سرطان کلیه بیشتر مردان را گرفتار می‌کند

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان گفت: تومور سرطانی کلیه یکی از موذی‌ترین تومورها است که در بیشتر مواقع، به‌رغم انتشار به مناطق دیگر بدن، هیچ علامت و نشانه‌ای ندارد و به صورت اتفاقی و در بررسی‌ها و کنترل کلیه با سونوگرافی یا سی‌تی‌اسکن تشخیص داده می‌شود.

پیمان صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره سرطان کلیه اظهار کرد: تومور سرطانی کلیه یکی از موذی‌ترین تومورها است که در بیشتر مواقع به‌رغم انتشار به مناطق دیگر بدن، هیچ علامت و نشانه‌ای ندارد و به صورت اتفاقی و در بررسی‌ها و کنترل کلیه با سونوگرافی یا سی‌تی‌اسکن تشخیص داده می‌شوند.

وی با اشاره به مقاوم بودن این تومورهای سرطانی نسبت به شیمی‌درمانی و رادیوتراپی، افزود: سرطان کلیه یکی از ۱۰ سرطان شایع است و بیشتر مردان بالای ۵۰ سال را گرفتار خود می‌کند.

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان در خصوص شایع‌ترین علائم این سرطان، خاطرنشان کرد: کم‌خونی، خستگی، کاهش وزن و اشتها و تب از علائم سرطان کلیه است.

وی ادامه داد: در بیشتر افراد، نشانه‌های اولیه‌ای برای بروز سرطان دیده نمی‌شود، اما با بزرگ شدن تومورها نشانه‌هایی ظاهر می‌شود و بسیاری از تشخیص‌ها براساس آزمایش‌های تصویربرداری قبل از بروز علائم انجام می‌شود.

صالحی با بیان اینکه کم‌خونی در حال حاضر شایع‌ترین علامت سرطان کلیه است، گفت: در ۲۰ تا ۴۰ درصد از افرادی که سرطان کلیه تشخیص داده می‌شود، کم‌خونی وجود دارد.

وی ادامه داد: در کلیه‌ها طی فرایندی به نام اریتروپوئیزیس، پروتئینی به نام اریتروپوئیتین ساخته می‌شود که باعث تولید سلول‌های قرمز خون در مغز استخوان می‌شود، در افراد مبتلا به سرطان کلیه کاهش تولید این پروتئین باعث می‌شود گلبول‌های قرمز به اندازه کافی تولید نشود.

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان اظهار کرد: در مقابل ممکن است برخی از افراد به دلیل افزایش تولید اریتروپوئیتین توسط سلول‌های سرطانی کلیه، تعداد گلبول‌های قرمز قابل توجهی داشته باشند.

کد خبر 654668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.