ایمان به قیامت از ضروریات اهالی مسجد است

سرپرست ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان با بیان اینکه ابتدا باید خود را آباد کنیم تا در مقام عمران و آبادی مسجد قرار گیریم، گفت: باور به خداوند، ایمان به قیامت، اقامه نماز و رهایی از گرد نفس از جمله ضروریات اهالی مسجد است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدتقی محمدیان، امروز -جمعه بیست‌وششم اسفند_ در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه اصفهان، اظهار کرد: روز هجدهم اسفند، سالروز تأسیس کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد همزمان با دهه تکریم و غبارروبی مساجد را گرامی می‌داریم که در آستانه ماه مبارک رمضان قرار گرفته است.

وی افزود: آنچه که به حسب معارف عمیق دینی و تفکر اسلامی استفاده می‌شود، حسن فاعلی بر حسن فعلی مقدم است همچون که ایمان بر عمل صالح تقدم دارد.

سرپرست ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان خاطرنشان کرد: ما عازم انجام یک عمل بسیار بزرگ هستیم که آن خدمت‌گذاری به مسجد و از جمله برجسته‌ترین اعمال صالح است که کسی از اهل ایمان به آن مشرف و می‌تواند خدمتگذار خانه خدا شود.

وی با بیان اینکه وقتی کلام وحی را ورق می‌زنیم، با کلیدواژه آبادگری مسجد روبه‌رو می‌شویم که ما به عنوان اهل ایمان می‌توانیم به آن دست یابیم، گفت: اما آن چیزی که از قرآن برداشت می‌شود، این است که آبادگری مسجد بدون اینکه کسی اقلیم وجود خود را آباد کند، میسر نمی‌شود.

محمدیان با بیان اینکه باید خود را آباد کنیم تا در مقام عمران و آبادی مسجد قرار گیریم، تاکید کرد: باور به خداوند، ایمان به قیامت، اقامه نماز و رهایی از گرد نفس از جمله ضروریات اهالی مسجد است.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم در این زمینه قدمی برداریم، باید تحولی در متولیان امر صورت گیرد، لذا حسن فاعلی بر این معناست که مأموریت خود را بشناسیم و بدانیم در چه جایگاهی هستیم و مسجد چه جایگاهی دارد، زیرا گاهی مسجد مورد غفلت قرار می‌گیرد.

سرپرست ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان افزود: مسجد جایگاه رفیعی دارد و انقلاب اسلامی نیز از مسجد آغاز شد، مسجد سه رکن تعریفی شامل خانه خدا و ارجحیت کافی، پناهگاه مردم و پایگاه ولایت دارد.

وی با بیان اینکه مسجد پایگاه تمام خوبی‌ها است و اولین واحد مدنی که پیامبر در تأسیس جامعه اسلامی بنا نهاد، مسجد بود، گفت: نقطه اتفاق تمام تعالی‌ها از مسجد آغاز می‌شود و باید به این موضوع توجه کنیم.

محمدیان با بیان اینکه مسجد خانه اول ما است، افزود: از بعد نیایشی و بعد اجتماعی مسجد اهمیت دارد، لذا افرادی که توفیق پیدا می‌کنند تا در مسجد حضور یابند، باید این اهلیت را در خود ایجاد کنند.

ضرورت بازبینی نگاه به مساجد

وی ادامه داد: بررسی‌های سال ۷۱ و پس از جنگ تحمیلی، از وضعیت فرهنگی و اجتماعی و اهالی فرهنگی و هنری کشور نشان می‌داد که ما در بدنه رسمی اهالی هنری و فرهنگی، توحیدباور، مجاهد و انقلابی را کم داریم، از این رو مسئولان کشور به این جمع‌بندی رسیدند تا این بدنه بتواند از افرادی که به آرمان‌های انقلاب پایبند هستند، استفاده کند. در همین راستا کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در کنار مجموعه‌هایی همچون بسیج شکل گرفت.

سرپرست ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان تاکید کرد: این کانون‌ها مانند یک درخت تنومند در حال فعالیت است و در سالروز ۳۰ سالگی این نهاد بسیاری از عناصر تأثیرگذار بر فضای فرهنگی شهر، بچه‌های مسجد هستند.

وی با بیان اینکه اهالی مسجد هر کجا وارد شوند، حرف اول را می‌زنند و حق مطلب را ادا می‌کنند، گفت: هر جا اهالی مسجد ظهور و بروز بیشتر داشته باشند، موفقیت بیشتر است، این در حالی است که نیازمند نگاهی مبتنی بر نگاه رهبر معظم انقلاب نسبت به جوانان هستیم.

محمدیان با بیان اینکه لازم است نسبت خود را با مساجد بازبینی کنیم، گفت: امام خمینی (ره) فرمودند که مسجد سنگر است و ما انقلاب کردیم که امور از مساجد اداره شود.

وی با بیان اینکه لازم است تمام مؤمنان و خدمتگذاران به مردم، نسبت خود را یک بار دیگر با مسجد بازبینی کنند، گفت: غبارروبی مساجد، تنها زدودن غبار ظاهری مسجد نیست و به غبارروبی باطن مسجد و خود نسبت به مسجد نیاز داریم.

سرپرست ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان تاکید کرد: بزرگ‌ترین پلیدی که باید در صورت وجود در مسجد، آن را زدود، کم‌توجهی به جوانان و نوجوانان و اختلاف است و اگر این غبار روی مساجد نشسته است باید زمینه‌ای برای رفع آن فراهم شود تا زمینه‌ای برای ارتقای فرهنگی جامعه باشد.

کد خبر 648449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.