از تهدید خاموش محیط‌زیست تا مسمومیت مرگبار با قارچ‌های سمی

تهدید ایران با بیابانی شدن، حذف گونه با جداسازی نوزادان حیات وحش از طبیعت، تدوین استاندارد ملی کاتالیست خودرو و موتورسیکلت برای اولین بار در کشور، خطر مسمومیت مرگبار با مصرف "قارچ‌های سمی" را در بسته خبری ایمنا می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرهنگ رضا اکبری، فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، اظهار کرد: ایران تا سال ۲۰۴۰ بر اساس ارزیابی‌های جهانی جزو ۱۹ کشور خشک و بیابانی جهان می‌شود که پیشگیری از تحقق آن شدنی است.

وی گفت: اقلیم خشک و نیمه خشک بیابانی ایران در کنار چالش‌های گرد و غبار، آلایندگی صنعتی، فرسایش خاک و سیل، زندگی و امنیت زیستی، حیاتی و غذایی را به مخاطره انداخته است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه ۶۰ درصد اکسیژن زمین توسط جنگل‌ها تأمین می‌شود، افزود: ریشه تمام مشکلات در دست اندازی مردم به طبیعت است تا جایی که بر اساس ارزیابی‌ها تا ۱۷ سال آینده، شاید کشورمان دیگر جای سکونت نباشد.

وی با بیان اینکه کاشت یک هزار میلیارد درخت در جهان آغاز شده که در ایران هم از سال قبل کلید خورد و طرح مردمی یک میلیارد درخت آغاز شد، گفت: چین، آمریکا، عربستان، افغانستان و پاکستان در این حوزه موفق عمل کرده‌اند و شرایط اقلیمی این کشورها، نشان می‌دهد که اجرایی شدن این طرح در ایران هم شدنی است.

سرهنگ اکبری ایران را هفتمین کشور تولیدکننده کربن دانست و اظهار کرد: هر هکتار پوشش جنگلی تا ۳۵ درصد ترسیب کربن را کاهش می‌دهد. در بین ۵۴ کشور جنگل دار، ایران در ردیف چهل و پنجم قرار دارد و یک سوم میانگین دنیا جنگل داریم، یعنی بر خلاف آنچه تصور می‌شود از نظر جنگل غنی نیستیم. هشدار داد اگر پوشش گیاهی افزایش نیابد از نظر آبی با چالش مواجه خواهیم شد.

جداسازی نوزادان حیات وحش از طبیعت به منزله حذف گونه است

یوسف یوسفی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اظهار کرد: جداسازی نوزادان حیات وحش از طبیعت به منزله حذف گونه است.

وی گفت: بهار، فصل زادآوری حیات وحش است و حیوانات وحشی در عرصه‌های طبیعی شروع به زاد و ولد می‌کنند که انتظار است مردم و گردشگران طبیعت، مراقبت بیشتری برای حفاظت از حیات‌وحش داشته باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: بسیاری از افراد، نوزادان حیوانات وحش را که در طبیعت تنها مشاهده می‌کنند، با تصور آنکه مادرشان از بین رفته و یا بچه‌های خود را رها کرده است و از روی دلسوزی، آن‌ها را به همراه خود از طبیعت خارج می‌کنند، به خانه می‌برند یا به محیط‌زیست تحویل می‌دهند که این اقدام موجب آسیب جبران‌ناپذیر و حذف دائمی آن‌ها از طبیعت می‌شود.

وی تصریح کرد: ماده‌هایی که نوزادان خود را به دنیا می‌آورند، ناچار هستند برای تغذیه یا شکار، بچه‌های خود را مدتی تنها بگذارند، اما مجدد به محل اختفای آن‌ها بازمی‌گردند.

یوسفی تاکید کرد: زنده‌گیری جانوران حتی اگر به قصد کمک هم باشد، علاوه بر حذف یک گونه جانوری از طبیعت که می‌تواند سال‌ها زادآوری کند، برای ادامه نسل آنها نیز خلل ایجاد می‌کند و مردم باید در صورت مشاهده نوزادان حیوانات وحشی، هیچ اقدامی برای گرفتن آنها نکنند.

وی از مردم خواست در صورت مواجه شدن با نوزادان جانوران وحشی در طبیعت، بدون آنکه به آن‌ها دست بزنید، بلافاصله از آن مکان فاصله بگیرند و مراتب را به سامانه تلفنی ۱۵۴۰ اطلاع دهند.

تدوین استاندارد ملی کاتالیست خودرو و موتور سیکلت برای اولین بار در کشور

داریوش گل‌علیزاده، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم از تدوین استاندارد ملی کاتالیست خودرو و موتور سیکلت برای اولین بار در کشور خبر داد.

وی با اشاره به ضرورت پایش و کنترل تجهیزات پس پالایش آلایندگی منابع متحرک، گفت: با توجه به اهمیت قابل ملاحظه و اساسی عملکرد قطعه کاتالیست در کاهش انتشار آلاینده‌های وسایل نقلیه به ویژه در موتورسیکلت و خودرو، در سال ۱۴۰۱ با پیگیری‌های این مرکز در راستای تحقق اهداف قانون هوای پاک و همچنین نظارت دقیق، فنی و جامع در مراحل تولید، نصب و استفاده قطعه کاتالیست با همکاری سازمان ملی استاندارد، اقدامات لازم در راستای تدوین استاندارد ملی کاتالیست به صورت کامل اجرا می‌شود.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم افزود: انتظار می‌رود حداکثر تا پایان خرداد سال جاری، تشریفات قانونی توسط سازمان ملی استاندارد برای اجباری‌سازی استاندارد مربوطه صورت گیرد تا شرایط و ضوابط لازم به منظور پایش و بازرسی این قطعه در تمام مراحل شامل واحد سازنده کاتالیست، واحد تولیدکننده وسایل نقلیه و مصرف کننده‌ها، مهیا شده و در دستور کار قرار گیرد.

خطر مسمومیت مرگبار با برداشت و مصرف "قارچ‌های سمی"

ترحم بهزاد، مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری اظهار کرد: قارچ‌های سمی از نظر خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه شباهت بسیاری به قارچ‌های خوراکی دارند و مصرف آن‌ها بسیار خطرناک است.

وی درباره خطر مسمومیت به‌دنبال برداشت قارچ‌های سمی، گفت: بهار طبیعت سرآغاز روئیدن و رویش گیاه در عرصه‌های مختلف به‌ویژه در عرصه‌های مرتعی است که انواع مختلف گونه از جمله انواع و اقسام قارچ‌ها نیز کنار درختان خشکیده و در مناطق کوهستانی یا مرطوب مرتعی کشور رویش دارند و مورد استقبال مردم و به‌ویژه مردمان بومی و محلی قرار می‌گیرند و چه‌بسا در بازار عرضه می‌شوند و به فروش می‌رسند.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری ادامه داد: با عنایت به اینکه بعضی از گونه‌های قارچ از نوع سمی و حاوی سم مهلک هستند، آگاهی از این مطلب نقش مؤثری در استفاده نکردن از آن و جلوگیری از حادثه و حوادث ناگواری خواهد شد که تجربه و سابقه آن وجود دارد.

وی تصریح کرد: قارچ‌های سمی از نظر خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه شباهت بسیاری به قارچ‌های خوراکی دارند و این موضوع بسیار خطرناک است. تمیز دادن و تشخیص انواع خوراکی قارچ از انواع سمی مشکل است و تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ‌شناسی و گیاه‌شناسی امکان‌پذیر است و بی‌توجهی به این مسئله موجب اتفاقات ناگوار برای خانواده‌ها و ضایعه در جامعه خواهد شد.

بهزاد گفت: یکی از نکات مهم در ارتباط با سموم این است که برای بیشتر آن‌ها، پادزهر و به‌نوعی بستگی به میزان مصرف و شدت مسمومیت امکان درمان وجود دارد، اما برای سم قارچ، پادزهر خاصی وجود ندارد و معالجه میسر نیست، بنابراین تنها راه ممکن جلوگیری و دقت و مصرف نکردن قارچ سمی و ممانعت از ورود سم به بدن است. مصرف قارچ توسط حیوانات و پرندگان بیانگر غیرسمی بودن آن قارچ برای انسان نیست و حتی بعضی از سموم مقاوم به گرما هستند و با آماده‌سازی آن به‌صورت کباب، آب‌پز، بخارپز و سرخ کردن، مواد سمی از بین نمی‌روند و سم‌زدایی نمی‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: با مصرف قارچ‌های سمی علائم مسمومیت چهار تا پنج ساعت و گاهی تا ۲۴ ساعت به‌صورت تهوع، استفراغ، اسهال، شکم درد، بی‌حالی، عطش، سرگیجه و همچنین عوارض روحی مانند توهم، خواب‌آلودگی، تشنج یا بی‌قراری ظاهر می‌شود.

کد خبر 654441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.