشاغل آلاینده و جابه‌جایی آن‌ها است، همچنین حدود ۱۲۰ واحد موزائیک‌سازی در این منطقه مستقر است که در راستای بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها حکم تعطیلی تعداد زیادی از این واحدها دریافت شده است.

رفع ریشه‌ای این مشکل در گرو تعیین محلی به‌صورت جایگزین برای موزائیک‌سازان است؛ سال‌های گذشته در اراضی بختیاردشت تفکیکی موزائیک‌سازان ایجاد و حدود سه مورد انتقال این واحدها انجام شده است اما سال ۹۷ با ابلاغ سند پهنه‌بندی حریم شهر اصفهان، تمام کاربری‌هایی که در بختیاردشت بود، در نظر گرفته نشد و این محدوده به‌صورت کاربری کشاورزی به شهر اصفهان ابلاغ شده است، از این‌رو برای بسیاری از افرادی که پروانه فعالیت دارند، حقوق مکتسبه‌ای ایجاد شد، لذا یکی از مواردی که به‌طور جدی پیگیر آن هستیم، اعمال مصوبات استانی در سند پهنه‌بندی حریم شهر اصفهان است زیرا سه پهنه تفکیکی موزائیک‌سازان، اراضی مشاغل مزاحم شهری و تفکیکی صافکاران را داریم.

در حال حاضر مدیریت استان برای رفع این مشکل بسیج شده است تا بتوانیم مصوبات قبلی را که مصوبات کمیسیون ماده ۵ و شورای برنامه‌ریزی توسعه استان بوده، در سند پهنه‌بندی حریم شهر اصفهان اعمال کنیم که اگر این اتفاق بیفتد، مجرای انتقال موزائیک‌سازان دوباره باز می‌شود؛ این موضوع در حال حاضر در کمیته کار کمیسیون ماده ۵ است که امیدواریم هرچه زودتر به نتیجه برسد.

کد خبر 654745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.