امشب حرکت بازگشتی زحل متوقف می‌شود

یک کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: یکشنبه _اول آبان‌ماه_ سیاره زحل در صورت فلکی جدی بعد از غروب خورشید و تاریکی نسبی آسمان تا ساعت ۰۰:۳۶ قابل رصد با چشم و ابزار است.

اسرا باقریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه بامداد یکشنبه _اول آبان‌ماه_ حوالی ساعت ۰۱:۱۹ پدیده مقارنه خارجی سیاره زهره رخ می‌دهد، اظهار کرد: مقارنه (داخلی و خارجی) سیاره‌ها یک وضعیت مداری است و زمانی که یکی از سیاره‌های منظومه شمسی، خورشید و زمین در یک راستا قرار بگیرند، رخ می‌دهد. درباره دو سیاره زهره و عطارد که مدارشان داخل مدار زمین است، ممکن است سیاره میان زمین و خورشید قرار گیرد که مقارنه داخلی نامیده می‌شود یا خورشید بین سیاره و زمین قرار گیرد که مقارنه خارجی است. این پدیده هر ۵۸۴ روز یک‌بار رخ می‌دهد و پایان ظهور سیاره خواهر زمین در آسمان صبح و تبدیل شدن به یک جرم شبانه طی چند هفته آینده است.

وی افزود: در نزدیک‌ترین رویکرد از دید ناظران زمینی زهره فقط در فاصله یک درجه و سه دقیقه قوسی از خورشید در صورت فلکی سنبله، ظاهر سپس برای چندین هفته کاملاً غیرقابل رصد می‌شود زیرا در تابش خورشید محو می‌شود. همزمان با مقارنه، سیاره ناهید از اوج زمینی هم عبور خواهد کرد _وضعیتی که فاصله آن از زمین بیشترین است_ زیرا در منظومه شمسی دقیقاً مقابل زمین قرار خواهد گرفت. این فاصله 1.72 AU خواهد بود و اگر قابل مشاهده باشد، قطر آن ۹.۷ ثانیه قوسی است، درحالی‌که به صورت یک قرص کاملاً روشن است. سیاره زهره هم مانند ماه در فازهای مختلف ظاهر می‌شود و وقتی در فاز کامل قرار دارد، درخشان‌تر از همیشه است، اگرچه در این زمان در دورترین فاصله از زمین قرار دارد؛ بااین‌حال به‌دلیل نزدیکی به خورشید رصد آن در فاز کامل ناممکن است. ساعت طلوع و غروب درخشان‌ترین سیاره آسمان شب ما به ترتیب ۰۵:۵۸ و ۱۷:۱۹ است.

پایان حرکت بازگشتی زحل

این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: سیاره زحل یکشنبه _اول آبان‌ماه_ از دید ناظران زمینی به پایان حرکت رو به عقب خود می‌رسد و حرکت به سمت غرب را در میان صورت فلکی‌ها متوقف می‌کند و به‌جای آن به حرکت معمول به سمت شرق بازمی‌گردد. این تغییر جهت، پدیده‌ای است که همه سیارات خارجی منظومه شمسی چند ماه پس از عبور از تقابل به صورت دوره‌ای دچار آن می‌شوند. حرکت بازگشتی سیارات به علت حرکت زمین به دور خورشید ایجاد می‌شود؛ درواقع این پدیده را سرعت‌های نسبی زمین و سیاره رقم می‌زنند.

وی تصریح کرد: هنگامی که زمین به دور خورشید می‌چرخد، چشم‌انداز ما تغییر می‌کند و از دید زمینی‌ها سیارات برای مدتی تغییر مسیر می‌دهند و در جهت مخالف حرکت می‌کنند و دوباره به جهت اصلی خود بازمی‌گردند، به‌طوری‌که به نظر می‌رسد در مسیر خود حلقه‌ای را در فضا ایجاد می‌کنند. یکشنبه _اول آبان‌ماه_ سیاره زحل در صورت فلکی جدی بعد از غروب خورشید و تاریکی نسبی آسمان تا ساعت ۰۰:۳۶ قابل رصد با چشم و ابزار است.

هائومیا در موقعیت مقارنه خورشیدی

باقریه افزود: هائومیا چهارمین سیاره کوتوله پس از سرس، اریس و ماکی-ماکی در منظومه خورشیدی است. این سیارک که در سال ۲۰۰۳ کشف شد و در سال ۲۰۰۸ دوباره توسط انجمن بین‌المللی نجوم تحت عنوان «الهه هاوایی» نام‌گذاری شد، علاوه بر حلقه دورش، دو قمر کوچک نیز دارد که در سال ۲۰۰۵ کشف شدند و براساس اسم دختران الهه هاوایی «هایکا» و «ناماکا» نام‌گذاری شده است. در نزدیک‌ترین فاصله، Haumea با جدایی زاویه‌ای ۲۷ درجه‌ای از خورشید ظاهر می‌شود که باعث می‌شود برای چندین هفته کاملاً غیرقابل مشاهده باشد.

وی ادامه داد: در موقعیت مقارنه خورشیدی، این سیاره کوتوله در دورترین فاصله خود با زمین قرار خواهد داشت زیرا این دو جرم در طرف مقابل نسبت به خورشید در منظومه شمسی قرار دارند. هائومیا پس از حدود ۶ ماه به نقطه تقابل می‌رسد که در این زمان برای کل شب قابل رصد است.

کد خبر 613682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.