استنکاف سازمان برنامه در تخصیص بودجه به طرح جوانی جمعیت

عضو کمیسیون فرهنگی و نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود رشد ۴۲ درصدی بودجه کل کشور در سال ۱۴۰۲ هر کدام از ردیف‌های بودجه ۲۰ تا ۵۰ درصد رشد داشته اما بودجه جوانی جمعیت را ۳۷ درصد کم کرده‌اند. این موضوع به‌خوبی بیانگر رویکرد ناصواب سازمان برنامه و بودجه نسبت به بحران پیری جمعیت است.

امیرحسین بانکی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: پس از تأکیدهای متعدد رهبر معظم انقلاب در موضوع پیشگیری از بحران پیری جمعیت که دولت و شخص رئیس‌جمهور نیز از آن طرح دفاع کردند، برخی در دولت با این امر مهم همراهی خوبی ندارند.

وی با اشاره به همراهی خوب برخی نهادها از جمله وزارت بهداشت و درمان، وزارت صمت و چند دستگاه دیگر افزود: سازمان برنامه و بودجه در این رابطه اختلال‌هایی ایجاد کرد؛ این سازمان همچنان سیاست‌های تنظیم خانواده را دنبال می‌کند و روال و رویکرد آن تغییری نکرده و مانند گذشته است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ۱۱ هزار میلیارد تومان بودجه جمعیت برای سال جاری بوده که بین وزارتخانه‌های مختلف توزیع شده و طبق قانون بودجه ۱۴۰۱ جدول تقسیم بودجه را سازمان برنامه و بودجه و ستاد ملی جمعیت مشخص می‌کند؛ این اعتبار در ستاد ملی جوانی جمعیت هم مصوب شد و ریاست‌جمهوری هم تاکید داشت اما سازمان برنامه از پرداخت آن تاکنون استنکاف کرده است.

بانکی‌پور با بیان اینکه مسیر سازمان برنامه و بودجه تغییری نکرده و مانند گذشته در بر همان پاشنه می‌چرخد اظهار کرد: هنوز بحران پیری جمعیت را جدی نگرفته‌اند و باید به ملت و آیندگان پاسخ‌گو باشند. این در شرایطی است که فرصت اندکی داریم تا بحران پیری جمعیت را جبران کنیم و سازمان برنامه که باید بیش از همه حمایت و پیگیری کند، نسبت با این موضوع بی‌تفاوت است.

وی تصریح کرد: با وجود رشد ۴۲ درصدی بودجه کل کشور در سال ۱۴۰۲، هر کدام از ردیف‌های بودجه ۲۰ تا ۵۰ درصد رشد داشته اما بودجه جوانی جمعیت را ۳۷ درصد کم کرده‌اند. این موضوع به خوبی بیانگر بی‌تفاوتی و رویکرد ناصواب سازمان برنامه و بودجه نسبت به بحران پیری جمعیت است.

کد خبر 648721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.