۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۰
دردسر توازن

« در ایران تنها برخی از رشته‌ها و محصولات دانش‌بنیان توانسته‌اند جایگاه اقتصادی مطلوبی در جامعه کسب کنند، این مسئله نشان می‌دهد که از نظر میزان موفقیت و فروش توازن مناسبی بین محصولات دانش‌بنیان وجود ندارد.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، همواره شرکت‌های دانش‌بنیان نقش مهمی در رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در هر نقطه‌ای از جهان ایفا می‌کنند، به‌گونه‌ای‌که از آن‌ها به‌عنوان «موتور محرکه اقتصاد» در هر کشور یاد می‌شود، اما متأسفانه در مسیر توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان همواره مشکلات و چالش‌های بسیاری وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به نبود حمایت کافی اشاره کرد.

حمایت جامعه برای فعالیت دانش‌بنیان کافی نیست

ابراهیم اکبرزاده، کارآفرین و مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در رابطه با چالش‌های پیش‌روی توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: متأسفانه در حوزه دانش‌بنیان رویه نادرستی از ابتدا وجود داشته است.

وی می‌افزاید: در ایران برخلاف سایر کشورها مسائلی مانند فناوری و توسعه کسب‌وکار براساس موضوعات فناورانه در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان معرفی شده است و اکنون نیز این تفکر در جامعه شکل گرفته است.

این کارآفرین ادامه می‌دهد: در این راستا همواره افرادی که در حوزه دانش‌بنیان فعالیت می‌کنند مورد توجه جامعه قرار می‌گیرند و فعالین این عرصه از سوی جامعه انرژی بسیاری دریافت می‌کنند.

وی تاکید کرد: این مسئله بسیار ارزشمند است و نشان می‌دهد که شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی جامعه مورد حمایت قرار می‌گیرند، اما این حمایت برای یک فناور و شخصی که در حوزه کارآفرینی و دانش‌بنیان فعالیت می‌کند، کافی نیست.

نقش اقتصاد در عملکرد دانش‌بنیان

اکبرزاده با اشاره به مشکلات اقتصادی حوزه دانش‌بنیان می‌گوید: موضوعی که امروزه چالش شرکت‌های دانش‌بنیان شده، مسائل اقتصادی است. متأسفانه در بحث اقتصاد به خصوص جریان و گردش مالی مشکلات بسیار چالش‌زایی در تمام حوزه‌ها مشاهده می‌شود.

وی در همین رابطه می‌افزاید: مشکلات اقتصادی نه تنها در شرکت‌های دانش‌بنیان بلکه برای سایر شرکت‌ها نیز چالش‌زا شده است به طور مثال برخی از شرکت‌ها که در حوزه‌های شناخته‌شده ساختمانی فعالیت می‌کنند نیز با مشکلات اقتصادی مواجه می‌شوند.

این مدیرعامل دانش‌بنیان ادامه می‌دهد: مشکلات اقتصادی حتی در شرکت‌های غیر دانش‌بنیانی که معمولاً مسائل پیچیده‌ای در این شرکت‌ها مشاهده نمی‌شود نیز چالش‌های بسیاری ایجاد کرده و این مسئله نشان می‌دهد که شرایط فروش و اقتصاد کشور با مشکل مواجه است.

وی تاکید می‌کند: درواقع یکی از چالش‌های مهمی که شرکت‌های دانش‌بنیان همواره با آن مواجه هستند، یافتن مشتریان بالقوه در داخل و خارج کشور است.

اکبرزاده با اشاره به سایر مشکلات حوزه دانش‌بنیان می‌گوید: واقعیتی که در ایران وجود دارد، این است که تنها برخی از رشته‌ها و محصولات دانش‌بنیان توانسته‌اند جایگاه اقتصادی مطلوبی در جامعه کسب کنند؛ درواقع ایران در برخی از محصولات و رشته‌های ویژه رشد خوبی از نظر فعالیت‌های دانش‌بنیان داشته است.

وی در همین رابطه ادامه می‌دهد: از جمله رشته‌هایی که امروزه رشد مطلوبی داشته، فناوری نانو است و شرکت‌هایی که در حوزه پوشش‌دهی شیرآلات ساختمانی و نانومتری این تجهیزات یا تولید الیاف نانو فعالیت می‌کنند از نظر شرایط مارکتینگ وضعیت خوبی را در داخل و خارج کشور دارند.

این کارآفرین تاکید می‌کند: با این حال اگر به شرایط موجود نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که همچنان نمی‌توانیم انتظار عملکرد و موفقیت یکسان در تمام عرصه‌های فناوری نانو داشته باشیم و عملاً برخی از محصولات این حوزه مورد توجه قرار گرفته است.

وی می‌افزاید: سایر شرکت‌های دانش‌بنیان که در عرصه‌های دیگر فعالیت می‌کنند، عملاً بازار فروش مناسبی ندارند و این آمار در سال ۱۴۰۰ توسط ستاد فناوری نانو نیز گزارش شده است.

اکبرزاده در همین رابطه ادامه می‌دهد: در حال حاضر از تعداد بسیار زیاد شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در کشور تنها درصد کمی و در حد کمتر از پنج درصد آن‌ها توانسته‌اند درآمدهای مطلوبی کسب کنند و درآمد سالانه سایر شرکت‌های دانش‌بنیان زیر یک میلیارد است.

وی تصریح می‌کند: این مسئله نشان می‌دهد که از نظر میزان موفقیت و فروش توازن مناسبی بین محصولات مختلف مربوط به حوزه‌ای مشخص مانند نانو در خصوص مارکتینگ شرکت‌های ایران در داخل و خارج از کشور وجود ندارد.

سوءمدیریت مشکل اصلی دانش‌بنیان است

حمیدرضا یوسفی، دکترای شیمی آلی در رابطه با چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: یکی از مشکلاتی که همواره شرکت‌های دانش‌بنیان با آن مواجه هستند، نبود حمایت کافی است.

وی می‌افزاید: درواقع بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان اهداف مطلوبی در نظر دارند و می‌خواهند قدرتمند عمل کنند، اما به تنهایی قادر به تأمین نیازهایشان نیستند و همین مسئله راندمان شرکت را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این دکترای شیمی آلی ادامه می‌دهد: یکی دیگر از مشکلاتی که شرکت‌های دانش‌بنیان با آن مواجه هستند، نبود نیروی متخصص است؛ درواقع برخی از افراد توانایی مدیریت شرکت را ندارند و یا از سواد کافی برای دریافت وظایف مورد نظر برخوردار نیستند.

وی تصریح می‌کند: زمانی که فردی از علم کافی برای مدیریت شرکت برخوردار نباشد، به عملکرد دانش‌بنیان آسیب می‌رساند؛ درواقع لازم است که همواره در حوزه دانش‌بنیان نیروهای متخصص وارد شوند، اما متأسفانه در ایران مسائلی این موضوع را به بی‌راهه می‌برد.

یوسفی در همین رابطه می‌افزاید: در برخی از مواقع تفکر شرکت‌های دانش‌بنیان و یا کارآفرینان خوب است، اما بسیاری از این افراد نحوه رسیدن به هدف را نمی‌دانند و ممکن است ناخواسته در مسیر مخالف پیشرفت کشور حرکت کنند.

وی تاکید می‌کند: درواقع بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت خوبی دارند، اما مسیر اشتباهی را در پیش گرفته‌اند و این مسئله تأثیر بسیاری در زمان موفقیت و پیشرفت دارد.

کد خبر 650952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.