پولیپ رحمی زمینه‌ساز ناباروری می‌‍شود؟

یک متخصص زنان و زایمان گفت: به طور معمول پولیپ‌ و فیبروم‌ هر دو خوش‌خیم است و از بافت خود رحم منشأ می‌گیرد، همچنین این موارد می‌تواند در اثر میزان بیش از حد هورومون‌های استروژن تولید شده در بدن یا وارد شده به آن و کاهش پروژسترون به وجود آید.

ندا مقتدری اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: پولیپ‌های رحمی توده‌های گوشتی داخل رحمی است و خونریزی‌های نامنظم در فواصل بین قاعدگی پدید می‌آورد، ماهیت تشکیل این توده‌ها با لیومیوم‌های رحمی متفاوت است و خونریزی ناشی از آن نیز علامت‌های دیگری دارد، این موارد بیشتر بدون علامت بوده و با سونوگرافی تشخیص داده می‌شود.

وی با بیان اینکه هرچه سن فرد بیشتر می‌شود، احتمال بروز پولیپ نیز افزایش می‌یابد، افزود: اگر اندازه پولیپ کوچک باشد، احتمال از بین رفتن خود به خودی آن وجود دارد، اما پولیپ‌های بزرگ‌تر خونریزی‌های شدیدتری دارد که گاه به جراحی نیاز خواهد داشت.

این متخصص زنان و زایمان تصریح کرد: پولیپ‌ها نیز مانند لیومیوم‌ها به ندرت بدخیم می‌شود، همچنین تعداد، سایز و مکان آن‌ها متفاوت بوده و پولیپ‌ها توده‌هایی منفرد یا متعدد با اندازه چند میلی‌متر تا چند سانتی‌متر است و احتمال دارد در حفره رحم یا دهانه رحم به وجود آید.

وی در پاسخ به این سوال که علت به وجود آمدن پولیپ چیست؟، گفت: به طور معمول پولیپ و فیبروم هر دو خوش‌خیم است و از بافت خود رحم منشأ می‌گیرد، همچنین این موارد می‌تواند در اثر میزان بیش از حد هورومون‌های استروژن تولید شده در بدن یا وارد شده به آن و کاهش پروژسترون به وجود آید.

مقتدری اصفهانی با اشاره به عوامل خطر پولیپ، اضافه کرد: شیوع پولیپ در مصرف‌کنندگان داروی تاموکسیفن بالاتر و سایز آن نیز بزرگ‌تر است (گاهی به بیش از دو سانتی‌متر نیز می‌رسد)، چاقی به ویژه افرادی که BMI بدن آنها در محدوده چاقی قرار دارد، مصرف داروهای هورمونی و افرادی که پولیپ‌های متعدد در روده دارند، نیز بیش از افراد دیگر در معرض ابتلاء به این بیماری قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: ۹۵ درصد از پولیپ‌ها خوش‌خیم است، اما در افراد یائسه نسبت به غیریائسه‌ها و در افرادی که پولیپ باعث خونریزی شده نسبت به افراد بدون علامت و نیز در افرادی که تاموکسیفن مصرف می‌کنند احتمال بدخیمی بیشتر است.

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به اثرات پولیپ بر باروری و ناباروری، گفت: پولیپ به تنهایی عامل ناباروری نیست، اما برداشتن آن در افراد نابارور قبل از درمان، باعث بهبود نتیجه و افزایش احتمال بارداری بعد از IUI و IVF می‌شود، پولیپ باعث افزایش سقط در افراد باردار نشده نمی‌شود و بر نتیجه بارداری نیز اثر منفی ندارد.

کد خبر 653816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.