شهرداران بخوانند / راهکارهای اقتصادی برای مدیریت شهر

زیرساخت‌های اقتصادی شهر شامل موارد زیربنایی هر شهر در حیطه اقتصاد است و سرمایه‌گذاری در هر بخش، باعث می‌شود یک گام به رشد و توسعه اقتصادی نزدیک شویم. اقتصاد شهری می‌تواند در زمینه‌های گوناگون مانند مسکن، حمل‌ونقل و فرایندهای دانش‌بنیان به تقویت این زیرساخت‌ها کمک کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تقویت زیرساخت‌های اقتصادی می‌تواند موجب رشد اقتصاد در شهر و کشور شود و عوامل گوناگونی روی آن مؤثر است. زیرساخت‌های اقتصادی شهر شامل موارد زیربنایی هر شهر در حیطه اقتصاد است و سرمایه‌گذاری در هر بخش آن مانند رشد تولید، اشتغال، مسکن، حمل‌ونقل و بازارهای مالی باعث می‌شود یک گام به افزایش رفاه، رشد و توسعه اقتصادی نزدیک شویم. به‌طورکلی زیرساخت‌ها از طریق افزایش کارایی، کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در زمان باعث رشد اقتصادی می‌شوند.

اقتصاد شهری به‌عنوان یک علم جدید توسط ابزارهای اقتصادی، مسائل موجود در شهرها را تحلیل می‌کند و سعی بر آن دارد تا راه‌حل‌هایی برای کاهش معضل‌ها ارائه دهد. ارکان موجود در اقتصاد شهری می‌توانند باعث تقویت زیرساخت‌ها شوند.

اساس اقتصاد هر شهر، وجود درآمد پایدار در آن است. این درآمد از طرق مختلفی تأمین می‌شود که یکی از بهترین روش‌های رسیدن به آن، رفتن به سمت هوشمندسازی سیستم شهری است. شهرداری‌ها به‌عنوان متولیان اداره شهرها می‌توانند با فرایند هوشمندسازی، باعث مدیریت و کاهش هزینه‌های شهری، مدیریت امور مالیاتی به عنوان منبع تأمین درآمد شهر و افزایش جذب گردشگر حتی در زمان‌های معمولی سال شوند.

تقویت زیرساخت‌ها با رویکرد اقتصاد شهری، باعث مهار تورم و رشد تولید نیز خواهد شد و از این طریق در تحقق شعار سال مؤثر است؛ به طور مثال توجه به بخش مسکن و تقویت آن تولید و اشتغال را افزایش می‌دهد یا تقویت بخش کارآفرینی با ایجاد بازارچه‌های مختلف شهری می‌تواند در این زمینه مؤثر واقع شود.

به‌طورکلی اقتصاد شهری در زمینه‌های گوناگون مانند رشد سیستم حمل‌ونقل عمومی، رشد مسکن، توجه ویژه به تولیدات داخلی، توجه به فرایندهای دانش‌بنیان باعث می‌شود برنامه‌ریزی‌های بهتری برای رشد اقتصادی شهرها صورت گیرد و ضریب ماندگاری در شهرها بالا برود.

تأثیر چشمگیر مسکن‌سازی بر اقتصاد شهری

در این خصوص سیدمحسن طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در زمینه تأثیر اقتصاد شهری بر زیرساخت‌های اقتصادی اظهار می‌کند: یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های اقتصاد شهر توسعه بخش مسکن است. رونق این بخش باعث اشتغال حدود ۳۰۰ گروه شغلی می‌شود و با توجه به گردش مالی قابل توجه آن به‌خصوص در طرح‌های جدید دولت در زمینه افزایش جمعیت و خانه‌دار شدن مردم، طبیعی است هر چقدر مسکن توسعه پیدا کند شغل و کسب و کار نیز ایجاد می‌شود و به دنبال آن افزایش تولید هم اتفاق می‌افتد، چراکه برای ساخت مسکن به مصالح زیادی احتیاج است.

وی اضافه می‌کند: در بخش مصالح نیز باید چند اقدام مانند بهینه‌سازی مصالح و استفاده از روش‌های دانش‌بنیان برای حوزه ساخت‌وساز انجام شود، این ملاحظات باعث می‌شود که بتوانیم برای تحول اقتصاد و توسعه رفاه، در مدت کوتاهی مسکن‌سازی انجام دهیم. این مسکن‌ها باید مقاوم و پایدار باشد و در فضای صنعتی‌سازی مسکن در بهای تمام شده ملک هم صرفه‌جویی انجام شود که این موضوع خود به خود از بار تورمی پیش روی سیستم ساخت‌وساز کم می‌کند.

ایجاد شغل با استفاده از خدمات روبنایی

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، دومین موضوع در توسعه اقتصاد مسکن را توسعه خدمات روبنایی مطرح می‌کند و ادامه می‌دهد: خدمات روبنایی مانند ساخت مسجد، مدرسه و حتی توسعه حمل‌ونقل نیز می‌تواند موجب ایجاد شغل و پیشرفت شاخص‌های زیست‌پذیری و رفاه شهری به سمت استاندارد جهانی و ارتقای رضایت شهروندی شود. این دیدگاه آثار اقتصادی گسترده‌ای نیز بر شهر دارد. از این لحاظ که توسعه حمل‌ونقل عمومی ناشی از ساخت و ساز مسکن باعث می‌شود نه تنها شهر از استانداردهای بالا برخوردار شود بلکه گردش مالی تردد شهروندان در بخش‌های مختلف شهر از جمله بحث اشتغال، رفاه و استفاده از سایر ظرفیت‌های شهر را رقم می‌زند که این موضوع روی افزایش تولید، مهار تورم هم مؤثر است.

طباطبایی تصریح می‌کند: موضوع مهم بعدی در رشد زیرساخت‌های اقتصادی این است که شاخص‌های زیست‌پذیری خود را به استانداردهای خوب جهانی نزدیک کنیم که این استانداردها با فرایندهای دانش‌بنیان هم مرتبط هستند، به عنوان مثال در توسعه شهرها سراغ سیستم‌های شهر هوشمند یا smart city برویم. سیستم شهر هوشمند باعث می‌شود اداره شهرها از حالت عادی یا حتی الکترونیکی به سمت هوشمند برود و طی این فرایند درآمد پایدار قابل توجهی را برای شهر رقم بزند، بنابراین شهرداری‌ها به‌عنوان متولیان اداره شهرها به سمت سیستم هوشمند رفته‌اند و درآمدهای ناپایدار و پنهان آن‌ها به تدریج کم و حذف می‌شود و درآمدهای پایدار و شفاف جای آن را می‌گیرد. شهری به‌صورت اقتصادی اداره می‌شود که دارای درآمدهای پایدار و تحول چشمگیری در پروژه‌ها باشد و به سمت هوشمندسازی حرکت کند. هوشمندسازی با مدیریت الکترونیکی متفاوت است و امروزه شهرها در بهترین حالت به صورت الکترونیکی فعالیت می‌کنند، اما رسیدن به آثار پایدار در راستای اصل توسعه پایدار شهری در گرو هوشمند شدن است.

استفاده از مالیات‌های محلی برای تأمین هزینه‌ها

وی با اشاره اهمیت مالیات‌های محلی خاطرنشان می‌کند: موضوع مؤثر دیگر در رشد شهرها این است که مالیات‌های محلی هزینه‌های اداره شهر را به صورت پیش‌بینی شده تأمین می‌کند و اگر این موضوع نیز به صورت هوشمند باشد، باعث می‌شود که هزینه‌های اداره شهر به‌راحتی تأمین شود و شهر از اکثر زیرساخت‌ها و روساخت‌ها به تناسب قوانینی که برای اداره شهرها وجود دارد، برخوردار باشد. بنابراین مالیات‌های محلی می‌تواند اثر اقتصاد شهری با رویکرد مهار تورم و رشد تولید به همراه داشته باشد.

توسعه مراکز کارآفرینی شهری، محلی برای کسب درآمد قابل توجه شهرداری‌ها

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران ادامه می‌دهد: موضوع مهم بعدی، توجه به توسعه کسب‌وکارهای محلی در اقتصاد شهری است. نهادهایی مانند شهرداری‌ها درآمدهای قابل توجهی را از طریق توسعه مراکز کارآفرینی شهری، ایجاد اشتغال، ایجاد بازارچه‌های روزانه، هفتگی و فصلی از آن خود می‌کنند. همچنین این اقدام باعث ایجاد شغل و کمک به رشد تولید خواهد شد، چراکه مسیر تولید به مصرف دارای هزینه‌هایی است و این اقدام باعث می‌شود کالاها با قیمت‌های پایین‌تری به دست مصرف‌کننده برسد و مسیر تولید نیز پویاتر خواهد شد.

توسعه حمل‌ونقل و کاهش آلودگی هوا

طباطبایی می‌گوید: موضوع بعدی در حوزه تأثیر اقتصاد شهری بر رشد زیرساخت‌های کشور، توسعه حمل و نقل عمومی در راستای کاهش آلودگی هوا است، هرچه سیستم حمل‌ونقل عمومی کشور قوی‌تر، جامع‌تر و پاسخ‌گوی نیازهای شهروندان بوده و با جمعیت شهرها تناسب داشته باشد، باعث افزایش رضایت و کاهش آلودگی هوا خواهد شد، زیرا عمده مشکلات کلان‌شهرها در دو مؤلفه آلودگی هوا و آب و انرژی (برق و گاز) است. بنابراین در حوزه اقتصاد انرژی و اقتصاد آلودگی هوا به نوعی فاقد سند جامع و پیشرفته توسعه اقتصاد انرژی هستیم و اگر صاحب این سند جامع و پیشرفته و رقابت‌پذیر باشیم، باعث کاهش هزینه‌های اداره شهر و افزایش تولید خواهد شد که خود منجر به کاهش تورم نیز می‌شود.

استفاده از اوراق مالی اسلامی و روش‌های تأمین مالی پیشرفته

وی اضافه می‌کند: نکته بعدی انتشار اوراق مالی اسلامی است، انتشار این اوراق به خودی خود تورم‌زا است، زیرا اوراق سررسید و زمان انتشار دارد و در زمان سررسید اگر پروژه به اتمام نرسیده باشد، خود اوراق از طریق روش‌هایی منجر به ایجاد تورم می‌شود. برای کاهش این موضوع باید از روش سیستم کنترل پروژه هوشمند استفاده شود و تحت یک برنامه جامع و زمان‌بندی شده مسیر ایجاد پروژه، احداث و بهره‌برداری از آن مشخص شود.

دبیر کل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران ادامه می‌دهد: نکته بعدی توجه به تأمین مالی پیشرفته و نوین پروژه‌های نیمه‌تمام در شهرهاست. اگر این پروژه‌ها در اولویت قرار گیرد و قبل از تعریف پروژه جدید آن‌ها به اتمام برسند بهتر است، برای سیستم ثبت مالی آن‌ها نیز می‌توان از روش‌های مختلف با رویکرد دانش‌بنیان استفاده کرد که منجر به مهار تورم خواهد شد.

طباطبایی به عنوان آخرین نکته، استفاده از ظرفیت تولید داخلی برای تأمین تجهیزات پروژه‌های عمرانی کشور را مطرح می‌کند و ادامه می‌دهد: در این زمینه ظرفیت‌های زیادی داریم، به طور مثال به‌جای خرید تجهیزات مترو برای توسعه سیستم حمل‌ونقل ریلی شهرها از خارج از کشور، از شرکت‌های موفق داخلی استفاده کنیم. خرید از داخل باعث صرفه‌جویی ارزی و کاهش تورم می‌شود.

کد خبر 653293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.