براکت ارتودنسی چیست؟ | قیمت و بهترین نوع آن
براکت ارتودنسی چیست؟

براکت ارتودنسی در درمان و ظاهر دهان و دندان شما نقش مهم و اساسی را ایفا می‌کند و در واقع به کمک آن می‌توان دندان‌های صاف و هموار و زیبایی داشته باشید.

این ابزار در انواع مختلف و رنگ‌های متعددی وجود دارند. ناگفته نماند که استفاده از براکت مستلزم رعایت نکات و موارد مهمی است تا دچار آسیب و مشکل در ناحیه دهان و دندان نشوید؛ همچنین در روند درمان نقص و اختلالی ایجاد نشود. در این مطلب قصد داریم در رابطه با این که براکت ارتودنسی چیست بیشتر صحبت کنیم لطفا تا پایان همراه ما باشید.

داشتن دندان‌های زیبا و مرتب تاثیر بسیار زیادی در زیبایی چهره دارد. با این حال مرتب بودن دندان‌ها می‌تواند در سلامت دهان و دندان نیز اثر ‌گذار باشد. نامرتب بودن بیش از حد دندان‌ها پس از مدتی باعث پوسیدگی و آسیب‌دیدگی سایر دندان‌ها می‌شود. ارتودنسی روشی است که به کمک آن می‌توان مشکلات مختلف را برطرف کرد.

کسب بهترین نتیجه از عمل ارتودنسی به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ حرفه‌ای بودن متخصصی که ارتودنسی را انجام می‌دهد یکی از مهمترین عوامل برای کسب نتیجه مطلوب است.

آشنایی با براکت ارتودنسی

براکت ارتودنسی یکی از اصلی‌ترین ابزار مورد استفاده در انجام ارتودنسی است که به کمک آن با گذشت زمان دندان‌ها به حرکت در آمده و در موقعیت مناسب قرار می‌گیرند. در واقع براکت به نوعی ابزار و تجهیزات کاربردی و البته کوچک گفته می‌شود که در روش ثابت درمان ارتودنسی کاربرد دارد. از براکت جهت افزایش اتصال‌پذیری سیسم‌های ارتودنسی به دندان استفاده خواهد شد که در این روش از ابزاری به نام بریس به منظور انتقال نیرو به دندان‌ها و جابه جا شدن آن‌ها کمک می‌گیرند. بریس در واقع متشکل از دو ابزار براکت وسیم قوسی Arch wire است که طی فرایند باندینگ و توسط یک نوع کامپوزیت خاص به دندان‌ها متصل می‌شوند.

براکت ارتودنسی به نوعی وظیفه نگهداری از سیم قوسی و انتقال نیروی سیم به دندان‌ها را به عهده دارد؛ این ابزار دارای یک یا دو شیار است که سیم ارتودنسی از بین آن رد خواهد شد و در محل معین که پزشک متخصص مشخص می‌کند قرار خواهد گرفت. براکت‌ها بر اساس موارد مختلفی چون ماده سازنده، روش اتصال آن و نحوه قرارگیری دارای چند تقسیم‌بندی هستند که به شرح زیر خواهد بود:

  • براکت‌های پلاستیکی
  • براکت‌های فلزی
  • براکت‌های دیمون یا خود بازشونده
  • براکت‌های لینگوال

لازم به ذکر است نتیجه قابل قبول و کامل اعمال ارتودنسی بر دندان‌های شما بر اساس، نوع و شدت مشکل فک و دندان شمابوده و حدود ۶ ماه تا ۳ سال ممکن است طول بکشد.

مطالعه بیشتر: هزینه ارتودنسی نامرئی چقدر است؟

قیمت براکت ارتودنسی

قیمت براکت ارتودنسی

به‌طور کلی خدمات دندانپزشکی به دلیل استفاده از ابزار و تجهیزات مختلف هزینه بردار است؛ بنابراین می‌توان گفت از جمله عوامل مهم و تاثیرگذار در محاسبه قیمت براکت ارتودنسی قطعا نوع براکت‌های مورد استفاده خواهد بود. معمولا براکت‌هایی که از جنس فلز هستند از قیمت کمتری نسبت به براکت‌های سرامیکی برخوردار خواهند بود. براکت‌های دیمون نیز با توجه به این که از سیستم پیشرفته‌تری برخوردار هستند قیمت بالاتری نیز دارند.

بهترین رنگ براکت ارتودنسی

یکی از موارد مهم که می‌تواند ظاهر زیبایی به ارتودنسی شما ببخشد رنگ براکت به کار رفته در آن است. همان‌طور که می‌دانید براکت‌ها دارای رنگ‌های متفاوتی هستند که علاوه بر نظر پزشک خود فرد نیز می‌تواند با توجه به سلیقه خود آن را انتخاب کند. برای این که بتوانید بهترین رنگ براکت ارتودنسی را انتخاب کنید باید دقت داشته باشید آن را متناسب با رنگ مو، رنگ چشم و حتی رنگ پوست خود انتخاب کنید. به‌طور کلی افرادی که دارای پوست سفید و موهای روشن هستند رنگ‌هایی مثل آبی روشن، بنفش، صورتی، سبز پررنگ و... برای آن‌ها مناسب است.

کنده شدن براکت ارتودنسی

یکی از معضلات و مشکلات در ارتودنسی کنده شدن براکت است که معمولا افراد با آن مواجه می‌شوند. البته کنده شدن براکت ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد؛ گاهی خود فرد با بی‌توجهی و رعایت نکردن برخی موارد موجب می‌شود براکت استفاده شده در دندان‌های او شل شده و اصطلاحا کنده شود. در برخی موارد نیز اشتباهات پزشک متخصص ارتودنسی و نحوه نامناسب به کار بستن آن باعث کنده شدن براکت خواهد شد. اما ایجاد فشار و ضربه به دندان‌ها یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند باعث شل شدن یا کنده شدن براکت شود. با توجه به این که در صورت وجود این مشکل ممکن است روند درمان ارتودنسی به موقع یا به درستی انجام نشود باید مراقبت‌های لازم از آن صورت گیرد.

شکستن براکت ارتودنسی

در واقع رایج‌ترین مشکلی که طی درمان ارتودنسی ممکن است به وجود بیاید شکست براکت ارتودنسی است. گاهی شکستن و جدا شدن براکت از دندان‌ها به علل مختلف از جمله بی‌کیفیت بودن براکت مورد استفاده رخ می‌دهد؛ که می‌تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد از جمله:

  • به وجود آمدن مشکل در غذا خوردن، حرف زدن و گاها ایجاد زخم‌های دهانی
  • شکستن براکت طولانی شدن زمان درمان ارتودنسی را به همراه دارد.
  • با توجه به این که براکت شکسته شده را نمی‌توان مجددا استفاده کرد بیمار به ناچار باید بابت استفاده از براکت جدید هزینه مضاعف پرداخت کند.

کش براکت ارتودنسی

کش براکت ارتودنسی

با توجه به این که دندانپزشک برای اتصال براکت‌ها به دندان شما از چسب مخصوص استفاده می‌کند که در واقع این ساختار در کنار مجموعه‌ای از سیم در اطراف دندان‌ها خواهد بود که فشار وارد شده توسط آن‌ها دندان‌های شما را به حرکت در می‌آورد؛ بنابراین برای اصلاح قوس دندان به چیزی احتیاج دارید که بایت بهتری دارد؛ به همین دلیل از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که باندکشی یکی از رایج‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود. کش براکت که در ارتودنسی استفاده می‌شود دارای دو نوع است:

  • کش لیگاچر: این نوع کش با کشیدن و ایجاد فشار روی دندان‌ها آن‌ها را در موقعیت مناسب قرار می‌دهد.
  • کش کائوچویی: این نوع کش بزرگ‌ترین کش مورد استفاده در براکت ارتودنسی خواهد بود که دارای اشکال مختلف هستند. با فشاری که این کش روی دندان ایجاد می‌کند دندان‌ها شکل و فرم دلخواه را به دست می‌آورند؛ همچنین از این نوع ابزار در ناحیه فک نیز استفاده می‌شود.

سخن پایانی

امروزه ارتودنسی به عنوان یکی از روش‌های درمانی و البته زیبایی دندان‌ها محسوب می‌شود که برای سنین مختلف می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. در این روش که علاوه بر طی پروسه درمانی طولانی که ممکن است، داشته باشد از ابزارهای مختلفی نیز در آن استفاده می‌شود که یکی از مهم‌ترین آن براکت است. براکت‌ها در ارتودنسی به منظور تغییر زاویه و جابه جایی دندان‌ها نقش مهمی دارند که به کمک آن و فشاری که روی دندان اعمال خواهد شد، می‌توانید از شر نامرتبی و کج بودن دندان‌ها که ظاهر نامناسبی در دهان شما ایجاد می‌کند خلاص شوید و لبخند زیبایی داشته باشید.

اگر قصد مراجعه به بهترین کلینیک دندانپزشکی و یا اختصاصا به بهترین متخصص ارتودنسی دارین یا حتی بدنبال دیگر متخصصین حوزه های دیگه از جمله دکتر بوتاکس، دکتر لیپوماتیک، کلینیک لیزر و ... هستید، وبسایت های معدود اما معتبری همچون ویکی درمان، پزشکبان، پزشکا، noskhe و nobat.ir هستند که با کمک اونها میتونین بدون واسطه و هزینه با پزشک مورد نظر خودتون ارتباط برقرار بکنین.

کد خبر 649080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.