فرزندآوری در چهارمحال‌وبختیاری کاهش یافته است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال‌وبختیاری گفت: فرزندآوری در چهارمحال‌وبختیاری کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی احمدی امروز _ پنجشنبه بیست‌وپنجم اسفندماه_ در نشست با رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال‌وبختیاری، اظهار کرد: با توجه به پایین بودن نرخ سطح جانشینی و کاهش فرزندآوری در استان، برنامه عملیاتی تحت عنوان بوم راهبردی حل بحران جمعیتی استان تدوین شده است که کاهش پیامدها و چالش‌های بحران جمعیت در استان را مورد هدف خود قرار داده است.

وی ادامه داد: این بوم به همت ستاد جمعیت شهرستان و فرمانداری‌های یازده‌گانه استان و شبکه‌های بهداشت در حال اجرا سازی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال‌وبختیاری تصریح کرد: براساس این بوم راهبردی جمعیت، جبهه جمعیت استان تشکیل شد و شروع به عضوگیری کرده است.

وی افزود: از یک میلیون نفر جمعیت استان چهارمحال‌وبختیاری، ۱۰ درصد آن یعنی ۱۰۰ هزار نفر عضو این جبهه می‌شوند و به صورت محله‌محور نسبت به آگاه‌سازی و اقناع‌سازی مردم در خصوص جمعیت و هماهنگی همه فعالیت‌های ترویج فرزندآوری در استان اقدام می‌کنند.

احمدی خاطرنشان کرد: این جبهه در نشانی اینترنتی به آدرس Pm.skums.ac.ir قابل دیدن و دانلود محتوا و ثبت نام عضویت در جبهه است.

وی با اشاره به اجرای طرح پزشک خانواده در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت استان از اردیبهشت سال آینده، اظهار کرد: این طرح می‌تواند ظرفیت مهمی برای پیشبرد بهتر برنامه جوانی جمعیت استان و اجرای بوم راهبردی حل بحران جمعیتی استان مورد استفاده قرار گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه در بوم راهبردی جمعیت استان، ۴۰ راهبرد و فعالیت مهم تدوین شده است، افزود: اجرای هریک از این برنامه‌ها با چند سال فعالیت در حوزه جمعیت برابری می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: از سال ۸۰ که متوسط تعداد فرزندان برای هر زن به حدود ۲.۵ رسید باید سیاست ملی برنامه تنظیم خانواده تغییر می‌کرد و به سمت ازدیاد جمعیت تغییر رویه می‌دادیم اما دست‌های پشت پرده این سیاست را ادامه داد تا اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در این خصوص هشدار جدی دادند و سیاست‌های جمعیتی را ابلاغ کردند و در مجلس شورای اسلامی قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تصویب و توسط دولت سیزدهم برای اجرا ابلاغ شد.

احمدی تاکید کرد: اکنون این مهم به جد در رأس برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی استان قرار گرفته است و انتظار می‌رود هر یک از دستگاه‌های اجرایی، حاکمیتی و مردمی استان نقش خویش را در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ایفا کنند، بدیهی است استفاده از مدل فندق شکن برای رفع بحران جمعیت (شکستن فندق یا به تعبیری رفع مشکل و بحران) دو دسته یا دو بازو دارد که با همراهی و هم‌زمانی آنها تحت عنوان مشارکت مردم و همکاری بین بخشی می‌توان مشکلات را کمتر و رفع کرد.

به گزارش ایمنا، قانون حمایت از جوانی جمعیت در سال ۱۴۰۰ از سوی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و به صورت آزمایشی به مدت هفت سال اجرایی خواهد شد.

کد خبر 648288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.