۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۰
خورشیدی‌ترین شهرهای جهان

میزان تابش انرژی خورشید در شهرها از جنبه‌های مختلفی نظیر برخورداری از قابلیت نصب پنل‌های خورشیدی و حتی تولید ویتامین دی برای کمک به سلامت جانداران بسیار حائز اهمیت است، ضمن این‌که در جذب گردشگران نیز نقش مهمی ایفا می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نرخ تابش انرژی خورشیدی در شهرهای مختلف جهان، بسته به موقعیت جغرافیایی آن‌ها، بسیار متفاوت است که در این میان، شهرهایی با بیشترین میزان جذب انرژی خورشید نسبت به سایر نقاط دنیا از مزایای بسیار بالایی برخوردار است. به عنوان مثال، در شهرهایی از جهان که بیشترین بهره‌مندی را از نور خورشید دارد، می‌توان با نصب پنل‌های خورشیدی میزان تولید انرژی تجدیدپذیر را به‌طور قابل‌توجهی افزایش داد و از این طریق، مصرف نیروی شهری را به حداقل رساند که این امر به سهم خود می‌تواند نقش مهمی در کاهش انتشار کربن و در پی آن، به حداقل رساندن اثرات جزایر گرمایی و آلودگی هوا ایفا کند. از سوی دیگر، شهرهای خورشیدی با برخورداری از آب‌وهوای گرم، مناطقی بسیار محبوب در میان گردشگران برای سفر هنگام سردی هوا محسوب می‌شود. در ادامه به معرفی خورشیدی‌ترین شهرهای جهان می‌پردازیم که از قابلیت بسیار بالایی برای گسترش مزارع خورشیدی برخوردار است.

یوما، آمریکا

یوما در ایالت آریزونای آمریکا هر ساله به میزان چهار هزار و ۱۵ ساعت از نور خورشید بهره می‌برد و به همین دلیل عنوان خورشیدی‌ترین شهر جهان را از آن خود کرده است. یوما بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت را در خود جا داده است و در نزدیکی رشته‌کوه کوفا و پناهگاه حیات‌وحش قرار دارد که همین ویژگی‌ها آن را به یکی از بهترین شهرهای جهان برای انجام فعالیت‌های بیرون از منزل تبدیل کرده است. جولای، گرم‌ترین ماه سال یوما به شمار می‌رود که دمای هوا در آن حتی به ۴۲ درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد. گزارش‌ها حاکی از آن است که در جولای سال ۱۹۹۵، یوما گرم‌ترین روزهای تاریخ خود را تجربه کرد، چراکه دمای هوای ۵۱ درجه سانتی‌گرادی نیز در آن به ثبت رسید. محققان استدلال کرده‌اند که چنانچه مدیران برای گسترش مزارع خورشیدی در یوما تدابیر سنجیده‌ای بیندیشند، قادر خواهند بود حتی از انرژی تجدیدپذیر حاصل از پنل‌های خورشیدی شهر برای تولید نیروی شهرهای مجاور نیز بهره بگیرند.

خورشیدی‌ترین شهرهای جهان

اسوان، مصر

اسوان در جنوب مصر، اولین شهر غیرآمریکایی جهان در لیست خورشیدی‌ترین نقاط دنیا به حساب می‌آید که با بهره‌مندی سه هزار و ۸۶۳ ساعتی از نور خورشید در هر سال، جایگاه سوم این شهرها را از آن خود کرده است. این شهر در ساحل شرقی رود نیل واقع شده است و از تجاری‌ترین نقاط کشور به‌شمار می‌رود که به واسطه آب‌وهوای مطلوب خود در تمام طول سال، میزبان تاجرانی است که محصولات خود را در بازارهای سراسر شهر عرضه می‌کنند. میانگین دمای سالانه هوا در اسوان حدود ۲۶ درجه سانتی‌گراد است، با این حال بین ماه‌های مارس تا نوامبر، دما تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد افزایش می‌یابد اما ساکنان شهر طی این بازه زمانی، به ندرت بارش باران را تجربه می‌کنند.

دنقلا، سودان

دنقلا که در یکی از گرم‌ترین، خورشیدی‌ترین و خشک‌ترین مناطق دنیا قرار دارد، هر ساله ۳۸۱۴ ساعت تابش نور خورشید را تجربه می‌کند. این شهر سودانی نیز در سواحل رود نیل واقع شده است و از آب‌وهوایی بیابانی و بسیار گرم برخوردار است. ژوئن گرم‌ترین ماه سال دنقلا محسوب می‌شود و دمای هوا در آن به طور میانگین حدود ۴۳ درجه سانتی‌گراد است که در بعضی از سال‌ها حتی تا ۴۹ درجه نیز افزایش می‌یابد. وجود نخلستان‌های وسیع، هتل‌ها و رستوران‌های مجلل و بازارهای پررونق از مهم‌ترین ویژگی‌های دنقلا به‌شمار می‌رود که آن را در لیست توریست‌پذیرترین شهرهای آفریقایی قرار داده است.

خورشیدی‌ترین شهرهای جهان

فایا، چاد

خورشید در هر سال به‌طور میانگین به میزان ۳۷۹۲ ساعت نور خود را بر فایا، بزرگ‌ترین شهر شمالی چاد، می‌تاباند و ساکنان شهر را از مزایای خود بهره‌مند می‌کند. فایا، واقع در صحرای بزرگ آفریقا، از آب و هوایی گرم و خشک برخوردار است و به همین دلیل، ساکنان آن وضعیتی صحرانشینی را برای زندگی ترجیح می‌دهند. دمای هوای این شهر در گرم‌ترین حالت ممکن به ۴۹ درجه سانتی‌گراد می‌رسد، با این حال دمای هوا در گرم‌ترین بازه زمانی ممکن، یعنی بین ماه‌های آوریل تا سپتامبر به طور میانگین حدود ۳۹ درجه سانتی‌گراد است. بارش باران در ماه‌های بین ژوئن تا سپتامبر اتفاق می‌افتد و این در حالی است که مردم شهر در بعضی سال‌ها حتی بارش یک قطره باران را تجربه نمی‌کنند.

خارجه، مصر

خارجه، دومین شهر خورشیدی مصری، هر ساله به میزان ۳۷۹۱ ساعت نور خورشید دریافت می‌کند و به همین دلیل نیز از آب‌وهوایی بسیار گرم و خشک برخوردار است. این شهر در صحرای لیبی و در غرب دره نیل قرار دارد و جنوبی‌ترین مناطق پنج‌گانه غربی مصر به حساب می‌آید. بر اساس گزارش‌های ارائه شده، خارجه در سال ۲۰۱۲ بیش از ۶۷ هزار نفر را در خود جا داده بود که البته از آن زمان، تعداد ساکنان شهر افزایشی نه‌چندان زیاد را تجربه کرده است. خورشید بیشترین تابش خود را در ماه ژوئن از آن شهر می‌کند و به همین دلیل، این ماه گرم‌ترین زمان سال به‌شمار می‌رود که میانگین دمای هوا در آن حدود ۴۰ درجه سانتی‌گراد است، با این حال رسیدن دما به ۵۰ درجه سانتی‌گراد نیز در خارجه تجربه شده است. غروب‌های خورشید شهر، زیبایی اعجاب‌انگیزی را برای شهر به ارمغان می‌آورد و این در حالی است که وجود بناهای باستانی، خارجه را به یکی از توریست‌پذیرترین شهرهای مصر تبدیل کرده است.

خورشیدی‌ترین شهرهای جهان

کد خبر 651758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.