۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸
توصیه‌های طب سنتی درباره بهار

یک پژوهشگر طب سنتی، توصیه‌هایی برای فصل بهار ارائه کرد.

آیدا غفرانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بهار، زمانی است که هوا از سردی به سمت گرما می‌رود، درختان و گیاهان شروع به رشد و نمو می‌کنند و سرسبزی در گیاهان مشهود است. مزاج فصل بهار، معتدل ذکر شده است یعنی در گرمی و سردی و تری و خشکی نسبت به سایر فصول در حالت میانه قرار دارد، اما می‌توان گفت این اعتدال کمی مایل به گرمی و تری است.

وی افزود: در ابتدای این فصل به دلیل اینکه نزدیک به زمستان است و با توجه به میزان بارندگی، سردی و تری غلبه دارد و در انتهای این فصل به دلیل نزدیک شدن به فصل تابستان هوا گرم‌تر و خشک‌تر می‌شود.

بیماری‌های بهاری

این پژوهشگر طب سنتی گفت: فصل بهار با طبیعت انسانی در هر سن و جنس و مزاجی سازگاری دارد، خصوصاً افرادی که مزاج سرد و خشک دارند یا افرادی که پیر و سالخورده هستند. به دلیل اینکه بهار با بدن انسان سازگاری دارد، بیماری ایجاد نمی‌کند اما از این جهت که در فصل زمستان عموماً تدابیر حفظ سلامتی رعایت نمی‌شود و از طرفی به دلیل انقباض منافذ پوست، تعریق کم اتفاق می‌افتد و این مهم باعث تجمع مواد در بدن می‌شود و به دلیل سردی هوا، این مواد زائد در گوشه‌ای از بدن باقی می‌مانند، با فرا رسیدن فصل بهار و گرم‌تر شدن هوا، این مواد گداخته و ذوب می‌شوند و حجم آن‌ها زیادتر می‌شود و به حرکت درمی‌آیند، بنابراین موجب بروز بیماری‌هایی ازجمله دمل، جوش و بثورات، خارش، اورام حلق، عفونت در چشم، خون دماغ، سردرد، قرمزی چشم‌ها و آلرژی می‌شود.

تدابیر بیماری‌های بهاری

وی ادامه داد: افرادی که در این فصل تجربه بیماری‌های مذکور را دارند، قبل از دچار شدن به مرض، با مراجعه به طبیب حاذق و به کارگیری تدابیری چون فصد، قی و اسهال می‌توانند از بروز بیماری جلوگیری کنند.

این پژوهشگر طب سنتی گفت: در فصل بهار در خوردن غذاهای گرم و تر و غذاهایی که خون‌ساز هستند، همچنین غذاهای بسیار گرم کننده نباید زیاده روی کرد و تا حد امکان کمتر استفاده شود مانند غذاهای خیلی شیرین و تلخ، بسیار شور، بسیار تند، نان و گوشت. همچنین مصرف ادویه‌جات تند و گرم مانند فلفل، سیر، آویشن نسبت به فصل زمستان باید کاهش یابد.

غفرانی با بیان اینکه مصرف میوه‌ها به جز میوه‌های فصل بهار می‌تواند زمینه‌ساز عفونت باشد، افزود: بهتر است در فصل بهار مواد غذایی که خون‌سازی زیادی ندارند و خنک کننده هستند استفاده شود مانند سیب، کمپوت سیب، شربت زرشک، شربت غوره، رب غوره، محصولات نارنج، محصولات لیمو، رب به و رب انار.

وی ادامه داد: توجه داشته باشیم که هر قدر به فصل تابستان نزدیک می‌شویم، نیاز بدن به خوردن موارد خنک کننده بیشتر می‌شود و بالعکس، در ابتدای این فصل که هوا خنک‌تر است نیاز به خوردن موارد خنک کننده کمتر است.

این پژوهشگر طب سنتی تاکید کرد: در این فصل، حمام‌های طولانی و مکرر توصیه نمی‌شود؛ بهتر است که حمام در زمان کوتاه انجام شود و از آب نیم‌گرم برای استحمام استفاده شود.

غفرانی اضافه کرد: بهار یکی از فصل‌های نسبتاً مناسب برای ورزش است اما مدت و شدت ورزش باید معتدل باشد البته این میزان و شدت برای افراد، متفاوت است. اگر بخواهیم برای ورزش معتدل ملاک کلی ارائه کنیم، باید بگوییم ورزش معتدل ورزشی است که در آن بدن گرم شود و کمی به تعریق بیافتد.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم با استفاده از تدابیر طب سنتی از بهار طبیعت لذت ببرید.

کد خبر 650488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.