ساماندهی محله‌های سنتی شهر براساس الگوی شهرسازی جدید

یک کارشناس شهرسازی گفت: شالوده شهرهای سنتی با تکیه بر اصول و قوانین برگرفته از مفاهیم دینی و عرف‌های انسانی در برگیرنده هویتی است که می‌تواند به عنوان یک اصل مهم و سازنده در شهرسازی کشور مورد استفاده قرار گیرد.

ام‌البنین علی‌اصغری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: طی سال‌های اخیر جمعیت کلان‌شهرها بر اثر مهاجرت‌ها افزایش یافته و در همین راستا شهرهای جدید با اهدافی همچون کاهش جمعیت کلان‌شهرها و ایجاد اشتغال احداث شده است.

وی افزود: مقایسه میزان موفقیت شهرهای سنتی و جدید در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی برای سنجش موفقیت هر دو شهر است.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: انقلاب صنعتی، رشد تدریجی و ارگانیکی شهرها را تسریع بخشید و موجب بسط شهر به زمین‌های اطراف شد؛ امروزه بافت‌های قدیم شهر آثار گران‌بهایی است که نوع فرهنگ، معماری و ایدئولوژی حاکم بر سازمان فضایی شهری را در دوران‌های مختلف به نمایش می‌گذارد.

علی‌اصغری ادامه داد: همزمان با انقلاب صنعتی و در حالی که شهر از درون تهی می‌شد، توسعه نامنظم شهری باعث کشیدگی شهر به طرف اراضی پیرامون شده بود، امروزه محلات سنتی به‌ویژه در کلان‌شهرهای کشورهای در حال توسعه با نبود تعادل میان ظرف (بافت قدیم) و مظروف (ساکنان) روبه‌رو است.

وی با تاکید بر اینکه روند ساماندهی و بهسازی محله‌های سنتی باید براساس الگوهای شهرسازی جدید ارزیابی شود، تصریح کرد: شالوده شهرهای سنتی با تکیه بر اصول و قوانین برگرفته از مفاهیم دینی و عرف‌های انسانی در برگیرنده هویتی است که همواره می‌تواند به عنوان اصلی مهم و سازنده در شهرسازی کشور مورد استفاده قرار گیرد.

این کارشناس شهرسازی اضافه کرد: محله از ارکان شهر اسلامی است که در ساخت شهر معاصر هویت خود را از دست داده و محلات معاصر بدون توجه به قواعد گذشته فضاهایی بدون سرزندگی است.

علی‌اصغری تاکید کرد: لازم است نقاط قوت‌، ضعف و عوامل مؤثر بر شکل‌گیری محرمیت در محله با استفاده از تکنیک‌ها و تحلیل‌های میدانی شناسایی و عوامل شناسایی‌شده در قالب پیشنهادهای طراحی برای شهرسازی معاصر ارائه شود.

وی گفت: الگوی توسعه شهرهای امروزی با روش‌های سنتی فاصله گرفته است، کیفیت زندگی در شهرها کاهش پیدا کرده و با نیازهای فرهنگی-اجتماعی مردم ایران بیگانه شده است؛ این روند باعث شده بخش‌های تاریخی شهرهای بزرگ هویت سنتی خود را از دست بدهد و از تحولات شهری مدرن جدا بماند.

این کارشناس شهرسازی اظهار کرد: یکی از این شهرها، یزد است که رشد ناموزون شهری و ناسازگاری با اوضاع جغرافیایی باعث ایجاد گسست سازمان فضایی شهر، ایجاد زمین‌های رها شده در حریم شهر، نبود تناسب سرانه‌ها و تراکم‌های مناسب شهری، کاهش امنیت در محله‌ها و بسیاری مشکلات دیگر شده است.

کد خبر 653185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.