فرایند درآمدهای آموزش‌وپرورش اصفهان چگونه تامین می‌شود؟ 

رئیس اداره بودجه و تأمین منابع مالی اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان، درباره ملی بودن بودجه این وزارت گفت: ملی بودن بودجه به این معنا است که مبادله موافقت‌نامه با سازمان مدیریت و برنامه و بودجه استان انجام نمی‌شود و توسط وزارت آموزش‌وپرورش با سازمان برنامه و بودجه کشور صورت می‌گیرد.

مهدی هوازاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه اعتبارات آموزش‌وپرورش در پرداخت حقوق، حق‌التدریس و اضافه‌کاری، ملی پرداخت می‌شود اظهار کرد: استان فایل‌های پرداختی را متمرکز جمع‌آوری و به وزارت آموزش و پرورش ارسال کرده و وزارتخانه نیز آن‌ها را به خزانه‌داری کل کشور برای هماهنگی کشوری و پرداخت ارسال می‌کند. آموزش‌وپرورش اصفهان از لحاظ مبلغ حقوق شاغلان در رده پنج، استان‌های کشور است.

وی با اشاره به ۹ کد درآمدی جذب و وصول درآمدهای اختصاصی آموزش و پرورش، افزود: تمام مبالغی که تحت عنوان کدهای درآمدی وصول می‌شود باید به‌حساب خزانه استان واریز شود و سپس طی درخواست وجهی که آموزش و پرورش انجام می‌دهد، به‌حساب این دستگاه واریز می‌شود.

رئیس اداره بودجه و تأمین منابع مالی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه داد: اجاره ساختمان‌ها و اراضی، درآمدهای خدمات بهداشتی و درمانی (کلینیک‌های درمانی)، درآمدهای حاصل از تولید محصولات و مصنوعات هنرستان‌ها، بند ۳ ماده ۱۳ قانون تشکیل شوراها (سه درصد عوارض پرداختی آموزش و پرورش)، درآمدهای مراکز آموزشی و رفاهی مانند خانه‌های معلم و درآمدهای خاص از سایر خدمات آموزشی و فرهنگی از جمله کلاس‌های بزرگسالان، جبرانی و تأییدیه‌های تحصیلی و درآمدهای متفرقه شامل کانون‌های فرهنگی و تربیتی، ورزشگاه‌ها و اردوگاه‌ها و نیز درآمد حاصل از فروش ماشین‌آلات و تجهیزات اسقاطی، عناوین کدهای درآمدی آموزش و پرورش است.

وی با اشاره به شناسه‌دار کردن درآمدهای آموزش و پرورش استان اصفهان، تصریح کرد: در گذشته هر منطقه حساب رابط درآمد جداگانه داشت و ادارات از طریق مکاتبه با بانک یا صدور چک، مبالغ را به‌حساب خزانه واریز می‌کردند که با بسته‌شدن حساب‌های رابط درآمدی، ادارات ملزم شدند تا تمام درآمدها را به‌حساب متمرکز استان برای جلوگیری از هرگونه تداخل و اشتباه‌کاری واریز کنند.

هوازاده ادامه داد: در راستای شناسه‌دار کردن درآمدهای آموزش و پرورش استان اصفهان، برای هر منطقه شناسه تعریف شد که وزارت آموزش و پرورش این طرح را به استان‌های کشور ابلاغ کرد و تعدادی از آن‌ها از این فرایند استفاده کردند.

وی با بیان اینکه درآمدهای اختصاصی آموزش و پرورش به‌صورت درآمد-هزینه است، گفت: تمام مبالغ حاصل از فروش یا ارائه خدمات مراکز آموزش و پرورش از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان متصل به خزانه استان وصول می‌شود و از بازگشت این اعتبارات حقوق کارکنان مجموعه پرداخت یا مایحتاج و ملزومات آن مجموعه تأمین می‌شود.

رئیس اداره بودجه و تأمین منابع مالی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، اظهار کرد: به منظور تکریم فرهنگیان و مجموعه آموزش و پرورش استان اصفهان، سامانه دیون به آدرس ۲un.isfedu.ir ایجاد شد و پس از دریافت تمام اسناد دیون از مناطق و نواحی استان این اسناد داخل سامانه قرار گرفته است و هر یک از کارکنان آموزش و پرورش با مراجعه به ادارات آموزش و پرورش می‌توانند از میزان دیون خود مطلع شوند و درصورتی‌که تأمین اعتبار شود هم داخل سامانه قابل‌مشاهده است.

واریز اعتبارات ابلاغی سرانه دانش‌آموزی با اولویت مدارس روستایی و محروم

وی با اشاره به جدیت در راستای وصول سه درصد بند ۳ ماده ۱۳ قانون تشکیل شوراها، افزود: آموزش و پرورش به عنوان دستگاه مطالبه‌گر برای دریافت این اعتبار اقدام کرده است و شهرداری‌های کاشان و شاهین‌شهر در طول سه سال گذشته همکاری بسیار خوبی را در این زمینه با آموزش و پرورش داشته‌اند.

هوازاده تصریح کرد: در زمینه قرارداد خرید خدمات سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ نیز با اعتبارات واصل شده در سال ۱۴۰۱ قرارداد این سال تحصیلی تسویه شد، همچنین تاکنون ۳۶ درصد از مبلغ قرارداد خرید خدمات سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ تأمین و به‌حساب مؤسسان واریز شده است.

وی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۱ با توجه به اعتبارات ابلاغی سرانه دانش‌آموزی با اولویت مدارس روستایی و محروم به‌حساب مدارس مشمول واریز شده است.

رئیس اداره بودجه و تأمین منابع مالی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، درباره چگونگی بازگشت درآمدهای اختصاصی ادارات آموزش و پرورش نواحی و مناطق به‌حساب آن‌ها، گفت: ادارات، نواحی و مناطق درآمدهای خود را در کدهای نه‌گانه اعلامی از طریق واریز نقدی یا دستگاه کارت‌خوان به‌حساب متمرکز واریز می‌کنند و به‌محض درخواست وجه، کدهای ثبت شده توسط نواحی و مناطق با صورت‌حساب مطابقت و اعتبارات طبق قانون و موارد درخواستی ادارات به آن‌ها بازگشت داده می‌شود.

وی پرداخت متمرکز را محدود به هزینه‌های سرانه و پرداخت‌هایی همچون کمک‌رفاهی دانست و اظهار کرد: سایر موارد همچون هزینه‌های اداری به خود ادارات بازگشت و ادارات ملزم به تنظیم سند و ارائه آن به اداره کل آموزش و پرورش استان برای جذب منابع برگشتی درآمدهای اختصاصی خود هستند.

هوازاده با اشاره به ملی بودن بودجه آموزش و پرورش، افزود: ملی بودن بودجه به این معنا است که مبادله موافقت‌نامه با سازمان مدیریت و برنامه و بودجه استان انجام نمی‌شود و این اقدام توسط وزارت آموزش و پرورش با سازمان برنامه و بودجه کشور اجرا می‌شود که البته قبل از سال ۱۳۸۶ این کار در استان صورت می‌گرفت.

وی با اشاره به قابل توجه بودن ابلاغ اعتبارات در سال ۱۴۰۱ به ویژه برای جیره غذایی مدارس شبانه‌روزی و ایاب‌وذهاب دانش‌آموزان روستایی، خاطرنشان کرد: برای جیره غذایی در سال گذشته نزدیک به ۱۷۰ میلیارد ریال توزیع اعتبار انجام شده که در قیاس با سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده است، همچنین جهت ایاب و ذهاب دانش‌آموزان روستایی ۲۶۰ میلیارد ریال توزیع اعتبار شد که در مقایسه با سال‌های قبل افزایش قابل‌توجهی داشته است.

کد خبر 653859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.