کلید پیشرفت کشور دست دانش‌بنیان‌ها است

«سال ۱۴۰۱ تحت عنوان تولید دانش‌بنیان نام‌گذاری شد، این مسئله نشان داد که دولت نگرش صحیحی به جامعه دارد و می‌داند کلید پیشرفت کشور دست دانش‌بنیان‌ها است.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، شرکت‌های دانش‌بنیان نقش مهمی در رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در هر نقطه‌ای از جهان ایفا می‌کنند، به‌گونه‌ای‌که از آن‌ها به‌عنوان «موتور محرکه اقتصاد» در هر کشور یاد می‌شود. توسعه دانش‌بنیان سبب ایجاد رضایت‌مندی و انگیزه در میان نخبگان و فارغ‌التحصیلان می‌شود که محصولاتش با تولیدات متکی بر سرمایه و واردات تفاوت ویژه‌ای دارد.

یکی از نقاط قوت در سال ۱۴۰۱ پیشرفت و توسعه چشمگیر حوزه دانش‌بنیان‌ها بود. این دستاورد و پیروزی بسیار بزرگ برای مردم ایران نتیجه سال‌ها تلاش فناوران، نخبگان و جوانان سرزمین و حمایت‌های مسئولان به ویژه مقام معظم رهبری است که با تلاش در سال‌های متعدد به ثمر رسیده و تولیدات دانش‌بنیان و فناوری متکی بر علم و دانش بومی به جایگاه خوبی در کشور دست پیدا کرده است.

لزوم توجه به نیروی جوان در تحقق شعارهای سالانه

حمیدرضا یوسفی، دکترای شیمی آلی در رابطه با میزان تحقق شعار سال به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: ایران به عنوان یکی از کشورهای در حال توسعه برای رشد خود چشم‌اندازهای کوتاه‌مدت و بلندمدتی به خصوص در زمینه علم و فناوری در نظر می‌گیرد.

وی می‌افزاید: زمانی که چشم‌انداز سالانه توسط دولت تعریف می‌شود در اتاق‌های فکر اهدافی مورد توجه قرار می‌گیرد که این مسائل به دانشگاه‌ها، وزارتخانه‌ها و شرکت‌های فعال ابلاغ می‌شود.

این دکترای شیمی آلی ادامه می‌دهد: یکی از چشم‌اندازهای کشور در راستای توسعه شعارهایی است که هر ساله به صورت سراسری به کل جامعه ابلاغ می‌شود و عملاً مبنای فعالیت صنایع را در سال پیش رو مشخص می‌کند.

وی با اشاره به شعار سال ۱۴۰۱ می‌گوید: در سال ۱۴۰۱ مباحث مرتبط با دانش‌بنیان، اشتغال و کارآفرینی مورد توجه قرار گرفت که این مسائل از اهمیت بسیاری برخوردار است، اما متأسفانه عواملی باعث شده است که چشم‌اندازهای خوب دولت به اندازه کافی محقق نشود.

یوسفی تصریح می‌کند: یکی از مشکلات صنایع ایران بی‌توجهی به نیروی جوان است، درواقع به دلیل اینکه ما از نیروی جوان خود به‌طور مطلوب استفاده نمی‌کنیم، نمی‌توانیم به جایگاه مورد نظر خود دست یابیم.

وی می‌افزاید: امروزه ارتباط دانشگاه با صنایع کاهش یافته است در صورتی که صنعت نیز مانند ماهی که به آب نیاز دارد، برای حیات خود به دانش و تکنولوژی روز دنیا و نیروی جوان و متخصص نیاز دارد.

این دکترای شیمی آلی تاکید می‌کند: ایران از صنایع بسیار قدرتمندی برخوردار است و منابع و امکانات بسیاری نیز دارد؛ بنابراین مردم این کشور نباید با مشکلاتی مانند نبود اشتغال و یا درآمد کم مواجه شوند.

تحقق شعار سال ۱۴۰۱ نگرش صحیح دولت به جامعه را نشان داد

وی با اشاره به عوامل مؤثر در تحقق شعار سال می‌گوید: شعارهایی که هر ساله برای فعالیت کشور در نظر گرفته می‌شود، زمان بسیاری مورد بررسی و تفکر قرار گرفته است، اما به دلیل اینکه این هدف‌گذاری به قلب دانشگاه نفوذ نمی‌کند، به طور کامل تحقق نمی‌یابد.

یوسفی می‌افزاید: درواقع شعار سال تنها در مدت زمان کوتاه و بیشتر به صورت تبلیغ در شرکت‌ها استفاده می‌شود، اما مراکز علمی به اندازه کافی به این هدف‌گذاری توجه نمی‌کنند در صورتی که تصمیم‌گیری دولت در این راستا کاملاً صحیح است.

وی تاکید می‌کند: سال ۱۴۰۱ تحت عنوان «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی» نام‌گذاری شده بود و این مسئله نشان داد که دولت نگرش صحیحی به جامعه دارد و می‌داند که کلید پیشرفت کشور دست دانش‌بنیان است.

این دکترای شیمی آلی ادامه می‌دهد: دانش‌بنیان و ایده‌های استارت‌آپی می‌تواند دانشجویان و جوانان کشور را به اشتغال نزدیک کند.

آگاه‌سازی جامعه کلید توسعه دانش‌بنیان

وی با اشاره به اقدامات لازم جهت توسعه دانش‌بنیان می‌گوید: نخستین مسئله‌ای که در مسیر توسعه دانش‌بنیان باید به آن توجه کرد، افزایش آگاهی جامعه نسبت به شرکت‌های خصوصی، تولید دانش‌بنیان و استارت‌آپ است.

یوسفی می‌افزاید: در این راستا باید دانش‌آموزان را از کودکی با مسائل دانش‌بنیان آشنا کنیم تا نگاه آن‌ها به سمت اختراع هدایت شود؛ درواقع شعاری که برای یک سال در نظر گرفته می‌شود، برای اینکه به طور کامل تحقق یابد، باید چندین سال مورد توجه جامعه قرار گیرد.

وی تاکید می‌کند: اگر چشم‌انداز بلند مدتی در کنار شعار سال قرار گیرد، ایران تبدیل به کشوری برتر در حوزه صنعت می‌شود؛ درواقع کشورهای صنعتی کنونی به ایده‌پردازی بسیار اهمیت می‌دهند و برای رشد ایده‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند.

این دکترای شیمی در همین رابطه ادامه می‌دهد: در کشورهای صنعتی عملکرد شرکت‌های خصوصی بسیار مورد توجه قرار دارد، اما متأسفانه در ایران به عملکرد شرکت‌ها توجه کافی نمی‌شود و همین مسئله آسیب زیادی به جامعه وارد کرده است.

وی با اشاره به اهمیت به‌کارگیری نیروی جوان کشور می‌گوید: تحقق شعارهایی که هر سال برای فعالیت صنایع و مراکز علمی تعیین می‌شود، نشان دهنده نگرش صحیح دولت است. در این راستا باید به دانشجویان و دانش‌آموزان نیز بسیار اهمیت دهیم و از این پتانسیل کشور به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.

یوسفی تاکید می‌کند: تعداد دانشجویان و دانش‌آموزان ایران از جمعیت کل بسیاری از کشورهای دنیا بیشتر است و قطعاً اگر اتاق فکری برای ایده‌پردازی این افراد و توسعه دانش‌بنیان راه‌اندازی شود، می‌توان به چشم‌اندازهای نظام دست‌یافت.

سال ۱۴۰۱؛ دوران ویژه‌ای برای حرکت دانش‌بنیان‌ها بود

محمد باقری، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به شعار سال ۱۴۰۱، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در حوزه فناوری سیاست‌های دولت و رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب به‌خصوص در سال‌های اخیر و به‌خصوص سال ۱۴۰۱ که دوره ویژه‌ای برای حرکت‌های دانش‌بنیان محسوب می‌شد و شعار سال هم به این مسئله اختصاص پیدا کرده بود، اساتید و دانشمندان را بر این واداشت که در حوزه ظرفیت‌های فناوری و تبدیل علم به ثروت حرکت‌هایی را انجام دهند و آنچه مورد نظر رهبر انقلاب بود را پیاده‌سازی کنند.

وی می‌افزاید: وابستگی کشور باید از اقتصاد نفتی به سمت فناوری و دانش‌بنیان هدایت شود و این مسئله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. توصیه‌ای که رهبر فرزانه انقلاب همیشه به اساتید دانشگاه و نخبگان کشور داشتند این است که باید علم را به فناوری، فناوری را به صنعت و صنعت را به پیشرفت کشور متصل کنیم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه می‌دهد: در این زمینه ظرفیت‌های بسیاری در زمینه زیست‌بوم‌های فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان داریم که خوشبختانه هر ساله شاهد رشد شرکت‌های فعال در این حوزه‌ها هستیم.

کد خبر 649326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.