سخن گفتن از «تحول» امری امروزی نیست

انقلاب اسلامی مجموعه‌ای از تحولات فراوان است که پیوسته باید در جامعه و در تمام حوزه‌ها رخ دهد، به همین دلیل سخن گفتن از تحول، امری امروزی نیست بلکه جامعه ما پیوسته به آن نیازمند است.

به گزارش خبرنگار ایمنا و براساس یادداشتی که مجتبی جعفری، رئیس دانشگاه‌آزاد اسلامی واحد شاهین‌شهر در اختیار این رسانه قرار داده است: «رهبر معظم انقلاب در سخنرانی آغاز سال ۱۴۰۲ در جوار حرم مطهر رضوی مسئله «تحول» را مطرح کردند. بدیهی است بزرگ‌ترین تحولی که در تاریخ ایران مشاهده می‌شود، انقلاب اسلامی است که در آن نظام طاغوتی فاسد کنار گذاشته شد و نظام توحیدی جای آن را گرفت. در این نظام، امام راحل به عنوان شخصی حکیم، فقیه و جامع شرایط برای مدیریت جامعه اسلامی در رأس قرار گرفت، در ادامه نیز مقام معظم رهبری با داشتن همین شرایط، سکان‌دار این جامعه شدند.

امام راحل (ره) پس از انقلاب فرمودند که تصور نکنید با تحقق انقلاب کار تمام شده است بلکه تازه در ابتدای مسیر قرار می‌گیریم و برای رسیدن به مقصد، اقدامات بزرگی باید انجام شود. درواقع انقلاب اسلامی مجموعه‌ای است از تحولات فراوان که پیوسته باید در جامعه و در تمام حوزه‌ها رخ دهد، به همین دلیل سخن گفتن از تحول، امر امروزی نیست بلکه امری است که جامعه ما پیوسته به آن نیازمند است.

رهبر معظم انقلاب به مسئله تحول در زمان‌های مختلفی اشاره کرده‌اند و در همین زمینه می‌توان به بعضی سخنرانی‌های ایشان در سال‌های ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ اشاره کرد که به همین مسئله تحول تاکید داشته‌اند. شاید بتوان گفت امری که موجب تفاوت سخنان امروز رهبر انقلاب با سخنرانی‌های پیشین ایشان می‌شود این است که در این مقطع رهبر انقلاب، تحول را از عموم مردم خواستار شدند، علت این امر را نیز در سخنرانی اخیر مشخص کردند. برای اینکه برنامه‌ای تحقق یابد لازم است که تبدیل به خواسته‌ای عمومی شود و در همین راستا رهبر معظم انقلاب اسلامی مسئله تحول را برای عموم مطرح کردند. امروز همه مردم در همه حوزه‌ها باید درخواست کننده و متقاضی تحول باشند تا تحول اساسی در کشور و جامعه تحقق یابد.

نقاط قوت یا همان زمینه‌های تحول نیز در جامعه ایرانی اسلامی فراوان است که از جمله آن‌ها می‌توان به بنیه درونی مستحکم نظام اسلامی، وجود دینی جامع و کامل به نام اسلام، داشتن روحیه جهادی و برخورداری از سنت‌های قوی انسانی متعالی اشاره کرد. به کمک این مسائل می‌توان نقاط ضعف را از بین برد.

نقاط ضعف، چه در حوزه‌های مختلف مواردی است که با اتکا به نقاط قوت و موفقیت‌هایی که تحت تأثیر آن مسائل حاصل شده است، می‌توان با آن مبارزه کرد.

با توجه به اینکه تحول در جامعه یک فعالیت مداوم و پیوسته است، تذکر نسبت به این تحولات نیز باید پیوسته انجام شود. در همین راستا رهبر انقلاب مطالبی را مکرر تاکید می‌کنند و باید این نکات را از مصادیق دعوت به استقامت در راه حق و حفظ مسیر تحول در جامعه دانست.

رهبر انقلاب اسلامی در سخنرانی اخیر خود نیز به این مسئله اشاره کردند. تکرار دعوت افراد به پایمردی در مسیر حق را نباید صرفاً یک تکرار دانست بلکه این مصداق استقامت است و نکته حائز اهمیت این است که در مضامین دین اسلام و در آیات قرآن نیز مواردی از تکرار و دعوت به تذکر مشاهده می‌شود که دلایل عقلانی خود را دارد. نمونه بارز آن همین نمازهای یومیه است که مسلمانان شبانه روز بارها قرائت می‌کنند، اما این مسائل را از مصادیق تکرار نمی‌دانند بلکه انجام آن‌ها را برای باقی ماندن در مسیر حق ضروری می‌دانند.»

کد خبر 650399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.