مواجهه بازدارنده با هنجارشکنان در زمینه حجاب / تحول‌گرایی از الزامات گام دوم انقلاب است

رئیس مجلس شورای اسلامی یکی از مسائل مهم مورد تاکید رهبر معظم انقلاب را ضرورت تحول دانست و گفت: تحول‌گرایی از الزامات موفقیت در گام دوم انقلاب است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدباقر قالیباف در نخستین نشست علنی مجلس شورای اسلامی امروز _سه‌شنبه پانزدهم فروردین‌ماه_ در سال ۱۴۰۲ در نطق پیش از دستور اظهار کرد: فرارسیدن ماه میهمانی و بندگی خدا، ماه مبارک رمضان فرصتی برای همه ما است تا رابطه نزدیک‌تری با خداوند متعال برقرار کنیم و از نعمت‌های معنوی این ماه و به طور خاص فرصت شب‌های مبارک قدر بهره‌مند شویم.

وی با اشاره به نام‌گذاری سال به عنوان «مهار تورم و رشد تولید» از سوی رهبر معظم انقلاب افزود: با این نام‌گذاری دو اولویت اصلی برنامه‌ریزی و اقدام در سال جاری برای همه مسئولان، تعیین شد، مجلس پیش از این در بسته تحول قوانین اقتصادی و در فرایند تصویب بودجه ۱۴۰۲ به این امر توجه ویژه داشته است؛ به عنوان مثال قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار یا اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین اعطای مجوز به دولت برای استفاده از کالابرگ الکترونیک برای حفظ قدرت خرید مردم در برابر تورم از جمله آنها است.

لزوم توجه خاص به مهار تورم و رشد تولید در برنامه هفتم

وی با تاکید بر اینکه مهار تورم و رشد تولید دستور کاری یک ساله نیست، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین اقدام مجلس در سال پیش رو، توجه خاص به این مسئله در برنامه هفتم توسعه خواهد بود؛ امیدواریم دولت نیز از فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود استفاده کند تا مردم شاهد حرکت رو به جلوی اقتصاد کشور و حفظ قدرت خرید خود باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجلس در این راه با تمام توان در کنار دولت است و در صورت نیاز با قید فوریت آماده فراهم‌سازی زمینه‌های قانونی لازم و مورد نیاز دولت برای این دو امر مهم و اساسی در حکمرانی اقتصادی خواهد بود.

وی یکی از مسائل مهم مورد تاکید رهبر حکیم انقلاب در حرم مطهر رضوی را ضرورت تحول دانست و گفت: تحول‌گرایی، در بیان ایشان مربوط به امسال نیست و چندسالی است که در مهمترین دیدارها بر آن تاکید می‌کنند و حاکی از راهبردی است که از الزامات موفقیت در گام دوم انقلاب به شمار می‌آید، مطالبه ایشان مبنی بر اینکه مباحث مربوط به تحول باید با طرح در افکار عمومی و بحث و بررسی آنها زمینه اجرایی پیدا کند، ایجاب می‌کند که مسئولان، اندیشکده‌ها، نخبگان و دانشگاهیان به بحث و بررسی این موضوع مهم بپردازند.

قالیباف تصریح کرد: بر همین اساس مبتنی بر فرمایشات پیشین ایشان، برداشت خود از چرایی، چیستی و چگونگی تحول را با عنوان حکمرانی نو مطرح کرده‌ام که در مجال‌های بعدی بیشتر در این زمینه سخن خواهم گفت و امیدوارم مورد نقد و نظر اندیشه‌ورزان و فرهیختگان قرار گیرد.

وی یکی از دستاوردهای مجلس یازدهم را تصویب نظام رتبه‌بندی معلمان بعد از سال‌ها کم‌توجهی اعلام کرد و یادآور شد: در پایان سال گذشته به گونه‌ای عمل شد که کام چند صد هزار معلم تلخ شد، مجلس امروز جلسه نظارتی خود را به این مسئله اختصاص داده است تا ریشه مشکل مشخص شود و از تکرار چنین اتفاق‌هایی جلوگیری شود.

وی یکی از دغدغه‌های جدی مردم متدین ایران را اباحه‌گری‌ها و هنجارشکنی‌هایی اعلام کرد که در عرصه حجاب و عفاف در حال روی دادن است و گفت: با توجه به برنامه‌ریزی دشمن در این زمینه برای دوقطبی‌سازی مردم و ایجاد تنش و اغتشاش دوباره، نحوه مواجهه با این مسئله نیاز به نگاهی چندجانبه دارد. اولین نکته این است که در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف ما تا کنون بیشترین ضربه را از نبود فعالیت ایجابی درست و خردمندانه خورده‌ایم.

رئیس مجلس ادامه داد: متولیان این امر در طول سالیان طولانی با کم‌کاری و اقدامات کم‌اثر، بیشترین سهم را در دور شدن بخشی از جامعه از فرهنگ حجاب و عفاف دارند. تحول اصلی در دوره جدید باید توجه ویژه و همراه با نوآوری در فعالیت‌های ایجابی دستگاه‌های متولی باشد.

وی وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان قرارگاه فرهنگی کشور را آسیب‌شناسی گذشته و بر عهده گرفتن مسئولیت این تحول دانست و اظهار کرد: طبیعی است که در این زمینه آموزش و پرورش، مراکز آموزش عالی، صداوسیما، حوزه‌های علمیه و سازمان تبلیغات بیشترین وظیفه را دارند.

ضرورت تفکیک بین افراد ضعیف‌الحجاب با هنجارشکنان

قالیباف مسئله بسیار مهم دیگر را ضرورت تفکیک بین افراد ضعیف‌الحجاب با هنجارشکنان اعلام کرد و گفت: به نظر می‌رسد در برابر افرادی که حجاب آنها ضعیف است باید رویکردی ایجابی در پیش گرفت ولی در مواجهه با افراد هنجارشکن باید با روش سلبی روبه‌رو شد. بیانات روشنگرانه رهبر معظم انقلاب درباره افراد ضعیف‌الحجاب راهی جدید را به مدیران فرهنگی نشان داد و اشاره دوباره ایشان در سخنرانی آغاز سال، مبنی بر اینکه "حتی کسانی که به برخی احکام اسلامی پایبندی درست ندارند، در دل به خدا و دین ایمان دارند"، باید در سیاست‌گذاری‌های ما مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد یک زن کم‌حجاب تفاوتی ماهوی با معدود هنجارشکنانی دارد که فضای اجتماعی و اخلاقی جامعه را با قصد و نیت قبلی آلوده می‌کنند یا در پی ترویج فسادند، باید در نظر داشت بسیاری از زنانی که خود به رعایت حجاب کامل ملتزم نیستند، با هنجارشکنی و با ترویج مفاسد اخلاقی و اباحه‌گری مخالفند.

رئیس مجلس تاکید کرد: مروری بر وضعیت رعایت حجاب در جامعه نشان می‌دهد، قریب به اتفاق افراد جامعه با اینکه با هیچ برخورد سلبی و حتی تذکر روبه‌رو نیستند، از کشف حجاب و رفتارهای هنجارشکنانه استقبال نکرده‌اند و به حفظ کیان خانواده و سلامت اخلاقی جامعه باور قلبی دارند، بسیاری از آنها که حجاب را به طور کامل رعایت نمی‌کنند به تعبیر مقام معظم رهبری به خدا، قرآن و دین ایمان دارند و در همین شب‌های قدر با تضرع در محضر خدا حاضر می‌شوند، بنابراین برای تقویت فرهنگ حجاب و عفاف در میان این افراد، تنها باید رویکرد ایجابی با تاکید بر خانواده‌محوری را در پیش گرفت.

وی با بیان اینکه رفتار عده‌ای معدود با باورهای مذهبی و عرفی جامعه سر سازگاری ندارد، افزود: این رفتارها فضای عمومی و اخلاقی جامعه را آلوده می‌کند؛ این افراد با نیت قبلی و با آنکه می‌دانند هنجارشکنی آنها عبور کردن از مرزهای اخلاقی و عرفی جامعه است، بر اقدامات خود اصرار دارند. این عده بسیار اندک روی صفحه سفید جامعه اخلاق‌مدار و خانواده‌دوست ایرانی، بسیار بیشتر از آنچه که هستند به چشم می‌آیند؛ به ویژه آنکه دشمن برای قبح‌شکنی و ترویج فرهنگ اباحه‌گری، بزرگ‌نمایی رفتارهای هنجارشکنان را در دستور کار قرار داده است.

قالیباف اعلام کرد: در این زمینه وظیفه متولیان مربوطه شامل دولت، دستگاه قضائی، فرماندهی کل انتظامی و دیگر دستگاه‌های مسئول است که با این عده بسیار اندک با استفاده از شیوه‌هایی هوشمندانه و مؤثر بدون اینکه بهانه مظلوم‌نمایی به دست دشمن داده شود، مواجهه بازدارنده داشته باشند؛ اینکه عده‌ای اندک بخواهند فضای اخلاقی و اجتماعی جامعه را مسموم کنند و باعث نگرانی عموم خانواده‌های ایرانی شوند، قابل پذیرش نیست.

وی گفت: نظام اسلامی در کنار انجام تکالیف خود در برطرف کردن نیازهای اقتصادی مردم، وظیفه خود می‌داند که فضای عمومی جامعه را برای رشد و سعادت مردم فراهم کند، طبیعی است که باید از بی‌نتیجه بودن و پرهزینه بودن شیوه پیشین گشت ارشاد تجربه لازم کسب شود و شیوه‌هایی درست برای رسیدن به نتیجه مطلوب به کار گرفته شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همانطور که پیش از این نیز در جلسات مرتبط اعلام آمادگی شده است، در صورتی که متولیان مربوط از حیث کارشناسی، کمبود قانونی احساس می‌کنند، مجلس آماده است هم در حوزه ایجابی و هم در حوزه سلبی در اسرع وقت قوانین لازم را تصویب کند.

وی با تاکید بر اینکه پیگیری مسئله حجاب و عفاف هیچ منافاتی با اولویت داشتن مسائل اقتصادی ندارد، گفت: در اولویت بودن اقتصاد، به این معنا نیست که ما نسبت به نظام اخلاقی جامعه که تاکنون حافظ کیان خانواده ایرانی بوده است، به بی‌عملی روی بیاوریم. امیدواریم بتوانیم هم در حل مسائل و مشکلات اقتصادی مردم و هم حفظ نظم اخلاقی جامعه با محوریت حفظ حریم خانواده، موفق عمل کنیم.

کد خبر 652243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.