نگاهی به رویدادهای نوروز دایره‌المعارف مشاهیر اصفهان

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد گفت: تقارن ماه مبارک رمضان و نوروز موجب شده که به صورت ویژه، برنامه‌ریزی‌هایی در مجموعه تخت فولاد جهت میزبانی مسافران و گردشگران نوروزی انجام شود که این برنامه‌ها در چهار بخش تدارک دیده شده است.

ابراهیم عمرانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: مجموعه تخت فولاد به عنوان یکی از ظرفیت‌های گردشگری و معنوی شهر اصفهان هر ساله مورد توجه مسافران و گردشگران بوده است که جذابیت‌های این مجموعه به لحاظ وجود آرامگاهی، حجاری‌ها، کتیبه‌ها و میراث ناملموسی که در آن وجود دارد، موجب شده به عنوان یکی از مقاصد سفر مسافران و شهروندان در نوروز واقع شود.

توسعه گردشگری معنوی در ایام نوروز

وی افزود: سال ۱۴۰۲ با توجه به تقارن نوروز و ماه مبارک رمضان، اهمیت این موضوع بیشتر می‌شود؛ با توجه به اینکه گردشگری معنوی یکی از گونه‌های جدید گردشگری است در مجموعه تخت فولاد در حال برنامه‌ریزی برای تحقق این امر هستیم.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد تصریح کرد: تقارن ماه مبارک رمضان و نوروز باعث شده که به صورت ویژه، برنامه‌ریزی‌هایی در مجموعه تخت فولاد جهت میزبانی مسافران و گردشگران نوروزی انجام شود که این برنامه‌ها در چهار بخش تدارک دیده شده است.

وی افزود: بخش اول این برنامه‌ها در عرصه‌های بازدیدی مجموعه تخت فولاد برگزار می‌شود که سعی شده است میزبانی خوبی در این عرصه‌ها صورت گیرد.

عمرانی با اشاره به اینکه از ابتدای سال ۱۴۰۱ شش گنجینه موزه در تخت فولاد طراحی شده است، اظهار کرد: این گنجینه‌ها شامل گنجینه موزه موضوعی، گنجینه عکس، گنجینه اسناد و اشیا، گنجینه سنگ و حجاری، گنجینه آوا و نما، گنجینه مطبوعات، گنجینه هشتاب و گنجینه خط و خوشنویسی است.

آماده‌سازی گنجینه عکس‌های نوروز تخت فولاد

وی گفت: عکسخانه تخت فولاد که از سال‌های قبل هم به نوعی در مکانی پیش‌بینی شده بود، اما در حد نمایش چند اثر بیش نبود، در نوروز ۱۴۰۲ در قالب یک فضای تعاملی طراحی شده است و گنجینه عکس نوروز نیز بزودی آماده خواهد شد و سایر عرصه‌ها را هم برای میزبانی آماده سازی کرده‌ایم.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد ادامه داد: نقطه شروع گردشگری و محور اصلی بقعه تاریخی «بابا رکن‌الدین» است که در آنجا ایستگاه‌های راهنمایی گردشگران و زائران تحت عنوان اتاق میزبان طراحی شده است.

وی با بیان اینکه در تخت فولاد تا به حال ایستگاه ثابت راهنمایی وجود نداشته است، تصریح کرد: سال ۱۴۰۲ در مجموعه تخت فولاد، اتاق‌های میزبان به عنوان راهنمای زائر طراحی شده که از آنجا مردم می‌توانند راهنمایی بگیرند.

طراحی ۳ رویداد برای نوروز ۱۴۰۲

عمرانی اضافه کرد: حوزه دوم حوزه رویدادهای تخت فولاد است که سه رویداد را در نوروز پیش‌بینی کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: یکی از این رویدادها رویداد گردشگری «همهمه» است که در قالب گردشگری بازی‌محور انجام می‌شود.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد گفت: یکی از دغدغه‌ها در مجموعه تخت فولاد، انتقال مفاهیم و شناسایی مشاهیر و جذابیت‌های تخت فولاد به صورت آموزش‌های غیرمستقیم به مخاطبان بوده است که در این رویداد این مفاهیم در قالب بازی به مخاطبان منتقل می‌شوند.

بازی «همهمه» در تکیه میر فندرسکی

وی ادامه داد: بازی همهمه در تکیه میر فندرسکی و با محوریت معرفی مشاهیر و ستاره‌های تخت فولاد انجام می‌شود، این بازی ویژه خانواده‌ها طراحی شده که طی چالش ۴۰ دقیقه‌ای خانواده‌ها هیجان، کشف و شگفتی را در این بازی تجربه می‌کنند.

عمرانی افزود: همهمه ویژه شهروندان و مسافران است و با توجه به تقارن نوروز با ماه مبارک رمضان، سعی بر این بوده که خدمات فرهنگی بعد از افطار هم به مخاطبان ارائه شود، پس این بازی از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۳ شب هر روز در تکیه میر فندرسکی برگزار می‌شود.

برگزاری رویداد «هم آفرین»

وی با بیان اینکه رویداد دوم «هم‌آفرین» است، اظهار کرد: یکی از اتفاقات دیگری که امسال در نوروز پیش رو خواهیم داشت، حماسه تاریخی پنج رمضان اصفهان است که به عنوان یکی از نقاط عطف انقلاب اسلامی بشمار می‌رود که در آن رویداد مردم تحصنی در منزل آقای خادمی داشتن و اولین حکومت نظامی قبل از انقلاب هم در شب پنج رمضان رخ داده است، پس با استفاده از این موضوع این رویداد را طراحی کردیم.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد تصریح کرد: این رویداد به صورت تور گردشگری موثرین و شهدای پنج رمضان است و با عنایت به اینکه شهدای این حادثه در تخت فولاد و گلستان دفن شده‌اند، توری را هم‌زمان با پنج رمضان طراحی کرده‌ایم و بعد از افطار نیز مراسم نکوداشت پنج رمضان با حضور پیشگامان و پیشکسوتان انقلاب اسلامی اصفهان با همکاری خانه انقلاب اسلامی ولایت برگزار خواهد شد.

عمرانی، رویداد بعدی را «همنوا» اعلام کرد و گفت: در مجموعه فرهنگی شهرداری اصفهان سعی شده موضوعات برنامه‌های نوروزی در مجموعه‌های مختلف، متفاوت باشد تا موضوع مورد نظر گردشگری و فرهنگی مسافران و گردشگران به نوعی انتخابی باشد و هر شهروند و مسافر بتواند مرتبط با ذائقه‌اش برنامه مورد نظرش را انتخاب کند.

برگزاری مناجات خوانی در تخت فولاد

وی افزود: مناجات خوانی در تخت فولاد به عنوان میراث ناملموس از قبل وجود داشته که هم اکنون رگه‌هایی از این میراث ناملموس قابل مشاهده است و امسال با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان با نوروز سعی کرده‌ایم در سه تکیه تخت فولاد مراسم مناجات خوانی نیز برگزار شود.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد تصریح کرد: این مراسم در ساعت ۱۰:۳۰ صبح در تکیه رکن‌الدین و ساعت ۱۲ در تکیه زورات برگزار خواهد شد که برنامه اصلی آن در تکیه بابا رکن‌الدین از ساعت ۲۲:۳۰ در ماه رمضان است.

وی اضافه کرد: امسال شهرداری برنامه‌های نوروزی‌اش را با پیشوند "هم" طراحی کرده است که در حوزه خدمات هم دو برنامه پیش‌بینی شده است یک برنامه شامل تورهای گردشگری تخت فولاد است که هر روز از ساعت ۱۶ بازدید از گنجینه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری تخت فولاد و معرفی مشاهیر آن انجام می‌شود و در نهایت به افطار ختم خواهد شد.

عمرانی خاطرنشان کرد: برنامه بعدی موضوع «چله خانه‌های تخت فولاد» است که کارکرد آن‌ها زیارت فردی بوده، پس سعی کرده‌ایم با همان رویکرد این کار را احیا کنیم و متقاضیان حضور در این برنامه باید از قبل از طریق شماره تماس ۰۹۰۲۸۰۱۱۳۵۵ چله خانه را رزرو کنند و لذت ۴۰ دقیقه عبادت فردی در چله خانه تخت فولاد را تجربه کنند.

وی گفت: در برنامه‌های نوروزی خرده رویداد هم مانند چاوش خوانی ماه مبارک رمضان و قصه خوانی در نظر گرفته شده است.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد ادامه داد: امسال میزبان همه مردم، شهروندان و مسافران در مجموعه تخت فولاد هستیم و سعی کرده‌ایم در درجه اول میزبانی خوبی داشته باشیم که با عنایت به کمبود امکانات زیرساختی در تخت فولاد توانسته‌ایم حداقل امکانات را از ابتدای سال جاری در این مجموعه فراهم کنیم تا میزبانی شایسته‌ای را از مسافران و شهروندان در این مجموعه داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه روشنایی شش گذر را ارتقا داده‌ایم، اظهار کرد: در حوزه نورپردازی در سه تکیه نورپردازی ویژه صورت گرفته که به لحاظ برخورداری از ظرفیت ویژه گردشگری شبانه این اقدامات انجام شده و در حوزه سقاخانه‌ها احیای دو سقاخانه نیز صورت گرفته است.

عمرانی تصریح کرد: اعتقادمان بر این است که اگر در تخت فولاد شرایط میزبانی شایسته فراهم شود گردشگر و زائر برای حضور در این مجموعه رغبت پیدا می‌کند، پس ما وظیفه داریم قبل از اجرای رویدادی در تخت فولاد به حوزه میزبانی شایسته و زیرساخت‌های آن بپردازیم.

وی گفت: امسال برای شش تکیه انشعاب آب آشامیدنی جدید گرفته‌ایم که همه این موارد کمک می‌کند تخت فولاد به یکی از مقاصد گردشگری و زیارتی نوروز و ماه رمضان تبدیل شود.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد اظهار کرد: برای شب‌های قدر نیز همچون سنوات گذشته برنامه‌ای با مشارکت مردم در تخت فولاد برگزار خواهد شد که امسال هم در ۱۱ تکیه با محوریت گروه‌های مردمی مراسم احیا شب‌های قدر برگزار خواهد شد.

کد خبر 649017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.