پرونده ثبت جهانی «گلاب‌گیری سنتی ایران» به یونسکو ارسال شد

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: پرونده میراث فرهنگی ناملموس «تولید سنتی گلاب و سنت‌های اجتماعی و فرهنگی وابسته به آن» از سوی ایران برای ثبت در فهرست میراث جهانی ناملموس یونسکو ارسال شده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، علی دارابی اظهار کرد: سنت گلاب‌گیری در ایران با نام پیامبر گرامی اسلام، حضرت محمد (ص) مزین شده است و گل‌های محمدی همه ساله در اردیبهشت ماه چیده و بر اساس و شیوه سنتی گلاب‌گیری می‌شوند.

وی افزود: گلاب‌گیری سنتی در بسیاری از استان‌های کشور به عنوان یک میراث ناملموس فرهنگی، زنده و جاری است و سنت‌های اجتماعی و فرهنگی ارزشمندی وابسته به این عنصر است.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: علاوه بر پرونده گلاب‌گیری سنتی، ایران دو پرونده جشن مهرگان و هنر ساختن و نواختن ساز رباب را نیز به صورت چند ملیتی در سال جاری برای یونسکو ارسال کرده است.

وی خاطرنشان کرد: پرونده جشن مهرگان به صورت مشترک با کشور تاجیکستان و پرونده هنر ساختن و نواختن رباب به صورت مشترک با کشورهای تاجیکستان، ازبکستان و افغانستان پس از انجام اصلاحات و تکمیل مدارکی که مورد نظر برای ثبت بوده، دوباره برای یونسکو ارسال شده است.

دارابی تصریح کرد: این سه پرونده (گلاب گیری، جشن مهرگان و ساز رباب) برای آذرماه ۱۴۰۳ در دستور کار کمیته میراث فرهنگی ناملموس یونسکو قرار خواهد گرفت و ایران برای آذرماه امسال (۱۴۰۲)، چهار پرونده میراث ناملموس زیارت رضوی، سنت افطاری، هنر تذهیب و جشن سده را در دستور کار کمیته میراث فرهنگی ناملموس یونسکو دارد.

کد خبر 652356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.