تداوم عمیق‌تر شدن شکاف‌های اجتماعی در رژیم صهیونیستی

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: سقوط دولت در رژیم صهیونیستی مهم نیست و مهم‌تر از سقوط این دولت یا دولتی دیگر، افزایش شکاف‌های اجتماعی و عمیق‌تر شدن آن‌ها در سرزمین‌های اشغالی است.

محمدصادق کوشکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: رژیم صهیونیستی در پنج سال گذشته، دچار گسست و شکاف سیاسی و اجتماعی عمیقی شده است.

وی این شکاف عمیق را نتیجه توافق نکردن احزاب و جریان‌های سیاسی مستقر در این رژیم دانست و افزود: این جریانات در بسیاری از اصول و کلیات اختلاف دارند.

به گفته این کارشناس، این حجم از اختلاف به قدری در بین جریانات سیاسی و گروه‌ها افزایش یافته است که منجر به بروز شکاف‌های سیاسی در بین احزاب، تضعیف دولت‌های ائتلافی و ایجاد شکاف‌های جدی اجتماعی بین هواداران آن‌ها و البته تعمیق شکاف‌های گذشته اجتماعی شده است.

وی تصریح کرد: امروز با گسل‌های جدیدی در رژیم صهیونیستی روبه‌رو هستیم تا جایی که هر چقدر زمان گذشته و سپری شده، این شکاف‌ها عمیق‌تر و بیشتر شده است. تا به امروز هم هیچ راه‌حلی برای این مسائل پیدا نشده است.

کوشکی علت پیدا نشدن راه‌حلی برای برطرف کردن مشکلات گریبانگیر رژیم اسرائیل را نبود هیچ مرجع و سازوکاری در اسرائیل دانست و گفت: روش یا مرجعی که قدرت ایجاد وفاق بین جریان‌های سیاسی اسرائیل را داشته باشد، وجود ندارد.

وی تصریح کرد: حتی آمریکایی‌ها هم نتوانستند در این میان کار خاصی انجام دهند بلکه حتی از برخی جریان‌ها جانبداری و حمایت کردند و این باعث فراگیرتر شدن آشوب‌ها در این رژیم شد.

استاد دانشگاه و کارشناس مسائل غرب آسیا تاکید کرد: نبود یک مرجع محوری برای فیصله دادن به این بحران مزید بر علت اتفاقات این روزهای سرزمین‌های اشغالی شده و این بن‌بست به جایی رسیده که در حال فراگیر شدن به روش خیابانی است.

وی گفت: بخش بزرگی از این بحران ارتباطی به رفت و آمدن یک یا چند فرد ارتباطی در کابینه نتانیاهو ندارد. زمانی در این رژیم دولت‌هایی سر کار آمدند که با وجود اینکه ائتلافی بودند، اما هماهنگی و یکپارچگی کاملی با هم داشتند؛ این مربوط به دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ میلادی است.

کوشکی ادامه داد: این احزاب و جریانات، در پنج سال اخیر فصل مشترکی برای وفاق پیدا نمی‌کنند، به همین دلیل احزاب دچار انشقاق و انشعاب می‌شوند و سبد رأی آنها کمتر و کمتر می‌شود و همین عوامل باعث شده است تا کار در کف خیابان‌ها دنبال شود.

وی با بیان اینکه این روند در حال گسترش است و گسترده‌تر خواهد شد تصریح کرد: سقوط دولت مهم نیست و مهم‌تر از سقوط این دولت یا دولتی دیگر، افزایش شکاف‌های اجتماعی و عمیق‌تر شدن آن‌ها در سرزمین‌های اشغالی است.

کد خبر 650990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.