دومین روز مانور چین، زیر ذره‌بین تایوان و آمریکا

چین امروز دومین روز از رزمایش‌های خود در اطراف تایوان را در حالی آغاز کرد که وزارت دفاع این جزیره از پروازهای متعدد نیروی هوایی آن خبر داده است و می‌گوید که تحرکات نیروهای موشکی چین را زیر نظر دارد و ایالات متحده هم گفته است که تحرکات چین را رصد می‌کند.

به گزارش ایمنا و به نقل از خبرگزاری رویترز، چین که مدعی تایوان است و آن را به عنوان سرزمین خود قلمداد می‌کند، روز شنبه تمرینات نظامی سه‌روزه خود را اطراف این جزیره خودگردان آغاز کرد؛ آن هم یک روز پس از بازگشت تسای اینگ ون، رئیس‌جمهور تایوان از یک سفر کوتاه به ایالات متحده.

در حالی که یک منبع امنیتی به رویترز گفت که بیشتر فعالیت‌های روز شنبه با غروب آفتاب به پایان رسید، وزارت دفاع تایوان گفت که این مانورها از امروز یکشنبه از سر گرفته شده و ارتش این جزیره چندین هواپیما از جمله جنگنده‌های Su-۳۰ و J-۱۱ همچنین چندین کشتی را مشاهده کرده است.

این وزارتخانه گفت: در رابطه با تحرکات نیروی موشکی کمونیست‌های چین، ارتش همچنین از طریق سیستم اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی مشترک اطلاعات دقیقی دارد و نیروهای پدافند هوایی در حالت آماده‌باش کامل هستند.

نیروی موشکی ارتش آزادی‌بخش خلق چین مسئولیت سیستم موشکی زمینی چین را بر عهده دارد.

در اوت گذشته، پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به تایپه، چین مانورهای جنگی را از جمله با شلیک موشک به آب‌های نزدیک این جزیره در اطراف تایوان برگزار کرد. با این حال چین این بار هنوز رزمایش‌های مشابهی را اعلام نکرده است.

تسای اینگ ون در حالی که هفته گذشته در مسیر بازگشت از آمریکای مرکزی از لس‌آنجلس عبور کرد و به‌رغم هشدارهای چین توقفی کوتاه در آنجا داشت، با کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده ملاقات کرد.

در همین حال سفارت آمریکا در تایوان امروز یکشنبه اعلام کرد که ایالات متحده از نزدیک رزمایش‌های چین پیرامون تایوان را زیر نظر دارد و «آسوده‌خاطر و مطمئن است» که از منابع و توانایی‌های کافی در منطقه برای تضمین صلح و ثبات برخوردار است.

سخنگوی «مؤسسه آمریکایی در تایوان» که در غیاب روابط رسمی دیپلماتیک به عنوان سفارت فعالیت می‌کند، گفت: کانال‌های ارتباطی ایالات متحده با چین همچنان باز است و ایالات متحده به طور مداوم خواستار خویشتنداری و ثبات در وضعیت موجود شده است.

کد خبر 653356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.