ایجاد پاتوق کودک در پردیس اصفهان / افق‌های روشن در انتظار اهالی تئاتر

رئیس دفتر تخصصی هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان گفت: این دفتر در حال بررسی سقف حمایت از گروه‌های نمایشی در سال جاری است، اما به نظر می‌رسد که امسال حمایت‌های بهتری از نمایش‌های صحنه‌ای و بیرونی توسط دفتر تخصصی هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان صورت گیرد.

علی دادفر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به روند حمایت دفتر تخصصی هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان از گروه‌های نمایشی اظهار کرد: گروه‌های نمایشی که اثر آماده اجرا دارند، در نوبت بررسی کارشناسی این دفتر قرار می‌گیرند و درصورتی‌که اثر آن‌ها مورد تائید قرار گیرد، نوبت اجرا به آن‌ها داده می‌شود.

وی ادامه داد: هم‌اکنون نمایش «دارما» به کارگردانی آوا حدادی در سالن نقش‌جهان و نمایش «بیوه‌های سالار جنگ» برای سالن تماشا تالار هنر اصفهان مجوز اجرا گرفته است.

رئیس دفتر تخصصی هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان، تصریح کرد: چند نمایش نیز در نوبت بازبینی قرار گرفته‌اند و در نخستین جلسه شورای ارزیابی مورد بررسی قرار می‌گیرند که در صورت اخذ مجوز به نمایش درمی‌آیند.

نحوه حمایت از گروه‌های نمایشی

وی در خصوص افزایش میزان حمایت‌های دفتر تخصصی هنرهای نمایشی از تئاترهای گروه‌های نمایشی در سال ۱۴۰۲ تصریح کرد: نیاز است با شورای تخصصی تالار هنر و مدیران سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان جلسه‌ای مشترک در ابتدای سال برگزار شود. این موضوع که آیا می‌شود سقف حمایت‌ها را افزایش داد یا خیر، مورد بررسی قرار می‌گیرد اما به نظر می‌رسد در سال ۱۴۰۲ حمایت‌های بهتری از نمایش‌های صحنه‌ای و بیرونی توسط این دفتر صورت گیرد.

دادفر درباره روند و شیوه ارزیابی آثار عنوان کرد: با گروه نمایشی که نیازمند تمرین هستند پس از مراجعه با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مکاتبه صورت می‌گیرد و پس از اینکه متن نمایش به اداره کل ارشاد ارسال شد، آثار ارزیابی می‌شود.

وی گفت: به هر گروه نمایشی حدود دو ماه فرصت تمرین داده می‌شود و هر گروه به‌صورت هفته‌ای به مدت سه روز، رایگان تمرین کرده و نوبت بازبینی دریافت می‌کند.

مدیر تالار هنر اصفهان ادامه داد: درنهایت آثار ارزیابی می‌شود و درصورتی‌که با دیدگاه شورا و نظرات تالار در یک راستا قرار گیرد، مجوز اجرا دریافت می‌کند. در این مرحله شورای تخصصی دفتر هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان براساس کیفیت نمایش و طبق کمیت آن، دکور، موسیقی زنده یا ضبط و تولیدی، تعداد بازیگر، سطح بازیگران و تعداد دفعاتی که قرار است نمایش اکران شود یک رقم حمایتی را مشخص می‌کند.

وی افزود: در کنار رقم حمایتی بسته‌های حمایتی مانند چاپ پوستر، بروشور تأمین نور و صوت سالن و عکاسی و فیلم‌برداری به‌صورت رایگان از کار را انجام می‌دهد و می‌توانند تمرینات را اینجا انجام دهند و اثر را اجرا کنند. همچنین بلیت‌فروشی در اختیار خود گروه نمایشی است و درآمد حاصل از آن در اختیار گروه نمایشی قرار می‌گیرد.

دادفر اضافه کرد: آثار هر گروهی که از استان اصفهان حضور داشته باشند و اجرا کنند توسط این دفتر موردبررسی و بازبینی قرار می‌گیرد و بررسی آثار فقط مربوط به شهر اصفهان نیست. به‌عنوان‌مثال سال گذشته "قصه ظهر جمعه" از شهر نجف‌آباد در اصفهان به مرحله اجرا درآمد.

وی با اشاره به اعضای شورای تخصصی دفتر هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان در بخش نمایش‌های صحنه‌ای تصریح کرد: اعضا و تیم هنری این شورا احمدرضایی، محسن رهنما، پیمان کریمی و محمد ترابی هستند که از افراد هنرمند در زمینه تئاتر شهر اصفهان محسوب می‌شوند.

رئیس دفتر تخصصی هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان گفت: مقدار سازوکار نمایش‌های بیرونی با نمایش‌های صحنه‌ای متفاوت است، چراکه نمایش‌های بیرونی در اغلب مواقع مناسبتی است و نیاز به سفارش‌دهنده دارد به همین جهت بسته به نیاز قسمت‌های مختلف شهرداری و سفارش‌ها ارائه‌شده اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: در این بخش نیز گروه‌های نمایشی شرکت می‌کنند و شورا مجدداً کار را ملاحظه نموده و کارهای مورد تائید قیمت‌گذاری می‌شود.

دادفر اظهار کرد: اعضای شورای تخصصی دفتر هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان در بخش نمایش‌های بیرونی محمد ترابی و هادی کیانی از اهالی تئاتر استان اصفهان هستند. همچنین سیدمحمدصادق سجادزاده، معاون فرهنگی و هنری، علی عطریان، رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و بنده، به‌عنوان اعضای اصلی در شورای تخصصی نمایش‌های صحنه‌ای و بیرونی حضور داریم.

وی در خصوص سازوکارهای تالار هنر در سال جاری، تصریح کرد: درصدد هستیم برای جشنواره "خندستان" که سال گذشته با حضور استان‌هایی مثل مشهد و قزوین برگزار شد، از استان‌های کشور دعوت به عمل آید که در استان اصفهان حضور و اجرا داشته باشند.

مدیر تالار هنر اصفهان اضافه کرد: هم‌اکنون تیم یکی از کارگردانانی که قرار است در اولین جشنواره سال ۱۴۰۲ شرکت کند، در حال تمرین در تالار هنر هستند، از طرفی در تلاشیم همسو با هنرمندان حرکت کنیم تا تئاتر اصفهان بهترین‌ها را در سال ۱۴۰۲ رقم بزند.

اختصاص زیرساخت‌های لازم برای اجرای تئاتر کودک

وی افزود: درصدد هستیم یکی از سالن‌های نمایش پردیس را به پاتوق کودک مبدل کنیم تا در صورت امکان به‌صورت متوالی و پشت سر هم در آنجا برنامه برگزار شود تا بر این اساس، پدر و مادر زمانی که قصد دارند فرزند خود را برای دیدن نمایش به پردیس ببرند، بدانند دریکی از سالن‌های پردیس نمایش کودک برگزار می‌شود.

دادفر درباره میزان افزایش قیمت‌های بلیت‌های نمایش در سال جاری گفت: برای قیمت‌گذاری بلیت‌ها نه‌فقط در تالار هنر و در هرجایی که نمایش اجرا شود، متولی تعیین بلیت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی در پاسخ به این پرسش که تالار هنر چه سیاستی برای اجرای تئاترهای مطرح کشور همچون تئاتر «هفت‌خوان اسفندیار» در اصفهان دنبال می‌کند، گفت: در تلاش هستیم در صورت امکان، آثار فاخر را در اصفهان تولید کنیم. خوشبختانه ظرفیت هنرمندان اصفهان به‌اندازه‌ای بالاست که بتوان این آثار را با همکاری این قشر در اصفهان تولید کرد، ضمن اینکه به دنبال راهکارهای لازم هستیم که این اتفاق صورت گیرد و امید می‌رود اولین کار آغاز شود و به‌جای اینکه ازاین‌دست کارها با هزینه گزاف به اصفهان آورده شود، سعی کنیم این آثار را در حد بضاعت در خود اصفهان تولید شود.

کد خبر 654693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.