آینده ی کودک خود را با خواندن نجات دهید!

اگر از کودکان الهام گرفته شود و از دانسته های آن ها حمایت شود و به خوبی مورد تشویق قرار گیرند؛ خواهید دید که چگونه زندگی کودکان را می توان به طرق مختلف بهبود بخشید.

خواندن و مطالعه مزایای گسترده ای را برای کودکان به همراه دارد. اما چطور می توان کودکان را به خواندن ترغیب کرد؟ دلایلی کاملا قانع کننده برای والدین و کودکانِ آن ها وجود دارد که نشان می دهد چگونه حمایت کودکان برای خواندن می تواند شانس زندگی کودکان را تغییر دهد و بهترین شروع زندگی را برای آن ها فراهم کند.

در حالی که پایه شواهد برای حمایت از مزایای خواندن گسترده و در حال رشد است، جامعه گسترده تری از پژوهش ها اغلب بر این تمرکز می کنند که چگونه خواندن می تواند سواد و عملکرد تحصیلی کودکان را بهبود بخشد.

مزایای خواندن و ایجاد عادت مطالعه در کودکان

در این مقاله مزایای خواندن را در چهار موضوع اصلی برای شما عزیزان گروه بندی کرده ایم؛ که به خوبی نشان می دهد کودکانی که مطالعه می کنند از تاثیرات مثبت عدیده ای در زندگی خود بهره مند می شوند؛ 4 موضوع یاد شده به شرح زیر است:

  • کودکانی که عادت خوب مطالعه کردن و خواندن را در زندگی می آموزند؛ بر مشکلات ناشی از نابرابری راحت تر می توانند غلبه کنند.
  • این کودکان فرزندان سالم تر و شادتر و با سلامت روان و عزت نفس بهتری در جامعه هستند.
  • کودکانی که به خواندن علاقه و عادت دارند، در مدرسه بهتر عمل می کنند و در برنامه های درسی خود پیشرفت های بیشتری را تجربه می کنند.
  • این کودکان با خواندن داستان های کودکانه متفاوت و متنوع خلاقیت و همدلی و اشاعه این ارزش ها میان آدمیان را بیشتر می آموزند.

آینده ی کودک خود را با خواندن نجات دهید!

میلیون ها کودک در زندگی خود با مشکلات و نابرابری روبرو هستند و این دنیای زیبای کودکانه آن ها را نیز تحت الشعاع قرار داده است. پس چگونه می توان کودکان را از بند دنیای سیاه نجات داد؟

ما می خواهیم همه خانواده ها هر چه زودتر یک روال مطالعه برای نوزادان خود ایجاد کنند و این کار را در طول دوران کودکی ادامه دهند، زیرا با این کار کودکان خواندن مستقل را یاد می گیرند.

چرا خواندن داستان کودکانه برای کودکان اهمیت دارد؟

خواندن اهمیت دارد زیرا می تواند تأثیر مثبت مادام العمر بر کودک داشته باشد و بر سلامت و رفاه، خلاقیت و نتایج آموزشی او تأثیر بگذارد. خواندن از بدو تولد برای کودکان مملو از فواید و تاثیرات مثبت است. تاثیرات خواندن داستان کودکانه برای بچه ها از طیف سنی نوزادی آغاز شده و تا پایان عمر ادامه دارد؛ نوزادان برای آرامش و آرمیدن از نوای دلنشین داستان های کودکانه استفاده می کنند؛ کودکان با تک تک کلمات داستانی که می شنوند انس و ارتباط می گیرند، و همین طور که بزرگ تر می شوند، آموزه های داستان ها هم برای آن ها گستره می شود و توسعه می یابد. آری، خواندن برای همه ی ما اهمیت دارد؛ اما چگونه می توانیم این عادت نیکو را در خود و کودکانمان ایجاد کنیم؟ همراه ما بمانید.

استراتژی ما برای ایجاد عادت مطالعه در کودکان

هر گز زمان اضطراری برای شروع وجود دارد و هیچ وقت دیر نیست! همه کودکان را می توان به طور منظم و با انتخاب خودشان، به مطالعه و عادت به آن دعوت نمود تا از مزایای خارق العاده آن بهره مند شوند. شما می توانید از روزی که فرزندتان به دنیا می آید یا حتی قبل از آن، شروع به پرورش خواننده کنید.

کودکان از قبل از شروع مدرسه و فراگیری مهارت های خواندن و نوشتن نیز می توانند عادت های خوب خواندن را در خود ایجاد کنند. با به اشتراک گذاشتن یک کتاب با فرزندتان قبل از خواب، خواندن را به یک روال برای او تبدیل کنید.

مطالعه برای کودک باید روتین جذاب روزانه باشد

اگر بتوانید مطالعه را به صورت روزانه و مستمر برای کودکان انجام دهید؛ و این کار را به صورت یک روتین جذاب، و نه منفور و از روی اجبار، برای بچه ها تعریف کنید؛ خواهید دید که پس از مدتی این کودکان هستند که از شما درخواست خواندن کتاب یا مطلب جدید را خواهند داشت. نوزادان و کودکان به ریتم آرام بخش و صدای بلندِ خواندن و در آغوش گرفته شدن در دامان گرم مادر یا پدر خود، واکنش نشان می دهند. واکنشی که هر مادر و پدری در هنگام خواندن یک لالایی کودکانه دلنواز برای فرزندش، آن را تجربه کرده است.

در ابتدا حتی اگر فرزندتان علاقه ی چندانی به خواندن نشان نداد، ناامید نشوید؛ بلکه اجازه دهید فرزندتان شما را در حال مطالعه ببیند. بچه ها از آنچه در اطرافشان مشاهده می کنند، یاد می گیرند. اگر در مورد مطالعه هیجان زده هستید و با عشق این کار را انجام می دهید، مطمئنا فرزندتان هم به این اشتیاق شما جلب می شود.

آینده ی کودک خود را با خواندن نجات دهید!

فرزندتان را به کتابخانه دعوت کنید

همانطور که فرزند شما بزرگتر می شود، کتابخانه می تواند یک منبع عالی برای کاوش رایگان کتاب ها و نویسندگان جدید برای او باشد. بسیاری از کتابخانه ها همچنین دارای ساعات داستان یا برنامه های سوادآموزی دیگر برای بچه ها هستند. سفر به کتابخانه به کودک شما این فرصت را می دهد تا عادات خوب خواندن را در خود ایجاد کند و بچه های دیگر که همین کار را می کنند را ببیند.

انتخاب کتاب برای خواندن را به فرزندتان بسپارید. وقتی به کودک خود فرصت می دهید تا به اطراف نگاه کند و کاوش کند، سفر به کتابخانه می تواند برای او بسیار خاص باشد. بچه ها بیشتر تمایل دارند چیزی را که خودشان انتخاب می کنند،بخوانند.

کتاب داستان های مورد علاقه کودک را دوباره بخوانید

شما ممکن است از خواندن یک داستان یکسان خسته شوید، اما کودکتان آن را دوست داشته باشد. بچه ها تکرار چیز های مورد علاقه‌شان را دوست دارند. بازخوانی کتاب مورد علاقه کودکان، به آن ها فرصتی می دهد تا بهتر آن را در مغزشان تحلیل کنند، کلمات را بهتر بشنوند و روایت قصه را به خاطر بسپارند؛ در نهایت ممکن است کودک شما شروع به خواندن کتاب برای شما کند.

به نحوه خواندن برای کودکان دقت کنید

شما ممکن است معلم نباشید، اما همچنان اولین معلم برای فرزندتان هستید. کمی دانایی در مورد مهارت های خواندن در سنین مختلف، می تواند به شما در حمایت از خواندن و ایجاد مطالعه در کودکان کمک کند. خواندن داستان کودکانه با لحن و ادای درست کلمات و ماجرای داستان، بهتر می تواند مضمون و پیام داستان را به کودک منتقل کند و تاثیرگذاری مطلوب را داشته باشد.

داستان های کودکانه ای از همان دوران برای بچه ها خوانده می شوند، بخش عظیمی از خاطرات شیرین و به یاد ماندنی کودکی را در اذهان ثبت می کنند. اسم بعضی از داستان های کودکانه برای همه ی ما آشناست؛ مثلا همه ی ما با شنیدن اسم قصه شنگول و منگول به یاد ماجرای جذاب آن ها می افتیم و نکات آموزنده هم در ذهنمان تداعی می شوند. توصیه ما در وولک به شما این است که بیایید بیشتر از این ها از این خاطرات شیرین و جذاب برای نسل جدید و عزیزمان بسازیم و با خواندن داستان های کودکانه متنوع و جذاب برای آن ها، علاوه بر خاطره سازی، عادت پسندیده مطالعه را نیز در آن ها ایجاد و تقویت کنیم.

کد خبر 654705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.