لزوم توجه به مطالعات زمین‌شناسی پیش از ساخت‌وساز

یک دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: در کشورهای توسعه‌یافته سازمان‌ها، شرکت‌ها و مجموعه‌های خصوصی و غیرخصوصی فعال در حوزه ساخت‌وساز، علاوه بر اینکه باید نسبت به ویژگی‌های سازه مورد نظر آگاهی کامل داشته‌ باشند، باید مشخصات و ساختار زمین‌شناسی منطقه را نیز مد نظر قرار دهند.

علی‌خان نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به دیدگاه جهان نسبت به مطالعات زمین‌شناسی در حوزه ساخت‌وساز، اظهار کرد: خوشبختانه در کشورهای پیشرفته دنیا ترکیب بسیار مطلوب و مفیدی بین سازمان‌های حوزه نظام مهندسی معدن و ساختمان شکل گرفته است.

وی افزود: در کشورهای توسعه‌یافته سازمان‌ها، شرکت‌ها و مجموعه‌های خصوصی و غیرخصوصی فعال در حوزه ساخت‌وساز علاوه بر اینکه باید نسبت به ویژگی‌های سازه مورد نظر آگاهی کامل داشته‌باشند، باید مشخصات و ساختار زمین‌شناسی منطقه را نیز مدنظر قرار دهند.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: در کشورهای پیشرفته شرکت‌های فعال در حوزه ساخت‌وساز باید منطقه را مورد نظر را مورد مطالعه قرار دهند و ویژگی‌های آن را برای اجرای پروژه ارائه دهند. در غیر این صورت مسئولیت هر اتفاقی برعهده شرکت مورد نظر خواهد بود.

وی با تاکید بر اهمیت مطالعات زمین‌شناسی در ساخت‌وساز، گفت: در هنگام ساخت سازه‌های مسکونی و تجاری، تنها اجرای بالاترین استانداردهای دنیا برای نوع ساخت‌وساز کافی نیست، بلکه باید به مطالعات زمین‌شناسی نیز توجه کرد.

نصراصفهانی در همین رابطه ادامه داد: درواقع اینکه در ساخت‌وساز بهترین استانداردها را مدنظر قرار بگیریم، اما به مطالعات زمین‌شناسی منطقه توجه نکنیم، اصلاً مناسب نیست و می‌تواند منجربه رخ‌دادن حوادث بسیار زیان‌باری شود.

کد خبر 653245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.