مسترنود چیست + نودهای بلاکچین و سرمایه گذاری MasterNode

مسترنودها در بلاک به عنوان پایه الگوریتم اثبات POS سهام مانند کامپیوترهایی هستند که پردازش تراکنش‌ را در یک بلاک‌چین ممکن می‌سازند.

به گزارش ایمنا، مسترنودها تراکنش‌های انجام شده در شبکه را اعتبارسنجی می‌کنند، مطمئن می‌شوند که همه چیز در شبکه به درستی انجام شود و هیچ‌گونه تقلبی صورت نگیرد. در سیستم‌های متمرکز همچون بانک‌ها، این وظیفه توسط یک سازمان و سرور مرکزی صورت می‌گیرد، به این صورت که تمام اطلاعات حساب کاربران و کنترل بر روی آن‌ها در اختیار این سازمان مرکزی است و می‌تواند هرگونه فعالیتی روی آن انجام دهد. اما مسترنودها برخلاف نهادهای مرکزی، اطلاعات حساب کاربران را در اختیار ندارند و فقط بر روی درست بودن تراکنش‌های کاربران شبکه نظارت می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود که در یک شبکه غیرمتمرکز، هم امنیت شبکه حفظ شود و هم حریم خصوصی کاربران رعایت شود.

در حال حاضر، دو نوع رایج بلاک‌چین وجود دارد:

  • اثبات کار (Proof of Work) یا به اختصار PoW
  • اثبات سهام (Proof of Stake) یا به اختصار PoS

هر بلاک‌چین سازوکار یگانه خود را دارد که از طریق آن تراکنش‌ها پردازش شده و فعالیت بلاک‌چین ادامه می‌یابد. بلاک‌چین با الگوریتم PoW (مانند بیت‌کوین) توسط استخراج کنندگان یا همان ماینرها (Miner) پشتیبانی می‌شود. آنها از طریق استخراج بلاک‌ها که در نهایت به زنجیره بلاک‌چین اضافه می‌شوند انجام تراکنش‌ها را ممکن می‌سازند. استخراج‌کنندگان این کار را با استفاده از دستگاه‌های ASIC انجام می‌دهند.

ریگ‌های ماینینگ و سایر دستگاه‌های استخراج ارز، مشابه کامپیوترهایی با سرعت پردازش بالا عمل می‌کنند و روش کار آنها اساساً حدس پاسخ معماها است. ماینری که پاسخ درست را بدهد پاداش استخراج را در قالب بیت‌کوین دریافت می‌کند. با این حال، مشکل اصلی الگوریتم PoW یا اثبات کار، مصرف بالای انرژی آن است. این مشکل باعث روی آوردن الگوریتم PoS به عنوان جایگزینی برای PoW شده است.

مسترنود چیست + نودهای بلاکچین و سرمایه گذاری MasterNode

نودها در بلاکچین

زمانی که ماینر یک بلوک جدید از تراکنش‌ها را به بلاکچین اضافه می‌کند، این بلوک جدید در سراسر نودهای شبکه همتا به همتا پخش می‌شوند. هر گره ابتدا اعتبار بلوک را بر اساس اعتبار امضا و تراکنش‌ها می‌سنجد و در صورت تأیید، آن را می‌پذیرد. پس از پذیرش بلوک جدیدی از تراکنش‌ها، آن را در بالای بقیه بلوک‌های قبلی قرار می‌دهد. در واقع روند پذیرش بلوک جدید در نودها به صورت زیر است:

  • نودها اعتبار تراکنش‌های بلوک را بررسی می‌کنند. در صورت معتبر بودن آن را می‌پذیرند و در غیر این‌صورت آن را رد می‌کنند.
  • نودها بلوک‌های تراکنش‌ها را ذخیره می‌کنند (ذخیره تاریخچه تراکنش‌های بلاک چین).
  • نودها تاریخچه تراکنش را پخش می‌کنند تا سایر نودهایی که نیاز به همگام‌سازی با بلاکچین را دارند نیز بتوانند تاریخچه خود را بروز رسانی کنند.

ویژگی‌های کلیدی مستر نود

  • مستر نودها بلوک‌های جدید تراکنش‌های یک ارز دیجیتال را تأیید می‌کنند، اما بر خلاف سایر نودها، بلوک‌های جدیدی را برای تأیید به شبکه ارسال نمی‌کنند.
  • مستر نودها بر روی یک سیستم مبتنی بر وثیقه کار می‌کنند، به این معنی که اپراتورها باید مقدار قابل توجهی از ارز دیجیتال را در اختیار داشته باشند.
  • در ازای سرمایه‌گذاری در زمان و پول، اپراتورهای مستر نود با درآمد تضمینی از ارزهای دیجیتال، معمولاً درصدی از سهام را پاداش می‌گیرند.

بهترین ارزهای مسترنود برای سرمایه گذاری

ارز دش یکی از محبوب‌ترین است. این اولین ارز دیجیتالی است که شروع به پرداخت پول به صاحبان رمزارز برای مشارکت آنها در شبکه‌ها کرد. از سوی دیگر PIVX رقیب Dash و یکی دیگر از مستر نودهای معروف دیگر است که ارزش سرمایه‌گذاری را دارد. این شبکه یک ویژگی عالی دارد که به همه اعضای خود اجازه رأی می‌دهد. همچنین Chaincoin یک ارز دیجیتال است که عملکرد آن بر اساس الگوریتم PoW است. Masternodes برای Chaincoin اجازه انجام تراکنش‌های ناشناس را می‌دهد. ZCoin نیز مشابه Chaincoin امکان مبادله کوین‌ها را بدون اطلاع از فرستنده یا تراکنش فراهم می‌کند.

  • Ethereum
  • FreeTON
  • Blocknet
  • Stakenet
  • SmartCash

درآمد از مسترنود

درآمدی که افراد با راه‌اندازی یک مسترنود (MasterNode) کسب می‌کنند، به چندین عامل بستگی دارد:

  • چه ارز دیجیتالی را انتخاب می‌کنید.
  • چگونگی پرداخت به اپراتورها.
  • موفقیت پروژه بلاک چینی که انتخاب کردید.
  • مقدار ارز دیجیتالی که هودل می‌کنید.
  • هزینه و پیچیدگی راه‌اندازی مسترنود برای آن ارز دیجیتال.
  • ارزش ارز دیجیتالی در طول زمان.

بنابراین هیچ پاسخ یکسانی برای میزان درآمد یک مسترنود وجود ندارد. هر اکوسیستم ویژگی‌های مختص به خود را دارد؛ سودآوری برخی از ارزهای دیجیتال بیشتر و برخی دیگر کمتر خواهد بود. البته اگر ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال به طور یکسان رشد کند، تمامی اپراتورها از راه‌اندازی این دسته از نودها خوشحال خواهند بود. در واقعیت اگر قیمت رمز ارزها در ۱۰ سال آینده به شکل قابل توجهی افزایش یابد، راه‌اندازی مسترنود فارغ از اینکه چه ارز دیجیتالی را انتخاب می‌کنید بسیار سودآور خواهد بود.

درآمد مسترنودها بسته به ارز دیجیتالی که انتخاب می‌کنند، معمولاً چیزی بین ۵ تا ۲۰ درصد از پاداش پرداختی هر بلاک در شکبه است. این پاداش‌ها با دو هدف پرداخت می‌شوند؛ جبران بخشی از هزینه‌های اپراتورها در ازای خدمات آنها و تشویق دیگران برای اجرای مسترنودهای بیشتر در آینده. راه‌اندازی مسترنود به نوعی شبیه هولد کردن پیشرفته است؛ شما در ازای هودل (HODL) مقدار زیادی کوین از طریق فرایندی تخصصی درآمدی ثابت از پاداش بلاک دریافت خواهید کرد.

مسترنود چیست + نودهای بلاکچین و سرمایه گذاری MasterNode

مزایای راه‌اندازی مسترنود

مسترنودها در کنار کمکی که به پایدار نگه‌داشتن اکوسیستم ارزهای دیجیتال می‌کنند، از مزایای دیگر نیز برخوردار هستند. درآمد پایدار، حق تصمیم‌گیری در حاکمیت بلاک چین و داشتن یک استراتژی سرمایه‌گذاری از دیگر مزیت‌هایی است که این دسته از نودها از آن بهره‌مند می‌شوند.

  • درآمد پایدار

راه‌اندازی یک مسترنود به افراد اجازه می‌دهد تا به شکل پایدار درآمد کسب کنند و سرمایه خود را به صورت تصاعدی افزایش دهند. آنها می‌توانند با استفاده از یک کامپیوتر و تأیید تراکنش‌های دفتر کل بلاک چین از داشتن یک درآمد غیرفعال لذت ببرند. همچنین امکان ایجاد تراکنش‌های فوری و تراکنش‌های خصوصی برای این گروه از اپراتورها فراهم است.

  • حقوق حاکمیتی

اپراتورهای این نودها می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های مربوط به شبکه، از جمله حاکمیت شبکه مشارکت کنند. داشتن حق رأی به آنها اجازه می‌دهند تا در مورد تصمیمات و پیشنهادات مختلفی که درباره بلاک چین در جامعه مطرح می‌شود نقشی ایفا کنند.

  • استراتژی سرمایه‌گذاری

افراد با راه‌اندازی مسترنود می‌توانند درآمدی با بازدعی قابل پیش‌بینی کسب کنند. این ویژگی مهم‌ترین مزیتی است که اکوسیستم‌ها از آن برای ایجاد انگیزه در افراد استفاده می‌کنند. همچنین، اپراتورها با استفاده از این استراتژی می‌توانند ریسک سرمایه‌گذاری خود را در ارزهای دیجیتال کاهش دهند.

کد خبر 654696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.