معرفی بهترین نویسندگان حوزه ادبیات کودک

در میان گنجینه ادبی عظیم کشورمان در حوزه ادبیات کودک، شاید تنها لالایی‌ها و برخی افسانه‌ها برای این مخاطبان جذاب باشد. اگر از نویسندگان مشهور حوزه کودک مانند صمد بهرنگی، هوشنگ مرادی‌کرمانی و حتی افرادی مانند توران میرهادی بگذریم، باز هم شاهد نام‌های درخشانی در این حوزه هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از عمر ادبیات کودک در ایران و جهان، چندان نمی‌گذرد. کودکی مفهومی جدید برای جهان است و به همین دلیل در گذشته، آثار خاصی که برای مخاطبان کودک نوشته‌شده باشد وجود نداشت.

در میان گنجینه ادبی عظیم ما، شاید تنها لالایی‌ها و برخی افسانه‌ها باشند که برای این مخاطبان جذابند. خبر خوب این است که تعداد نویسنده‌های خوب روزبه‌روز بیشتر می‌شود. اگر از نویسندگان مشهوری مانند صمد بهرنگی، هوشنگ مرادی‌کرمانی و حتی افرادی مانند توران میرهادی بگذریم، باز هم نام‌های درخشانی در این فهرست می‌بینیم. ایمنا در این مطلب نگاهی به بهترین نویسندگان ادبیات کودک ایران و آثار آنان انداخته است.

طالبوف

طالبوف و کتاب مشهور او، «احمد» یا همان «سفینه طالبی» را باید نخستین کتابی بدانیم که برای کودکان نوشته‌شده است. این کتاب به دلیل زبان ساده‌ای که دارد، نام طالبوف را وارد فهرست پیشگامان ساده‌نویسی کرد. در این کتاب با پسرکی به نام احمد همراه می‌شویم که سوالات بسیاری دارد که با صبر و حوصله زیاد نویسنده، پاسخ داده می‌شود.

جبار باغچه‌بان

جبار باغچه‌بان را با فعالیت‌هایی می‌شناسیم که در راستای تأسیس مدارس و آموزش کودکان با نیازهای ویژه انجام داده است. او در میان کارهای ارزشمندش، کتاب‌ها و نمایش‌نامه‌هایی هم برای کودکان نوشته است. این کتاب‌ها نیز جزو اولین کتاب‌هایی هستند که برای کودکان نوشته شده‌اند.

مهدی آذریزدی

روز ملی ادبیات کودکان و نوجوانان در ایران، ۱۸ تیر برابر با روز درگذشت مهدی آذریزدی است. مردی که علاقه بسیارش به کتاب و کتاب خواندن و فعالیت‌هایش در این راستا، او را پدر ادبیات کودکان و نوجوانان ایران، نام داد. او با بازنویسی داستان‌های قدیمی برای کودکان در مجموعه کتاب‌های «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» نام خود را در تاریخ ادبیات کودک ایران جاودانه کرده است.

عباس یمینی‌شریف

یمینی‌شریف، یکی از آموزگاران و مدیران برجسته ایرانی است که تحصیلاتش را در رشته آموزش تخصصی کودکان در دانشگاه کلمبیا به پایان رساند. او یکی از بنیان‌گذاران نشریه کیهان بچه‌ها بود که قدیمی‌ترین نشریه برای کودکان ایران است. شعر مشهور او، «من یار مهربانم» سال‌های سال، زینت‌بخش کتاب‌های درسی کودکان ایرانی بود.

پروین دولت‌آبادی

پروین دولت‌آبادی یکی از شاعران برجسته ایرانی است. او در ابتدا تصمیم داشت در رشته هنر و مجسمه‌سازی تحصیل کند، اما پس از بازدید از یک پرورشگاه، تصمیمش را عوض کرد. کار با کودکان، قدم گذاشتن در مسیر تربیت آنان و خلق اشعار و راه‌اندازی نشریه‌ای برای کودکان، ازجمله فعالیت‌هایی بود که او انجام داد. او در زمینه ترجمه آثار نویسندگان خارجی به نظم مانند «هانس کریستین اندرسن» نیز فعالیت کرد.

مصطفی رحمان‌دوست

رحمان‌دوست را با شعر «صد دانه یاقوت» به یاد می‌آوریم، شعری خاطره‌انگیز که در کتاب‌های درسی قرار داشت. وی یکی از فعالان در حوزه ادبیات کودکان و نوجوانان است که آثاری به نظم، نثر و ترجمه دارد. او با آفریدن مجموعه مثل‌ها و قصه‌هایشان، کودکان را با داستان‌هایی آشنا کرد که پشت به وجود آمدن هر مثل بود. فعالیت‌های او در حوزه ادبیات کودک، محدود به نوشتن و ترجمه نمی‌شود، او سردبیری نشریه‌های کودکان، راه‌اندازی بخش الکترونیک کودک و نوجوان کتابخانه ملی و عضویت در شورای کتاب کودک را هم در کارنامه خود دارد.

محمود کیانوش

کیانوش نویسنده و شاعری است که هم برای کودکان و نوجوانان و هم برای بزرگسالان آثاری دل‌نشین خلق کرده است. او در زمینه آموزش، پژوهشگری، نقد، داستان‌نویسی، سرودن شعر، ترجمه و روزنامه‌نگاری فعالیت کرده است و یکی از پیشگامان شعر منثور آهنگین به شمار می‌آید. او با عضویت در شورای کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سردبیری نشریات مختلف مانند سخن، خدمات زیادی به ادبیات ایران کرده است.

صمد بهرنگی

صمد بهرنگی، نویسنده، معلم و پژوهشگری بود که عمر کوتاهش را صرف آموزش کودکان کرد. از او آثار ارزشمندی به جا مانده است. قصه‌های بهرنگ که متن کامل قصه‌های او را در بر دارد، یکی از کارهای اوست. او همچنین مدت زمان زیادی را صرف گردآوری قصه‌ها و افسانه‌های فولکلور آذربایجان کرد و مجموعه آن را در کتابی به نام قصه‌های آذربایجان منتشر کرد.

هوشنگ مرادی‌کرمانی

مرادی‌کرمانی، یکی از نویسنده‌های افتخارآفرین ایرانی است. در آثار او زندگی واقعی و طنز درهم می‌آمیزد و تجربه‌ای ناب خلق می‌کند. وی داستان زندگی و کودکی خود را در کتابی به نام «شما که غریبه نیستید» منتشر کرده است. با نوشتن کتاب «بچه‌های قالی‌باف خانه» مورد تشویق هیئت داوران جایزه جهان هانس کریستین اندرسن قرار گرفت. کتاب «قصه‌های مجید» یکی دیگر از آثار موفق اوست که بعداً به یک سریال تلویزیونی به کارگردانی کیومرث پوراحمد تبدیل شد. این کتاب جایزه کتاب سال ۱۳۶۴ را به خود اختصاص دارد و تا به حال، بارها و بارها تجدید چاپ شده است.

شکوه قاسم‌نیا

قاسم‌نیا، یکی از شاعران و نویسندگان موفق ایرانی است. او فعالیتش را از سال ۱۳۵۹ با همکاری در نشریه کیهان بچه‌ها آغاز کرد و تا به امروز بیش از ۱۵۰ اثر از او منتشر شده است. او در زمینه بازنویسی آثار ادبی نیز فعالیت دارد؛ کتاب «قصه‌های شیرین هزارویک شب» او بازنویسی قصه‌های هزارویک شب برای کودکان‌ونوجوانان است. او همچنین به دلیل انتشار آثارش، برنده دیپلم افتخار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شده است.

سوسن طاقدیس

طاقدیس، یکی از نویسندگان و شاعران کودک و نوجوان موفق ایرانی است. او در دوران کودکی، مسئولیت نگه‌داری از بچه‌های کوچک‌تر خانه را برعهده داشت و با قصه گفتن برایشان، آن‌ها را سرگرم می‌کرد، از همان‌جا به قدرت واژه‌ها پی برد. خواندن داستان‌هایی در نشریه کیهان بچه‌ها و خواندن کتاب‌های میشل انده و جی. آر. آر. تالکین او را به نوشتن و قصه گفتن علاقه‌مند کرد. او کار حرفه‌ای برای کودکان را با کیهان بچه‌ها آغاز کرد. همچنین اشعاری برای بزرگسالان دارد. او در سال ۱۳۸۶ جایزه کتاب سال را برای کتاب قدم یازدهم، از آن خودش کرد.

کد خبر 651950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.