فلوراید چه تاثیری بر سلامت دندان دارد؟

یک متخصص سلامت دهان و دندان‌پزشکی تاثیر فلوراید بر سلامت دندان را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهاره طحانی اظهار کرد: فلوراید یک ماده معدنی است که به‌طور طبیعی در محیط پیرامون انسان شامل خاک، آب و هوا وجود دارد و تمام آب‌های آشامیدنی سطح زمین، مقداری از فلوراید را در خود دارند.

وی با بیان اینکه گاهی فلوراید موجود در آب‌های آشامیدنی، کمتر از میزانی است که توان جلوگیری از پوسیدگی دندان را داشته باشد، افزود: ورود فلوراید به دهان، منجر به ایجاد ترکیبی می‌شود که از مینای دندان در مقابل اسید باکتری‌ها محافظت می‌کند.

این متخصص سلامت دهان و دندان‌پزشکی با بیان اینکه فلوراید میزان جذب یون‌های مفید مانند کلسیم و فسفر از بزاق را افزایش می‌دهد و تا حدودی نیز خاصیت ضدمیکروبی دارد، تصریح کرد: به‌طور کلی، در صورت جذب فلوراید به میزان لازم، شاهد مقاومت مینای دندان در مقابله با پوسیدگی خواهیم بود.

وی با اشاره به منابع فلوراید ادامه داد: یکی از منابع مهم جذب فلوراید، آب آشامیدنی است و در بسیاری از کشورهای جهان، فلوراید به آب‌های آشامیدنی اضافه شده است، اما بسیاری از زیرساخت‌های لازم برای اضافه کردن فلوراید به آب‌های آشامیدنی در ایران وجود ندارد.

طحانی گفت: به‌جز بعضی از مناطق جنوبی کشور مانند استان‌های بوشهر و خوزستان که به‌طور طبیعی مقداری از فلوراید در آشامیدنی خود دارند، میزان فلوراید موجود در آب آشامیدنی سایر نقاط کشور کمتر از میزانی است که بتواند به مقاومت مینای دندان کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی‌های صورت‌گرفته، تأثیر خمیردندان دارای فلوراید بر جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها مشخص شده است و یکی از مهم‌ترین منابع فلوراید در دسترس افراد، خمیردندان محسوب می‌شود.

کد خبر 649639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.