مهمترین رویدادهای تاریخی ایران و جهان + وقایع و اتفاقات کشور ۱۹ فروردین ماه

مرور مهم‌ترین رویدادها و مناسبت‌های تاریخی ایران و جهان را در مدرسه تاریخ ایمنا مرور کنید.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، امروز _‌شنبه نوزدهم فروردین‌ماه _ ۱۹ روز از سال گذشته و ۳۴۶ روز باقی‌مانده است که این روز مصادف با رویدادها و مناسبت‌های زیر است.

۱۳۷۹ خورشیدی- کنفرانس برلین

کمتر از دو ماه بعد از پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس ششم و سه هفته بعد از ترور سعید حجاریان، هفده نفر از روشنفکران و چهره‌های سیاسی ایرانی که شخصیت‌های اصلاح طلب هم در بین آنها حضور داشتند به برلین رفتند تا در کنفرانسی درباره وضعیت آینده ایران شرکت کنند. کنفرانس برلین را بنیاد هاینریش بل و با حمایت حزب سبزهای آلمان که در آن زمان عضو ائتلاف حاکم در این کشور بود، برگزار می‌کرد.

۱۲۶۲ خورشیدی- آغاز ساخت مدرسهٔ میرزا حسین‌خان سپهسالار در تهران

۱۳۷۳ خورشیدی- پیوستن سازمان میراث فرهنگی از وزارت علوم به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

۱۳۶۷ خورشیدی- انتخابات سومین دوره مجلس شورای اسلامی

۱۳۴۹ خورشیدی- حاکم قطر از سیاست ایران در خلیج فارس تجلیل کرد

۱۳۳۵ خورشیدی- مجلس شورای ملی بودجه سال کشور را با شش میلیارد و پانصد میلیون ریال کسری تصویب کرد.

۱۳۰۰ خورشیدی- تجدید سازمان شهرداری‌ها به سبک اروپا.

۱۳۳۸ خورشیدی- بانک تجارتی ایران و هلند با سرمایه یکصد میلیون ریال تأسیس شد.

۱۳۴۴ خورشیدی- اراضی دولتی جلالیه در اختیار شهرداری قرار گرفت تا در آنجا پارک بسازد پارکی که در این اراضی ساخته شد "لاله" نامگذاری شد.

۱۳۴۶ خورشیدی- جنگ بین سوریه و اسرائیل آغاز شد.

۱۲۵۸ خورشیدی- عرضه شیر خوراکی در بطری شیشه‌ای

۱۲۴۴ خورشیدی- پایان جنگ داخلی آمریکا با بیش از ششصد هزار نفر تلفات با عقب نشینی و تسلیم ژنرال لی وی بعداً رئیس دانشگاه شد تالارها و بزرگراه‌ها به اسم او نامگذاری شد و در سال ۱۳۳۴ خ تمبر پستی بزرگداشت او انتشار یافت این اغماض و گذشت باعث بقا و وحدت آمریکاییان شده است. آفریقای جنوبی نیز اواخر قرن بیستم با پیروی از همین الگو «اعتراف کن، پوزش بخواه و بخشوده شو» ثبات و پیشرفت خود را از دست نداد.

۳۳ میلادی- عروج پیامبر بزرگ الهی، حضرت عیسی (ع)

۲۱۷ میلادی- «کاراکالا» امپراتور ۲۹ ساله روم که در سر هوای تصرف ایران را داشت به نیرنگ متوسل و از میترا دختر اردوان پنجم خواستگاری کرده بود. کاراکالا ارتش خود مرکب از ۳۲ لشکر را در سوریه گذارد و با دسته‌ای کوچک از نیروی ویژه رهسپار شهر تیسفون شد تا با میترا ازدواج کند.

اردوان و سران کشور، بدون حمل سلاح در خارج از شهر به استقبال داماد آینده ایران شتافتند که به دام «کاراکالا» افتادند و جز اردوان و تنی چند از بزرگان، بقیه به دست همراهان کاراکالا کشته شدند و کاراکالا سریعاً به اربلا رفت و در آنجا منتظر ارتش خود شد تا حمله به تیسفون را آغاز کند که چند روز بعد در همان شهر به قتل رسید. کاراکالا شهرت به سفّاکی و نیرنگ داشت. وی برادر خود را هم کشته بود تا مدعی نداشته باشد.

ماکرینوس جانشین موقّت کاراکالا به ایران پیشنهاد صلح داد که پیشنهاد او رد شد و ارتش ایران نیروی رومی را شکست داد به گونه‌ای که بهترین جنگندگان ارتش روم کشته و یا اسیر شدند و ماکرینوس مجبور به پذیرفتن شرایط سخت اردوان برای اعلام ترک مخاصمه ازجمله پرداخت غرامت شد. این آخرین جنگ ایران و روم در دوران حکومت ۴۷۵ ساله اشکانیان بود. این سلسله ۹ سال بعد به دست اردشیر ساسانی حاکم پارس و کرمان برانداخته شد.

کد خبر 653166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.