۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۱
قارچ های سمی موجب مرگ می‌شود

رئیس گروه سلامت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت:قارچ‌ها گیاهانی هستند که مصرف خوراکی دارند، اما تمام قارچ‌ها خوراکی نبوده و بعضی سمی و بسیار خطرناک است. خوردن چند لقمه از این قارچ‌ها می‌تواند کبد، کلیه و حتی مغز را از کار انداخته و حتی گاهی موجب مرگ شود.

مسعود قنبریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: قارچ‌ها گیاهانی هستند که مصرف خوراکی دارند، اما تمام قارچ‌ها خوراکی نبوده و بعضی سمی و بسیار خطرناک است. خوردن چند لقمه از این قارچ‌ها می‌تواند کبد، کلیه و حتی مغز را از کار انداخته و حتی گاهی موجب مرگ شود.

وی ادامه داد: حتی افراد متخصص هم بدون نظر آزمایشگاه نمی‌توانند از روی ظاهر یا مزه قارچ بگویند کدام قارچ وحشی خوراکی و کدام قارچ سمی است. تنها در آزمایشگاه‌های ویژه می‌توان خوراکی بودن قارچ‌ها را تأیید کرد. هیچ آزمایشی هم وجود ندارد که افراد عادی بتوانند انجام دهند و از طریق آن از خوراکی بودن قارچ اطمینان یابند.

رئیس گروه سلامت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: راهکارهای پیشگیری از مسمومیت با قارچ وجود دارد، در سفر از خوردن گیاهان و قارچ‌هایی که از طبیعت چیده شده‌ اند پرهیز کنند و مسموم نشدن جانورانی که از این گیاهان و قارچ‌ها مصرف کردند، به هیچ وجه دلیل غیرسمی بودن آنها نیست و تشخیص گیاهان و قارچ‌های سمی از انواع بی خطر بسیار مشکل است.

·وی افزود: از به کار بردن گیاهان موجود در طبیعت، در تهیه دارو، معجون یا چای خانگی پرهیز کنند و دانه‌های گیاهان را نجوند، در صورت وقوع مسمومیت با گیاهان موجود در طبیعت یا قارچ‌ها، مصدوم را در سریع‌ترین زمان ممکن به نزدیک‌ترین مرکز درمانی منتقل کنند.

قنبریان با اشاره به نشانه‌های مسمومیت با قارچ سمی، خاطرنشان کرد: درد معده، استفراغ، اسهال، تب بالا، نبض تند، ضربان نامنظم قلب، کاهش فشار خون، سردرد، سرگیجه، غش، تاری دید، مشکلات تنفسی، سستی و بی حالی، تشنگی بیش از حد، هذیان، تشنج، کما و حتی مرگ، از علائم مسمومیت با قارچ‌های سمی است.

وی اضافه کرد: از بدترین علائم مسمومیت با قارچ‌های سمی، آسیب به کبد و کلیه‌ها است که می‌تواند در ابتدا به صورت یرقان یا زردی بروز یابد.

رئیس گروه سلامت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در صورت هرگونه شک به مسمومیت با قارچ باید هرچه سریع‌تر فرد مسموم شده را به بیمارستان منتقل کرد و نباید جلوی تخلیه معده فرد مسموم شده را گرفت. گاهی لازم است فرد مسموم شده را مجبور به استفراغ و تخلیه معده کرد تا قارچ‌های سمی باقیمانده خارج شود و از این طریق از ورود سم بیشتر به بدن پیشگیری کرد.

کد خبر 649493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.