اسراف در مصرف بومادران برای کلیه مضر است

یک متخصص طب سنتی گفت: مصرف بی‌رویه گیاه بومادران باعث سردرد، تشنج و آغاز سردردهای میگرنی می‌شود، همچنین اسراف در مصرف آن برای کلیه مضر است.

بهنام یوسفیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره خواص گیاه بومادران اظهار کرد: این گیاه از خانواده کاسنی (مرکبان) بوده و نام‌های دیگر آن، هزار برگ، بوی مادران و علف هزار برگ است.

وی افزود: اواخر فروردین تا اواخر خرداد زمان گلدهی گیاه بومادران و اردیبهشت تا اواخر تیرماه زمان برداشت آن است.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: بومادران گیاهی است علفی، چندساله با ساقه افراشته که در انتهای ساقه و شاخه‌ها، خوشه‌های گل مرکب به رنگ سفید یا زرد دیده می‌شود، برگ‌های این گیاه سر نیزه‌ای شکل و دو تا سه شانه‌ای و میوه آن فندقه است. این گیاه در نقاط مختلف اروپا و آسیا می‌روید و به خوبی شناخته شده است.

وی درباره قسمت‌های قابل استفاده گیاه بومادران، اضافه کرد: اندام‌های جوان، شاخه‌های برگ‌دار و گاهی تنها گل‌های آن قابل استفاده است، سرشاخه‌های گل‌دار را اوایل فصل گل‌دهی می‌چینند و در حرارت طبیعی یا مصنوعی (تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد) خشک کرده و در محلی خشک و تاریک نگهداری می‌کنند.

یوسفیان گفت: این گیاه محتوی نوعی اسانس روغنی است که از تقطیر متریسین موجود در آن به دست می‌آید، این روغن به دلیل وجود آزولن در آن، آبی رنگ است.

وی ادامه داد: بومادران حاوی آلکالوئیدها، آشیلین، تانن‌ها، عصاره تلخ، سینئول، توجون و آپی‌ژنین نیز است، از این گیاه در درمان داخلی برای ناراحتی‌های معده، اسهال، نفخ شکم و به عنوان عامل انعقاد خون و برای تسکین دردهای دوره قاعدگی استفاده می‌شود.

این متخصص طب سنتی خاطرنشان کرد: جوشانده این گیاه با غلظت دو برابر غلظت خوراکی برای گذاشتن روی زخم‌های چرکی، جوش‌ها، اگزما و برای شستن دست‌های ترک خورده و غرغره به کار می‌رود.

وی افزود: شیوه‌های استفاده آن به صورت دم‌کرده گل، بخور گل، مرهم و تنتور برگ است، بخور گل بیشتر برای درمان حساسیت‌های فصلی به کار می‌رود، طبیعت این گیاه گرم و خشک است.

یوسفیان با اشاره به موارد منع مصرف و احتیاط گیاه بومادران، تصریح کرد: در صورت وجود سابقه واکنش افزایش حساسیت به بومادران یا گیاهان خانواده کاسنی مانند همیشه‌بهار، بابونه یا کاسنی به دلیل وجود محتوای لاکتونی سزکوئی ترپن آن، مصرف طولانی مدت آن باعث حساسیت پوست به نور می‌شود و یبوست‌آور است.

وی ادامه داد: به علت وجود توجون باید انقطاع در مصرف آن رعایت شود، مصرف بی‌رویه این گیاه باعث سردرد، تشنج و آغاز سردردهای میگرنی می‌شود، همچنین اسراف در مصرف آن برای کلیه مضر است.

این متخصص طب سنتی گفت: با توجه به مستندات علمی، بهتر است این گیاه در دوران شیردهی با احتیاط مصرف شود.

وی اضافه کرد: گونه‌ای از بومادران به نام Achillea Ptarmica وجود دارد که به بومادران عطسه‌ای معروف است و از سرشاخه‌های گل‌دار آن به عنوان عطسه‌آور، تقویت کننده معده و افزاینده ترشحات بزاقی استفاده می‌شود.

کد خبر 654657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.