جایگاه شرکت‌های دانش‌بنیان در رفع موانع تولید

«شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در سال ۱۴۰۲ خدمات خود را توسعه دهند و بیشتر رشد کنند، بنابراین می‌توان گفت که در سال جاری شاهد رشد تولید خواهیم بود، اما قطعاً مبحثی مانند تورم، ارتباط مستقیمی با فعالیت‌های دانش‌بنیان ندارد.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، شرکت‌های دانش‌بنیان نقش مهمی در رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در هر نقطه‌ای از جهان ایفا می‌کنند، به‌گونه‌ای‌که از آن‌ها به‌عنوان «موتور محرکه اقتصاد» در هر کشور یاد می‌شود. توسعه دانش‌بنیان سبب ایجاد رضایت‌مندی و انگیزه در میان نخبگان و فارغ‌التحصیلان می‌شود که محصولاتش با تولیدات متکی بر سرمایه و واردات تفاوت ویژه‌ای دارد.

یکی از نقاط قوت در سال ۱۴۰۱ پیشرفت و توسعه چشمگیر حوزه دانش‌بنیان‌ها بود. این دستاورد و پیروزی بسیار بزرگ برای مردم ایران نتیجه سال‌ها تلاش فناوران، نخبگان و جوانان سرزمین و حمایت‌های مسئولان به ویژه مقام معظم رهبری است که با تلاش در سال‌های متعدد به ثمر رسیده و تولیدات دانش‌بنیان و فناوری متکی بر علم و دانش بومی به جایگاه خوبی در کشور دست پیدا کرده است.

شعار سال ۱۴۰۲ نیز در راستای بهبود مشکلات جامعه پیرامون مهار تورم و رشد تولید نام‌گذاری شد. با توجه به اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان موتور محرکه اقتصاد هر کشور محسوب می‌شوند، قطعاً نقش ویژه‌ای در تحقق این شعار خواهند داشت.

برای بررسی بیشتر نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه مهارت تورم و رشد تولید و شناخت مسائل مؤثر در تحقق شعار سال ۱۴۰۲ با ابراهیم اکبرزاده، کارآفرین و مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

شرکت‌های دانش‌بنیان چه نقشی در تحقق شعار سال ۱۴۰۲ ایفا می‌کنند؟

با توجه به اینکه شعار سال ۱۴۰۲ به مسئله مهار تورم اشاره دارد، می‌توان گفت که شرکت‌های دانش‌بنیان نقش ویژه‌ای در این زمینه ایفا نمی‌کنند. درواقع مسائلی مانند تورم، جزو پارامترهای اقتصاد کلان به‌شمار می‌رود و در مقیاس کشور، منطقه، ملیت یا حتی جهانی مطرح می‌شود، به همین دلیل نمی‌توان از مجموعه کوچکی که گردش مالی بسیار کمی نسبت به سایر صنایع و حوزه‌های فعال یک کشور دارند و از سهم کمی در معادلات اقتصادی کشور برخوردارند، انتظار تغییر داشت.

مهار تورم چگونه تحقق می‌یابد؟

درواقع زمانی که پیرامون پارامترهای کلان اقتصادی صحبت می‌کنیم، باید مسائلی مانند رشد نقدینگی، میزان ثبات ارزش پول ملی و مشکلات موجود در حوزه صادرات را مورد بررسی قرار دهیم. درحال‌حاضر اقتصاد کشور با مشکلات بسیاری مواجه شده است و قطعاً تا زمانی که این مشکلات در کشور مرتفع نشود، نه تنها شرکت‌های دانش‌بنیان بلکه سایر صنایع فعال کشور نیز نمی‌توانند اقدامی در این راستا انجام دهند.

شرکت‌های دانش‌بنیان چه میزان با مسائل اقتصادی مواجه هستند؟

حوزه‌های مختلفی با مشکلات اقتصادی مواجه هستند که شامل مسائل مرتبط با شرکت‌های دانش‌بنیان مانند فناوری نانو و مسائل غیردانش‌بنیان مانند ساختمان‌سازی می‌شوند. در گذشته شرکت‌های خصوصی فعالیت بسیار گسترده‌ای در حوزه ساختمان‌سازی داشتند، اما میزان فعالیت این بخش امروزه بسیار کاهش یافته است.

در گذشته میزان ساخت‌وساز به گونه‌ای بود که در هر منطقه‌ای چند ساختمان در حال ساخت مشاهده می‌شد، اما امروز در خیابان‌ها تنها شاهد بازسازی برخی از ساختمان‌ها هستیم که این مسئله نشان‌دهنده مشکلات جامعه است. درواقع صنعتی مانند ساختمان‌سازی که می‌تواند سایر صنایع را به همراه خود توسعه دهد در حال حاضر با مشکل مواجه شده و نیاز به سرمایه‌گذاری صحیح دارد، همچنین تورم قدرت خرید مصرف‌کننده را گرفته است و تمام این مسائل نه تنها به صنعتی مانند ساختمان‌سازی بلکه به شرکت‌های دانش‌بنیان نیز آسیب می‌رساند.

شرکت‌های دانش‌بنیان چه نقشی در مشکلات جامعه ایفا می‌کنند؟

به طور کلی حوزه دانش‌بنیان شامل فناوری‌هایی است که معمولاً به صورت فانتزی شناخته می‌شود و عملاً این نوع از فناوری‌ها جزو اولویت‌های جامعه شناخته نمی‌شود. زمانی که در جامعه مشکل وجود داشته‌باشد، ابتدا باید مسائل اصلی مانند تأمین مسکن، حمل و نقل و میزان تغذیه را مورد توجه قرار داد و اگر در این چند حوزه مشکل وجود داشته‌باشد، قطعاً جامعه توانایی استفاده از محصولات نوین دانش‌بنیان را نخواهد داشت. با توجه به این مسئله قطعاً شرکت‌های دانش‌بنیان نمی‌توانند جامعه را تحت تأثیر قرار دهند، زیرا بخش بسیاری از جامعه توانایی دریافت خدمات دانش‌بنیان را ندارد.

شرکت‌های دانش‌بنیان در رشد تولید چه میزان مؤثر خواهند بود؟

با توجه به اینکه شعار سال ۱۴۰۲ مبتنی بر رشد تولید و مهار تورم است، قطعاً در حوزه رشد تولید شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در این سال بیشتر توسعه یابند. درواقع شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در سال ۱۴۰۲ خدمات خود را توسعه دهند و بیشتر رشد کنند، بنابراین می‌توان گفت که در سال جاری شاهد رشد تولید خواهیم بود، اما قطعاً مبحثی مانند تورم ارتباط مستقیمی با فعالیت‌های دانش‌بنیان ندارد و جزو پارامترهای اقتصاد کلان به‌شمار می‌رود.

سخن آخر...

تا زمانی که مشکلات اقتصادی فعلی مرتفع نشود، هیچکدام از صنایع اقتصادی نمی‌توانند عملکرد مطلوبی داشته‌باشند، به همین دلیل بحث تولید، اشتغال و مسائل مربوط به انتقال فناوری تحت تأثیر قرار می‌گیرد. طبیعتاً ارتباطی که میان این مباحث مشاهده می‌شود، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و باید به طور ویژه مدیریت شود، زیرا این مسائل مفاهیم اصلی علم اقتصاد را در بر می‌گیرد.

کد خبر 653762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.