رونمایی از قرآن نفیس هزار ساله «مصاحفی قزوینی» در کتابخانه حرم مطهر رضوی

قرآن نفیس «مصاحفی قزوینی، کتابت قرن چهارم هجری قمری» گنجینه رضوی در کتابخانه مرکزی حرم مطهر حضرت رضا(علیه‌السلام) رونمایی شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از آستان نیوز، مراسم رونمایی قرآن نفیس هزار ساله «مصاحفی قزوینی» همزمان با ماه مبارک رمضان و لیالی قدر با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و جمعی از مدیران و کارشناسان این سازمان در محل اتاق کنفرانس کتابخانه مرکزی این آستان مقدس برگزار شد.

در این مراسم قدیر افروند؛ پژوهشگر و باستان‌شناس دوره اسلامی در خصوص قرآن مصاحفی قزوینی اظهار کرد: این قرآن، یکی از کهن‌ترین و نفیس‌ترین مصاحف خطی مرکز نسخ خطی آستان قدس رضوی به شمار می‌آید که به خط کوفی ایرانی متعلق به عصر آل‌بویه و ری بزرگ مزین است.

وی ادامه داد: این اثر توسط عباس بن محمد بن عباس مصاحفی قزوینی در سال ۳۸۹ هجری قمری در ری نوشته شده و در سال ۳۹۱ قمری توسط وی تذهیب شده است.

پژوهشگر و باستان‌شناس دوره اسلامی خاطرنشان کرد: انجامه نسخه در برگ آخر به قلم کوفی ایرانی به رنگ سیاه و زرد در ۹ سطر کتابت شده است. این انجامه، یکی از کامل‌ترین انجامه‌های مصاحف خطی در سده‌های نخست است که در آن نام کاتب، مُذهب، تاریخ و محل کتابت درج شده و هیچ تردیدی در اصالتش وجود ندارد.

وی گفت: این قرآن، در اصل یک جزوه قرآنی از یک قرآن جامع یا چند پاره است که بر روی کاغذ کتابت شده و دارای ۳۵ برگ ۱۶ سطری است. هر سطر نیز بین شش تا هشت کلمه دارد که به قلم سیاه نوشته شده و اعراب آن نیز به شنگرف است.

افروند با اشاره بر اینکه این قرآن ارزشمند آیه ۱۴ سوره صف تا انتهای قرآن را شامل می‌شود، اضافه کرد: فواصل آیات به گل‌های زرین ۱۲ برگ و نشان خُمس به شکل پاییزه بین سطور درج شده است. نشان عشر و نشان سرسوره نیز از عناصر حاشیه صفحات است.

این پژوهشگر و باستان‌شناس دوره اسلامی با بیان اینکه مطالعات قرآن‌های خطی در ایران سابقه‌ای نزدیک به ۸۰ سال دارد، پیشینه مطالعات هنر کتابت و کتاب‌آرایی قرآن‌های خط کوفی ایران را با معرفی برخی از آثار پژوهشی در این حوزه بررسی کرد.

همچنین وی به بررسی تحولات در خط کوفی توسط هنرمندان کشور و ایجاد خط کوفی ایرانی در گستره جغرافیایی خراسان بزرگ پرداخت.

کد خبر 654063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.