بهترین اعمال در شب‌های قدر چیست؟

«بهترین اعمال در شب‌های قدر، ارتباط قلبی با خداوند متعال است، اینکه ما اهل‌بیت (ع) را واسطه قرار دهیم، همان‌طورکه در اعمال احیای مراسم شب‌های قدر هم وجود دارد، دعای قرآن و درنهایت توسل به ۱۴ نور مقدس.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، مراد از قدر، تقدیر و اندازه‌گیری است و شب قدر، شب اندازه‌گیری است. یکی از شب‌های پرفضیلت ماه رمضان شب قدر بوده که برابر با هزار ماه است. این شب را شب تقدیر نیز می‌نامند، چراکه سرنوشت یک‌ساله انسان در این شب‌ها رقم می‌خورد.

اگرچه انسان در تمام ایام سال از رحمت الهی بهره‌مند می‌شود، اما در برخی از ماه‌ها ازجمله رجب، شعبان و رمضان این رحمت دو چندان می‌شود، شب قدر اوج رحمت الهی است و خداوند در این شب‌ها، میهمان‌نوازی ویژه‌ای برای بندگانش دارد.

باتوجه به اینکه در آستانه این روزهای بزرگ قرار گرفته‌ایم درخصوص جایگاه و فضیلت این شب‌های پرفضیلت با حجت‌الاسلام حسین کیانی، معاونت تعلیم و تربیت اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه ماحصل آن را می‌خوانید:

شب‌های قدر از چه جایگاهی نسبت به سایر مناسبت‌های دینی برخوردار است؟

با عنایت به آیاتی که در قرآن کریم به‌ویژه سوره قدر وجود دارد، خداوند می‌فرماید: «و ما ادراک لیله القدر» که این آیه به خاطر عظمت فراوان و اتفاقات ویژه‌ای است که در شب‌های قدر می‌افتد.

خداوند متعال ارزش شب‌های قدر را برابر با هزار ماه فرمودند که عدد کثرت است و نشان‌دهنده این است که ۸۰ سال برابر با یک‌عمر است و اگر فردی بتواند شب‌های قدر را به معنای واقعی درک و ارتباط قلبی با خالق پیدا کند، می‌تواند یک‌شبه ره ۸۰ ساله و یک‌عمر را برود.

از اتفاقات ویژه‌ای که در شب‌های قدر می‌افتد، نزول ملائکه و روح است که در محضر مقدس امام زمان (عج) نازل می‌شوند و هبوط پیدا می‌کنند، اتفاق ویژه بعدی هم که در روایات به آن اشاره‌شده، مشخص شدن قضا و قدر هر شخصی در شب قدر است.

این کلیت جایگاه شب‌های قدر است که تأکید شده تا در سه شبی که به این عنوان در روایات معرفی شده، انسان در ارتباط با خالق خودش در سال پیش رو قضا و قدر خوبی را برای خودش رقم بزند.

شب‌های قدر شب نزول قرآن است، شبهه‌ای مطرح است که با این وجود چرا در این شب‌ها عزاداری می‌شود، پاسخ شما چیست؟

شب قدر، شب راز و نیاز و ارتباط با خالق است اما مصادف شدن این ایام با ضربت خوردن امیرالمومنین (ع) و شهادت ایشان است که مراسم شب‌های قدر توأمان با عزاداری و روضه‌خوانی می‌شود.

چگونه می‌توانیم شب‌های قدر را درک کنیم و بهره بهتری داشته باشیم؟

توجه به کیفیت اعمال، مهم‌ترین نکته شب‌های قدر است، اینکه انسان بتواند روح خود را در ارتباط با خالق و اهل‌بیت (ع) که به نوعی واسطه‌های بین ما و خدای متعال هستند تجلی دهد. خداوند در قرآن می‌فرماید: وَابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ، اگر می‌خواهید به من نزدیک شوید، به وسیله‌ای متصل شوید که حضرت زهرا (س) در روایتی می‌فرمایند: نَحْنُ وَسیلَتُهُ فی خَلْقِهِ، ما وسیله بندگان محضر خداوند هستیم.

لذا بهترین اعمال در شب قدر ارتباط قلبی با خداوند متعال است و اینکه ما اهل‌بیت (ع) را واسطه قرار دهیم، همان‌طورکه در اعمال احیای مراسم شب‌های قدر هم هست، دعای قرآن و درنهایت توسل به ۱۴ نور مقدس و اینکه این عزیزان واسطه شوند بین ما و خداوند متعال و بتوانیم حجاب‌هایی که بر قلب ما است را به کمک اهل‌بیت (ع) و آیات نورانی قرآن برداریم.

در شب‌های قدر صرف اعمال ویژه‌ای که در مفاتیح آمده واجب است؟

تأکید بزرگان دین بر این است که شب قدر را تا جایی که انسان می‌تواند، بیدار و مشغول به عبادت باشد؛ عبادت هم بستگی به کیفیت دارد و دستور ویژه‌ای که حتماً فرد این کار را انجام دهد نیست، بستگی دارد که شخص بتواند ارتباط خودش با خالق را با چه موضوعی برقرار کند.

قرائت دعای جوشن کبیر وارد شده، فردی که توانایی دارد هزار نام خدا را بر زبان بیاورد و توسل جوید بسیار ارزشمند است. همه تلاش بر کیفیت اعمال و استفاده از آن لحظات نورانی است و کثرت اهمیت زیادی ندارد، مهم کیفیت کار است که اگر انسان بتواند دو رکعت نماز با آداب خودش به‌جا آورد، باعث می‌شود گناهانش بخشیده شود لذا تأکید بر این است که هر دعایی را انتخاب می‌کنند با کیفیت و حضور قلب انجام دهند.

با توجه به دغدغه والدین برای بهره کودکان از فضیلت این شب‌ها، چه پیشنهادی دارید؟

سنت و سیره اهل‌بیت برای ما بسیار راهگشا است. در نقل تاریخی است که حضرت زهرا (س) شب‌های قدر فرزندان خودشان را سر شب می‌خواباندند تا کمی استراحت کنند و بعد به همراهشان مشغول عبادت می‌شدند، این نشان می‌دهد که بسیار ارزشمند است و والدین تا جایی که می‌توانند برنامه‌ریزی کنند تا کودکان بعدازظهر استراحت کنند و شب غذای سبکی میل کنند تا بتوانند تا ساعتی که توانایی جسمی دارند بیدار باشند و از فیوضات این شب‌ها استفاده کنند.

برنامه‌های مختلفی هم هست که می‌توانند در خور درک فرزندانشان استفاده کنند و آموزش دهند، تأکید بنده بر کیفیت است و کودکان تا حدی که می‌توانند همراهی کنند حتی شده ساعتی هم همراه پدر و مادر باشند و بقیه شب را استراحت کنند.

به چه بخشی از شب‌های قدر کمتر پرداخته شده که نیاز است در جامعه امروز بیشتر تبیین شود؟

نکته‌ای که اهمیت زیادی دارد، کسب معرفت شب‌های قدر است. خیلی مواقع احساس می‌کنیم که شب قدر را فقط باید ویژه دعا بخوانیم در حالی که کسب معرفت و علم در این شب‌ها توصیه شده، لذا اگر انسان در این شب‌ها بتواند در شناخت خود نسبت به دین قدمی بردارد، به برکت عنایت خداوند متعال می‌تواند مسیر زندگی فردی‌اش به‌خاطر تفکر و کسب علم تغییر کند.

اینکه خداوند متعال می‌فرماید: یک شب برابر با هزار ماه، یعنی شخص می‌تواند با تفکر و تأمل در رفتار و شناخت خودش مسیری را انتخاب کند، کیفیت به همین برمی‌گردد که حتی اگر انسان دقایقی به جایگاه خودش به‌عنوان خلیفه‌الله توجه کند، می‌تواند مسیری را انتخاب کند که همان مسیر را خداوند متعال برایش مقدر کند و آینده درخشانی را برای خودش رقم بزند.

کد خبر 653800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.