۲۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۴:۴۵
فرجام پسماندها در نصف‌جهان

از مهمترین ابعاد امحا و دفع پسماندها، مدیریت در این حوزه از مبدا تا مقصد است و سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان باید به لحاظ زیرساخت‌ها و فرهنگ‌سازی، تمام توان و هزینه خود را به‌کار گیرد تا بتواند مطابق با هرم مدیریت پسماند، آن را از ابتدا و در مبدا مدیریت کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های محیط زیستی در جهان، ساماندهی، مدیریت و دفع مناسب پسماند است؛ دانش بشری هر روز به دستاوردهای جدیدی دست یافته است، دستاوردهایی که می‌تواند باعث جلوگیری از بروز مشکلات زیست‌محیطی شود.

پسماندهای مختلف، حاصل از فعالیت‌های روزمره انسان‌ها و استفاده اجتناب‌ناپذیر و گسترده از انواع مواد خوراکی، شیمیایی و فرآورده‌های صنعتی در زندگی روزمره است؛ انسان انواع مواد را با سختی از طبیعت به دست می‌آورد و به آسانی آن را به پسماند تبدیل می‌کند.

در گذشته‌ها، در یک زیست‌بوم بکر و دست‌نخورده پسماندها به وسیله باکتری‌ها تجزیه می‌شد و دوباره توسط موجودات و گیاهان مورد استفاده قرار می‌گرفت اما امروز انسان به اندازه‌ای پسماند تولید می‌کند که تجزیه طبیعی آن‌ها در محیط در عمل غیرممکن است؛ بعضی از انواع پسماندها نیز در طبیعت غیرقابل‌تجزیه است، بنابراین افزایش آن‌ها منجر به آلودگی خاک، هوا و آب شده است.

لزوم مدیریت پسماندها از مبدا تا مقصد

غلامرضا ساکتی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه یکی از مهمترین ابعاد امحاء و دفع پسماندها، مدیریت در این حوزه از مبدا تا مقصد است، اظهار می‌کند: در واقع باید برای پسماندها، از محل تولید تا زمانی که حمل و به کارخانه پردازش یعنی کارخانه سازمان مدیریت پسماند انتقال داده می‌شود، حتی در بخش ذخیره‌سازی که در مبدا است، برنامه‌ریزی وجود داشته باشد.

وی می‌افزاید: به لحاظ زیرساخت‌ها و فرهنگ‌سازی باید تمام هزینه‌ها و توانایی‌های خود را انجام دهیم تا بتوانیم مطابق هرم مدیریت پسماند که در دنیا استاندارد است، پسماندها را از ابتدا در مبدا، مدیریت کنیم و مانع تولید آن شویم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان تصریح می‌کند: روزانه هزار تن پسماند تر از سطح کلان‌شهر اصفهان جمع‌آوری و وارد کارخانه سازمان مدیریت پسماند می‌شود.

وی با بیان اینکه اقدامات جدیدی در حوزه فناوری کارخانه پسماند شهرداری اصفهان اتفاق افتاده است، می‌گوید: سال ۱۴۰۰ دو خط جدید احداث شد که سال گذشته یکی از این خطوط جدید پردازش به بهره‌برداری رسید و در مدار استفاده قرار گرفت.

ساکتی ادامه می‌دهد: زباله‌ها هنگام پردازش در خطوط به دو قسمت روسرند شامل مواد پلیمری یا پلاستیکی، نایلون‌ها، منسوجات و مواد غیرقابل استفاده و بخش دیگر به زیرسرندی و مواد آلی یا فسادپذیر تقسیم شده است که از قسمت دوم به صورت بی‌هوازی، کود کمپوست برای مصارف کشاورزی و فضای سبز شهری تولید می‌شود.

تولید کمپوست به‌صورت بی‌هوازی در سازمان پسماند اصفهان

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه این اقدامات جدید در دو بخش دسته‌بندی می‌شود، خاطرنشان می‌کند: با بومی شدن دانش پایلوت هاضم بی‌هوازی طی دو سال گذشته در این سازمان و برگزاری جلسات متعدد کارشناسی برای ساخت هاضم بی‌هوازی، زباله‌های بخش زیرسرندی یا فسادپذیر در پروژه هاضم تعریف شده است و این مواد آلی در یک رآکتور بسته وارد این دستگاه می‌شود و از فرایندی که در حضور میکروارگانیسم‌ها اتفاق می‌افتد، به‌صورت بی‌هوازی گاز متان تولید شده و خروجی آن کودابه‌ای است که رطوبت‌گیری و در نهایت کودی با کیفیت تولید می‌شود.

وی اضافه می‌کند: از گاز تولید شده این نوع پسماند در بخش هاضم نیز می‌توان انرژی الکتریسیته تولید کرد.

ساکتی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده در حوزه فناوری سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان می‌گوید: امیدواریم امسال عقد قرارداد با شرکت طراح و سازنده و همچنین سرمایه‌گذار در حوزه هاضم انجام شود تا بتوانیم مواد آلی که روزانه تولید و به‌صورت هوازی تبدیل به کمپوست می‌شود را به‌صورت بی‌هوازی و در راکتورهای بسته با تکنولوژی هاضم به کودهای با کیفیت تبدیل کنیم، زیرا این یک تکنولوژی زیست‌محیطی است و از انتشار آلاینده‌ها در فضا و محیط زندگی جلوگیری می‌کند.

اجرای پروژه پیرولیز در مرحله خروجی نتایج

وی با اشاره به اجرای فرایند پیرولیز در سازمان مدیریت پسماند اصفهان می‌گوید: پیرولیز شبیه پالایشگاه کوچکی است که مواد پلیمری و پایه کربنی در آن مورد تجزیه حرارتی قرار می‌گیرد و به مواد هیدروکربنی تبدیل می‌شود.

ساکتی با بیان اینکه سرمایه‌گذار بخش خصوصی به‌طور کامل برای اجرای این طرح مصمم است و سازمان پسماند شهرداری اصفهان نیز زیرساخت‌ها از جمله سوله، مواد و خوراک را تهیه می‌کند، می‌گوید: این طرح به صورت پایلوت نیمه‌صنعتی با ظرفیت ۱۰ تن در روز پس از دریافت نتایج نهایی و ارتقای راندمان پروژه ۱۰۰ تن اجرا خواهد شد.

فرجام پسماندها در نصف‌جهان

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه اجرای پیرولیز در مرحله خروجی نتایج قرار دارد، می‌افزاید: خروجی مواد حاصل از فرایند پیرولیز، سوخت مایع است که با صادر کردن آن توسط پیمانکار، حداکثر بهره‌وری اقتصادی حاصل خواهد شد.

راه‌اندازی اپلیکیشن شهروندی برای جمع‌آوری پسماند خشک

ساکتی با اشاره به آماده‌سازی اپلیکیشن شهروندی در سال ۱۴۰۱ برای جمع‌آوری پسماند خشک اضافه می‌کند: سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در نظر دارد این اپ را در سال جاری راه‌اندازی کند و در حوزه آموزش شهروندی نیز برنامه‌های متعددی خواهد داشت.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان ادامه می‌دهد: شهروندان می‌توانند با استفاده از این اپ به عنوان سامانه هوشمند، برای تحویل پسماند خشک خود اقدام و خدمات مربوطه را دریافت کنند.

وی با تاکید بر اینکه شهروندان در حوزه تفکیک پسماند در مبدا، به سطح فرهنگی بالایی رسیده‌اند، می‌افزاید: سازمان مدیریت پسماند در حال حاضر با چالش تحویل این پسماندها مواجه است که این سامانه هوشمند حمل‌ونقل پسماند می‌تواند بخشی از این مشکل را برای این سازمان رفع کند.

ساکتی با اشاره به تصفیه شیرابه زباله‌ها و مدیریت و انتقال آن در لاگون‌های تبخیر با ظرفیت ۱۲ هزار متر مکعب طی دو سال گذشته می‌گوید: روزانه حدود ۴۰ متر مکعب شیرابه تولید می‌شود که این میزان در فصول سال متفاوت است.

وی می‌افزاید: در این راستا قراردادی با ظرفیت ۲۰ متر مکعب با یک شرکت دانش‌بنیان منعقد شده است که امیدواریم اوایل امسال از این طرح نیز بهره‌برداری شود.

سامانه هیکو یا مدیریت هوشمند حمل و جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به ساماندهی سایت گردنه زینل می‌گوید: این سایت طی سال‌ها به لحاظ ورودی مشکلاتی داشت که سال گذشته، ورودی سایت ساماندهی شد و همچنین سامانه هیکو یا (مدیریت هوشمند حمل و جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی سطح شهر) به‌منظور رصد پسماندهای ساختمانی از مبدا تولید تا سایت دفع راه‌اندازی شد.

ساکتی با اشاره به انجام مذاکره پیرامون بازیافت پسماندهای ساختمانی اظهار می‌کند: در این مورد با سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای ساماندهی روزانه ۱۸۰۰ تن پسماند ساختمانی در گردنه زینل به تفاهم رسیده‌ایم و امیدواریم انعقاد قرارداد آن به‌زودی انجام شود.

وی اضافه می‌کند: ساخت دستگاه برای بازیافت پسماندهای ساختمانی یک‌سال زمان می‌برد و امیدواریم تا اواخر امسال یا اوایل سال ۱۴۰۳ این طرح به بهره‌برداری برسد.

احداث سکوی انتقال پسماند با اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان تصریح می‌کند: سکوی انتقال پسماند در میدان جوان واقع در منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان با روش‌های جدید و با اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان در حال اجرا است که امیدواریم این سکو نیز در سال جاری به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان اینکه بیش از ۴۰۰ واحد غیرمجاز برای جمع‌آوری پسماند خشک در سطح این کلان‌شهر وجود دارد، تاکید می‌کند، این محل‌های غیرمجاز باید ساماندهی و هدفمند و در شهرک بازیافت متمرکز شود و در نهایت صنایع تبدیلی نیز در کنار آن قرار گیرد.

ساکتی با اشاره به دستور کار قرار دادن طرح احداث شهرک بازیافت می‌افزاید: این سازمان طرح شهرک بازیافت را به صورت فازبندی پیشنهاد کرده که تکمیل آن بسیار زمان‌بر است؛ فاز نخست احداث این شهرک مصوب شده است و زیرساخت‌های آن از جمله انتخاب محل، جاده‌کشی، تفکیک محل و تأمین شبکه گاز و برق آن در سال ۱۴۰۲ انجام خواهد شد.

کد خبر 652040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.