ممیزی انرژی ساختمان چگونه ارزیابی می‌شود؟

«در نخستین سطح از ارزیابی ممیزی انرژی ساختمان، تنها نگاهی اجمالی به شرایط واحد می‌شود. در این مرحله نوع پنجره‌های استفاده شده در ساختمان، سیستم روشنایی و تجهیزات گرمایشی بررسی می‌شود.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، «ممیزی انرژی» مجموعه اقداماتی است که جهت شناسایی چگونگی مقادیر و موقعیت‌های مصرف انرژی در یک فعالیت یا فرآیند انجام و طی آن، فرصت‌ها و امکانات صرفه‌جویی انرژی مشخص می‌شود و مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

برای بررسی چگونگی ممیزی انرژی و نحوه ارزیابی ساختمان از نظر مصرف انرژی با ساسان صفریان، دکترای مدیریت و آینده‌پژوهی انرژی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

ممیزی انرژی در ساختمان چگونه بررسی می‌شود؟

یکی از سوالاتی که همواره ذهن علاقه‌مندان به مبحث ممیزی انرژی را درگیر کرده، نحوه درجه‌بندی ممیزی در ساختمان است. درواقع برای ممیزی ساختمان سه سطح انرژی در نظر گرفته می‌شود که نخستین مرحله از آن مربوط به مسائل ظاهری ساختمان است.

در نخستین مرحله از ارزیابی ساختمان چه مسائلی مورد توجه قرار می‌گیرد؟

در نخستین سطح از ارزیابی ممیزی انرژی ساختمان، تنها نگاهی اجمالی به شرایط واحد می‌شود. در این مرحله نوع پنجره‌های استفاده شده در ساختمان، سیستم روشنایی و تجهیزات گرمایشی بررسی می‌شود. اگر در ساختمانی از پنجره دوجداره استفاده شود و برای روشنایی ساختمان نیز چراغ‌های LED مورد استفاده قرار گیرد همچنین دیگ چگالشی وظیفه گرمایش را بر عهده داشته‌باشد از دید استانداردهای جهانی ممیزی انرژی سطح صفر یا یک را دریافت می‌کند.

در ممیزی انرژی سطح صفر یا یک بدون استفاده از تجهیزات اندازه‌گیری و بررسی لوازم مصرف ساختمان و تنها براساس قبوض مصرفی آب، برق و گاز و با مشاهده شرایط ظاهری ساختمان، ممیزی صورت گرفته و سطح‌بندی ساختمان انجام می‌شود.

ممیزی انرژی ساختمان در حوزه مصرف گاز چگونه انجام می‌شود؟

در دومین سطح از بررسی ممیزی انرژی ساختمان، تجهیزات ممیزی انرژی نیز مورد توجه قرار می‌گیرد، به طور مثال اگر بخواهیم در ارزیابی مصرف گاز، عملکرد دیگ آب گرم را بررسی کنیم از تجهیزات ویژه‌ای تحت عنوان آنالیز دود استفاده می‌کنیم.

این نوع از تجهیزات می‌توانند عملکرد دیگ‌های آب گرم یا بخار را اندازه‌گیری کنند و شرایط آن را براساس استاندارد ممیزی انرژی بررسی کنند؛ درواقع با کمک دستگاه آنالیز دود می‌توان میزان مصرف تجهیزات مربوط به موتورخانه ساختمان را مورد بررسی قرار داد.

اهمیت استفاده از تجهیزات آنالیز دود چیست؟

یکی از کاربردهایی که تجهیزات آنالیز دود دارد، تعیین میزان CO2 موجود در موتورخانه است. درواقع این تجهیزات می‌تواند شرایط موتورخانه را مورد بررسی قرار دهد و حتی میزان CO2 را مشخص کند که اگر در موتورخانه‌ای از تجهیزات استاندارد استفاده نشود، میزان این گاز به‌شدت افزایش می‌یابد و این افزایش گاز می‌تواند بسیار آسیب‌رسان باشد.

در سطح دوم از ممیزی انرژی، مصرف برق چگونه ارزیابی می‌شود؟

در سطح دوم از ممیزی انرژی ساختمان، برای ارزیابی مصرف برق از تجهیزاتی استفاده می‌شود که به کمک آن‌ها می‌توان نور ساختمان را بر حسب لوکس اندازه‌گیری کرد. درواقع میزان روشنایی که در هر بخش از ساختمان مورد نظر وجود دارد را می‌توان از به کمک این تجهیزات اندازه‌گیری کرد. نور استاندارد در ساختمان براساس جدول مطرح می‌شود، زیرا هر بخش از ساختمان مانند محل مطالعه، لابی یا محیط زندگی میزان نور متفاوتی برای روشنایی نیاز دارد.

میزان روشنایی هر محدوده از ساختمان توسط تجهیزات مختلف مربوط به این حوزه اندازه‌گیری می‌شود و پس از مشخص شدن درجه روشنایی هر بخش از ساختمان، عدد به دست آمده با میزان روشنایی استاندارد مقایسه و مصرف برق ساختمان ارزیابی می‌شود. در این هنگام علاوه بر میزان نور محیط نوع تجهیزات روشنایی نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

پس از ارزیابی مصرف برق و گاز ساختمان، چه عاملی مورد بررسی قرار می‌گیرد؟

برای دریافت سطح دوم از ممیزی ساختمان، آب مصرفی نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. برای ارزیابی عملکرد ساختمان در حوزه مصرف آب، پس از اندازه‌گیری میزان مصرف، تعداد افرادی که در ساختمان مورد نظر سکونت دارند نیز مورد توجه قرار گرفته و سپس براساس مقادیر استاندارد میزان مصرف آب توسط هر فرد محاسبه می‌شود. در صورتی که مصرف آب توسط هر فرد بیش از مقدار استاندارد باشد، میزان آب مصرفی ساختمان در شرایط مناسبی قرار ندارد.

آیا در ممیزی آب تنها میزان مصرف مورد توجه قرار دارد؟

خیر، برخی از ساختمان‌هایی که از نظر ممیزی انرژی بسیار پیشرفته محسوب می‌شوند، به سیستم آب خاکستری نیز مجهز هستند. به طور کلی اگر آب موجود در فاضلاب را در نظر نگیریم، سایر مصارفی که در ساختمان و صنایع وجود دارد، آب خاکستری تولید می‌کند که این آب را می‌توان بازیافت کرد.

درواقع با تصفیه آب خاکستری می‌توان آن را به چرخه ساختمان بازگرداند و از این منبع برای مصارف غیر شرب مانند آبیاری گیاهان و شست‌وشو استفاده کرد. استفاده از سیستم آب خاکستری در ساختمان نمره بسیار زیادی برای دریافت استاندارد ممیزی انرژی دارد.

پس از ارزیابی مصرف آب، برق و گاز، ساختمان مورد نظر چگونه استاندارد سطح دوم ممیزی انرژی را دریافت می‌کند؟

پس از اینکه ساختمان مورد نظر از نظر مصرف آب، برق و گاز مورد بررسی قرار گرفت و میزان مصرف هر یک از منابع انرژی در ساختمان اندازه‌گیری شد، مقادیر به‌دست آمده در جدول قرار می‌گیرد و با استانداردهای مربوطه مقایسه می‌شود، سپس میزان انحراف از معیار را به‌دست می‌آوریم و نمره ساختمان را مشخص می‌کنیم. در این هنگام هرچه نمره به میزان استاندارد نزدیک‌تر باشد، ساختمان مورد نظر بهینه‌تر خواهد بود، در غیر این صورت میزان مصرف انرژی ساختمان بیش از حد ارزیابی می‌شود.

کد خبر 652382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.