امشب شاهد ماه کامل سگ آبی باشید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: زمان دقیق رسیدن ماه به فاز کامل یعنی وقتی طول دایره‌البروجی ماه دقیقاً ۱۸۰ درجه از طول دایره البروجی خورشید فاصله دارد، ۱۴:۳۲ است که البته ما بعد از طلوع، شاهد ماه بدر خواهیم بود.

فاضل بیژنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سه‌شنبه _هفدهم آبان_ ماه در فاز بدر یا کامل قرار دارد و تقریباً همزمان با غروب خورشید، ساعت ۱۷:۰۲ در صورت فلکی حمل طلوع می‌کند و تا سپیده‌دم چهارشنبه در آسمان حضور دارد. در فرهنگ بومی آمریکایی، کشاورزان ماه کامل نوامبر را ماه سگ آبی ( The Beaver Moon) می‌نامند زیرا در این زمان از سال سگ‌های آبی به طور ویژه در ساختن سدهای زمستانی خود برای آماده شدن برای فصل سرد فعال می‌شوند.

وی افزود: این حیوان عمدتاً شبگرد است بنابراین آنها در زیر نور ماه کامل به کار خود ادامه می‌دهند. زمان دقیق رسیدن ماه به فاز کامل یعنی وقتی طول دایره‌البروجی ماه دقیقاً ۱۸۰ درجه از طول دایره البروجی خورشید فاصله دارد، ۱۴:۳۲ است که البته ما بعد از طلوع، شاهد ماه بدر خواهیم بود. در این شب ماه در فاصله ۳۹۰ هزار کیلومتری زمین قرار دارد.

سیاره عطارد در مقارنه خارجی قرار می‌گیرد

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: کوچک‌ترین سیاره منظومه شمسی، عطارد از نزدیکی خورشید در آسمان عبور خواهد کرد. این پدیده هر ۱۱۶ روز یک‌بار رخ می‌دهد و نشان‌دهنده پایان ظهور عطارد در آسمان صبح‌گاهی و انتقال آن به آسمان عصر در چند هفته آینده است. در این مقارنه جدایی زاویه‌ای عطارد از خورشید پنج دقیقه قوسی خواهد بود و برای چندین هفته این سیاره غیر قابل رصد می‌شود. در این موقعیت عطارد از نقطه اوج زمینی هم می‌گذرد زیرا دقیقاً مقابل زمین در منظومه شمسی قرار دارد.

وی تصریح کرد: سیاره تیر با فاصله ۱.۴۴ واحد نجومی از زمین در منظومه شمسی حرکت می‌کند و اگر بتوان آن را رصد کرد قطر آن ۴.۷ ثانیه قوسی خواهد بود در حالی که به صورت یک قرص کاملاً روشن به نظر می‌رسد. البته بهتر است هرگز سعی نکنید دوربین دوچشمی یا تلسکوپ را به سمت جرمی نزدیک به خورشید بگیرید. انجام این کار ممکن است منجر به نابینایی و آسیب جدی به چشم شود. عطارد ساعت ۰۶:۰۷ همزمان با خورشید در آسمان ما طلوع می‌کند.

کد خبر 617724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.