سیاره کوتوله ماکی‌ماکی در وضعیت مقابله قرار می‌گیرد

یک کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: سیاره کوتوله ماکی‌ماکی پنجشنبه -دهم فروردین‌ماه- ساعت ۱۹:۴۰ در وضعیت مقابله قابل رصد است.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ماکی‌ماکی (Makemake) دومین سیاره کوتوله دور از خورشید و سومین سیارک بزرگ منظومه شمسی است که در ۳۱ مارس ۲۰۰۵ کشف شد. این سیارک پس از پلوتون، دومین جرم درخشان در کمربند کویپر است.

سیارک‌ها بخشی از اجرام کوچک نامنظم در منظومه شمسی هستند که به دور خورشید می‌گردند. میلیون‌ها سیارک در منظومه شمسی وجود دارند. ماکی‌ماکی از زمان به وجود آمدن منظومه شمسی تاکنون پابرجا مانده است. به همین سبب گفته می‌شود که یکی از اجرام قدیمی منظومه شمسی است.

وی افزود: ماکی‌ماکی یک قمر دارد که قطر آن ۱۶۰ کیلومتر است و تلسکوپ فضایی هابل، آن را در فاصله ۲۰ هزار کیلومتری‌اش رصد کرد. این سیارک پنجشنبه -دهم فروردین‌ماه- ساعت ۱۹:۴۰ در وضعیت مقابله در فاصله ۲۱ درجه‌ای افق شرقی قابل رصد است و ساعت ۰۰:۴۴ در فاصله ۸۴ درجه‌ای افق جنوبی در اوج است و تا ساعت ۰۴:۴۹ در آسمان حضور دارد.

این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: تقریباً در این وضعیت، ماکی‌ماکی فاصله‌اش با خورشید بسیار زیاد و حدود ۵۱.۷۷ AU خواهد بود، اما بهترین زمان برای رصد این سیارک وضعیت مقابله است، زیرا با قدر ۱۷.۱ به بیشترین درخشندگی می‌رسد، کل شب در آسمان حضور دارد و حدود نیمه شب به اوج می‌رسد.

کد خبر 650617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.