معدوم شدن بیش از ۴۰ هزار کیلوگرم موادغذایی فاسد / عرضه قلیان ممنوع است

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: از طریق سامانه ۱۹۰ رسیدگی به شکایات مردمی را انجام می‌دادیم که تعداد آن ۳۴۰ مورد بود و بیشتر آن‌ها رسیدگی شده و به پایان رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی پارسا امروز _پنجشنبه هفدهم فروردین‌ماه_ در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: از طریق سامانه ۱۹۰ رسیدگی به شکایات مردمی را انجام می‌دادیم که تعداد آن ۳۴۰ مورد بود و بیشتر آن‌ها رسیدگی شده و به پایان رسیده است.

وی افزود: در بحث مبارزه با بیماری‌ها، اولین اقدام بیماریابی است که مهم‌ترین آن‌ها التور و مالاریا و آنفلوانزا است که در سال جاری نمونه‌گیری‌ها افزایش داشته است.

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: تعداد افراد شناسایی شده مشکوک به بیماری واگیر در سال گذشته در ایام نوروز ۶۰ مورد بوده که این آمار در سال جاری به ۶۹ مورد رسیده است.

وی ادامه داد: شناسایی و کنترل طغیان‌های شناسایی شده بسیار اهمیت دارد که امسال یک مورد داشتیم، اما در سال گذشته این آمار صفر بود.

پارسا با اشاره به نگرانی کمتر مردم نسبت به کرونا در ایام نوروز سال جاری، گفت: تعداد نمونه‌ها نسبت به سال گذشته کاهش یافته است و از ۶۲۱۰ مورد به ۳۵۴۲ مورد رسیده است.

وی با اشاره به افزایش آمار بازرسی‌ها نسبت به سال گذشته، افزود: در ایام نوروز سال ۱۴۰۲ تعداد کل مراکز اقامتی بازرسی‌شده ۱۸۲۴ مورد، تعداد کل مراکز اقامتی معرفی‌شده به مراجع قضائی ۱۵ مورد، تعداد کل مراکز اقامتی پلمب‌شده سه مورد و تعداد کل مراکز و اماکن بین‌راهی بازرسی‌شده ۲۹۸۰ مورد بود.

پارسا تصریح کرد: در نوروز ۱۴۰۲ تعداد کل اماکن عمومی بازرسی‌شده ۱۰ هزار و ۹۸۸ مورد بود که این تعداد در سال ۱۴۰۱، ۲۸۲۷ مورد بود و افزایش بیش از ۲۸۸ درصدی داشت.

وی خاطرنشان کرد: تعداد کل اماکن عمومی معرفی‌شده به مراجع قضائی ۵۱ مورد، تعداد کل سامانه‌های آب‌رسانی بازرسی‌شده ۱۲۳۴ مورد و در نهایت تعداد کل بازرسی‌های انجام‌شده ۴۸ هزار و ۵۸۴ مورد بود.

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: تعداد کل موارد معرفی‌شده به مراجع قضائی در این مدت، ۷۲۴ مورد و تعداد کل موارد پلمب‌شده در استان اصفهان ۲۱۵ مورد بود که تمام این آمارها نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

وی با اشاره به تأکید ویژه معاونت بهداشتی بر سلامت و بازرسی‌های آب آشامیدنی، اظهار کرد: در ایام نوروز سال جاری، ۱۳۳۳ مورد نمونه‌برداری میکروبی آب آشامیدنی و ۵۷ مورد نمونه‌برداری شیمیایی آب آشامیدنی صورت گرفت، موارد کلرسنجی نیز در این ایام ۲۳ هزار و ۹۵ مورد بود.

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: در بازرسی‌های انجام شده به مواد غذایی فاسد برخورد کردیم که در همین راستا، مقدار کل مواد غذایی فاسد، کشف و معدوم‌شده ۴۰ هزار و ۲۷۸ کیلوگرم بود.

وی در خصوص مراکزی که عرضه قلیان و دخانیات دارند، تصریح کرد: از نظر معاونت بهداشتی عرضه قلیان و دخانیات در رستوران‌ها و چایخانه‌ها تخلف محسوب شده و با آن برخورد می‌شود، درصورت انجام این تخلف به مراجع قضائی معرفی شده و آن مرکز پلمب می‌شود.

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان اظهار کرد: هر ساله به مناسبت ماه مبارک رمضان، بازرسی بهداشت محیط از مراکز خاص عرضه مواد غذایی ویژه ماه رمضان، مانند مراکز فروش زولبیا، بامیه، آش، حلیم و… تشدید می‌شود.

وی تصریح کرد: از نظر بهداشت اگر ماده غذایی که در سطح عرضه و فروش است مشخصات بهداشتی نداشته باشد، غیرمجاز است و به‌طور معمول جمع‌آوری می‌شوند، در شرایط ویژه‌ای این مواد غذایی نمونه‌برداری می‌شود و پس از آن اگر سلامت تأیید شد اجازه فروش داده می‌شود.

پارسا خاطرنشان کرد: در سطح کشور دستورالعمل مشاغل خانگی داریم که در حوزه مواد غذایی هم فعالیت دارند، این‌ها تنها می‌توانند خودشان فروش داشته باشند.

وی با بیان اینکه هجدهم فروردین روز جهانی بهداشت شناخته می‌شود، افزود: به‌طور معمول سازمان بهداشت جهانی برای روز جهانی بهداشت شعاری را به کشورها معرفی می‌کند تا در ارتباط با آن فعالیت خاصی را داشته باشند. شعاری که امسال انتخاب کرده‌اند، «سلامتی برای همه» است.

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان ادامه داد: در همین راستا باید دید در سال گذشته چه خدمات سلامتی ارائه شده و تلاش شود نظام سلامت را در مقابل چالش‌ها مستحکم‌تر کنیم. توصیه‌هایی نیز ارائه می‌شود که برای همه شبکه‌ها ارسال کردیم.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت هرساله یک هفته را به عنوان هفته ملی سلامت معرفی می‌کند که شعار این هفته نیز معرفی می‌شود و بعد از دریافت دستورالعمل از وزارت، اعلام خواهیم کرد.

کد خبر 652760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.