حساس‌سازی مسافران نوروزی به مسئله زاینده‌رود با اجرای برگزیدگان «خندستان»

مسئول دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود گفت: شش نمایشی که در بخش رقابتی جشنواره خندستان حضور داشتند در دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود انتخاب شدند که نوروز با همین هدف و با استفاده از فرصت حضور گردشگران برای حساس‌سازی جامعه نسبت به مسئله زاینده‌رود در عرصه‌های اجتماعی سطح شهر اجرا دارند.

سعید امامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: مأموریت اصلی دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود، حساس‌سازی جامعه در مورد مسئله زاینده‌رود است تا جریان آن، به یک موضوع ملی یعنی دغدغه همه مردم ایران تبدیل شود.

وی افزود: معتقدیم زاینده‌رود متعلق به همه ایران است و اصلی‌ترین شاهرگ زندگی در فلات مرکزی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین میراث بشر است که از چندین هزار سال پیش به ما به ارث رسیده و وظیفه همه است تا نسبت به آن حساس باشیم.

تبدیل جریان دائمی زاینده‌رود به یک مطالبه ملی

مسئول دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود اظهار کرد: با حساس‌سازی و گوشزد کردن مسئله زاینده‌رود به مردم، باید بتوانیم جریان دائمی زاینده‌رود را به یک مطالبه ملی و عمومی تبدیل کنیم تا به یک حرکت جهادی‌تری از طرف مسئولان و مدیران ذی‌ربط تبدیل و به دائمی شدن جریان زاینده‌رود منجر شود.

وی تصریح کرد: دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود از اول اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱ آغاز به فعالیت کرده است.

امامی خاطرنشان کرد: اصل این جریان حلقه مفقوده‌ای بود که در جریان زاینده‌رود همه به دنبالش بودند. این حلقه مفقوده، فعالیت‌های فرهنگی بود تا زمینه و اذهان عمومی را نسبت به این موضوع آماده سازد و موانع فکری، فرهنگی و اجتماعی در این زمینه را نیز رفع کند تا به هدف اصلی نزدیک شود.

وی اضافه کرد: تأسیس این دبیرخانه موفقیت بزرگی است که فضا را در این مدت برای پیشبرد اهداف آماده کرده است.

علت حضور دبیرخانه زاینده‌رود در جشنواره خندستان

مسئول دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود گفت: علت حضور دبیرخانه زاینده‌رود در خندستان این است که این جشنواره، ملی است. باید مسئله زاینده‌رود به یک جریان ملی تبدیل شود و وقتی هنرمندان از سراسر کشور به سمت تولید اثر در مورد زاینده‌رود می‌روند، رسانه ما در شهرهای خودشان می‌شوند و این به تبدیل زاینده‌رود به مسئله ملی کمک می‌کند.

وی ادامه داد: جشنواره خندستان ژانر کمدی را انتخاب کرده که از مؤثرترین ژانرها برای نقد اجتماعی است که نقد به مدیریت‌ها، کم‌کاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های غیرعادلانه و موانع فکری و فرهنگی که بین افراد در جامعه وجود دارد، در این ژانر گنجانده‌شده است و این می‌تواند به پیشبرد جریان زاینده‌رود کمک کند.

امامی اظهار کرد: مأموریت ژانر کمدی نقد به مسائل اجتماعی است که منجر به کمدی تلخ می‌شود و این دلیل حضور دبیرخانه زاینده‌رود در جشنواره خندستان بود. در مدت اجرای این جشنواره، بسیاری از مردم که نمایش‌ها را دنبال می‌کردند بعد از شادی و خنده، در پایان کار اشک می‌ریختند که نشان از انجام صحیح مأموریت دبیرخانه است.

حساس سازی مسافران نوروزی به مسئله زاینده‌رود با اجرای برگزیدگان «خندستان»

حساس‌سازی گردشگران نوروزی به مسئله زاینده‌رود با استفاده از ظرفیت تئاتر

وی تصریح کرد: شش نمایشی که در بخش رقابتی جشنواره خندستان حضور داشتند در دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود انتخاب شدند که نوروز با همین هدف و با استفاده از فرصت حضور گردشگران برای حساس‌سازی جامعه نسبت به مسئله زاینده‌رود در عرصه‌های اجتماعی سطح شهر اجرا دارند.

مسئول دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود خاطرنشان کرد: هرکدام از این گروه‌های نمایشی ۲۰ اجرا در نوروز و در سطح شهر اصفهان دارند و در نوروز شاهد اجرای ۱۲۰ نمایش خیابانی با موضوع زاینده‌رود در عرصه‌های اجتماعی اصفهان مانند میدان امام و چهارباغ، جلفا، کوه صفه، مقابل منارجنبان و داخل میدان امام علی هستیم.

وی ادامه داد: این موضوع به ترویج مسئله زاینده‌رود و ایجاد فضای شاد در سطح شهر کمک می‌کند، ضمن اینکه این نمایش‌ها از اول فروردین تا حدود دهم فروردین‌ماه اجرا خواهند شد.

امامی گفت: بعضی از این نمایش‌ها در قالب رپرتوار طی سال بعد در شهرهای دیگر اجرا خواهند داشت و بعضی از این نمایش‌ها که قابلیت اجرای نمایش تلویزیونی را داشته باشند در قالب تله‌تئاتر تولید، ضبط و با همکاری صداوسیما پخش می‌شوند.

وی تصریح کرد: اجرای رپرتوار نمایش‌های خیابانی کمدی با موضوع زاینده‌رود با عنوان «هم ریش» از پنجم الی دهم فروردین‌ماه در عرصه‌های اجتماعی سطح شهر اصفهان برگزار می‌شوند.

مسئول دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود گفت: این نمایش‌ها شامل «حکایت‌های آبکی» به کارگردانی آدینه رحیم‌نژاد از تهران، «آخرین بازمانده» به کارگردانی هما پارسایی سرشت از تهران، «ما همه مرده‌ایم» به کارگردانی حسین نصراصفهانی از اصفهان، «ک مثل کریم» به کارگردانی سینا سلحشور از اصفهان، «قوچستون» به کارگردانی سعید الله‌یاری از اصفهان و «لوله‌کش وظیفه‌شناس» به کارگردانی سعید خبیری از یزد است.

کد خبر 649578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.