رقیب چینی ChatGPT از راه رسید

شرکت چینی بایدو پس از وعده‌های بسیار، سرانجام Ernie Bot را به‌عنوان رقیب ChatGPT معرفی کرد. این چت‌بات از روی متن، عکس، ویدئو و صدا می‌سازد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جراحی رباتیک زیر نظر پزشک، تجهیز مناطق گردشگری لرستان به wifi، عرضه ساعت هوشمند Fire-Boltt Invincible Plus، تأثیرات هوش‌مصنوعی بر زندگی، انتشار تصاویر هندزفری هوآوی +FreeBuds Pro 2، بنچمارک پردازنده گرافیکی AMD Radeon 780M، رقابت چین با ChatGPT و سوءاستفاده Meta از داده شهروندان جزو پربازدیدترین اخبار علم و فناوری در هفته گذشته بود.

جراحی رباتیک زیر نظر پزشک

در کنگره اخیر جهانی موبایل بارسلون، نمونه‌ای نمایشی از جراحی رباتیک با حضور پزشک جراح در کنار ربات، انجام شد. در این جراحی از بازوهای روباتیک استفاده شد که توسط یک پزشک کنترل می‌شود. پیش از این یک پزشک جراح در کشوری دیگر توانست ربات جراح را از راه دور، هدایت کند.

تجهیز مناطق گردشگری لرستان به wifi عمومی

نبی‌الله شمسی‌فر، مدیر مخابرات منطقه لرستان گفت: به منظور ارائه خدمات مستمر و مؤثر به مشتریان شرکت مخابرات ایران در ایام نوروز وای فای عمومی شرکت مخابرات ایران (public wifi ) در ۱۵ نقطه از اماکن عمومی، تفریحی، گردشگری و دانشگاهی در سطح استان لرستان راه‌اندازی و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

وی افزود: وای‌فای عمومی (Public Wi-Fi) سرویسی است که دسترسی شهروندان به اینترنت پرسرعت بی‌سیم را در مراکز عمومی فراهم می‌کند و استفاده از آن نسبت به استفاده از شبکه دیتای تلفن همراه مزایای قابل توجهی دارد از جمله این موارد می‌توان به کاهش هزینه اینترنت، افزایش سرعت، کاهش سرعت مصرف باتری و اتصال تمامی دستگاه‌های هوشمند به این شبکه و نیاز نداشتن به سیم‌کارت یا مودم همراه اشاره کرد.

تأثیرات هوش‌مصنوعی بر زندگی

هوش مصنوعی یکی از نوظهورترین فناوری‌های امروز جهان به شمار می‌رود و به سبب اطلاع‌رسانی گسترده، دست کم افراد شاغل در کسب و کارهای فناورانه‌تر به اشکال گوناگون با آن آشنا شده‌اند. یکی از مهمترین ویژگی‌هایی که درباره فناوری هوش مصنوعی در بین افراد مطرح می‌شود، توانایی این فناوری در تغییر سبک زندگی انسان‌ها و جوامع است. برآوردهای مثبت و منفی‌گرایانه‌ای درباره آینده جهان در سایه هوش مصنوعی وجود دارد. البته معمولاً حقیقت جایی در میانه دیدگاه‌های خوش‌بینانه و بدبینانه قرار دارد.

به طور کلی هوش‌مصنوعی در آینده باعث تغییر یا حذف برخی از مشاغل، توسعه خانه‌های هوشمند، پیشرفت صنعت سرگرمی شخصی‌سازی شده و بسیاری از تأثیرات مثبت و منفی دیگر خواهد شد.

بنچمارک پردازنده گرافیکی AMD Radeon 780M

در حالی که OpenCL آخرین API گرافیکی است که می‌توان به آن برای ارزیابی عملکرد بازی اعتماد داشت با بنچمارک به دست آمده می‌توانیم آن را به آنچه قبلاً در مورد عملکرد پردازنده گرافیکی AMD Radeon 780M می‌دانیم اضافه کنیم. تا به اینجای کار با توجه به اطلاعات به دست آمده، می‌توان واقعاً امید زیادی به عملکرد تراشه یکپارچه Radeon 780M داشت.

در حال حاضر اطلاعات متعددی در مورد عملکرد Ryzen 7040 iGPU منتشر شده است. این سری پردازنده‌های لپ‌تاپ با اسم رمز «فنیکس» شناخته می‌شوند که دارای ریز معماری Zen4 و RDNA3 در یک قالب است. این سری می‌تواند یک جانشین واقعی برای تراشه‌های Rembrandt و یک قطعه مورد انتظار برای سیستم‌های سبک وزن، از جمله لپ تاپ‌ها و کنسول‌های بازی دستی باشد.

رقابت چین با ChatGPT

شرکت چینی بایدو پس از وعده‌های بسیار، سرانجام Ernie Bot را به‌عنوان رقیب ChatGPT معرفی کرد. این چت‌بات از روی متن، عکس، ویدئو و صدا می‌سازد. بایدو که جزو برترین شرکت‌های فعال در صنعت موتورهای جست‌وجو است، همانطور که پیش‌تر وعده داده بود با برگزاری مراسمی از چت‌بات جدیدی به نام Ernie Bot رونمایی کرد که رقیب ChatGPT است. ChatGPT از زمان انتشار عمومی در اواخر ۲۰۲۲، اینترنت را درنوردیده است و بسیاری از شرکت‌ها کار روی ابزاری مشابه را شروع کرده‌اند.

ChatGPT که تحت حمایت مالی مایکروسافت است، همچون انسان با کاربر حرف می‌زند و حتی توانایی کد نویسی و شعر نوشتن نیز دارد. محبوبیت انفجاری ChatGPT زنگ خطر را برای شرکت‌های چینی به صدا درآورد. در بین شرکت‌های چینی، این بایدو بود که زودتر از بقیه دست‌به‌کار شد.

سوءاستفاده Meta از داده شهروندان

در دادگاهی مربوط به یک شکایت دسته جمعی در هلند، مشخص شد شاخه متا در اروپا (فیس‌بوک ایرلند) در بازه ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ میلادی به طور نامناسب از داده‌های خصوصی شهروندان هلندی استفاده کرده است. در خلاصه رأی دادگاه آمده است که اطلاعات خصوصی افراد برای اهداف تبلیغاتی پردازش شده، در حالی که این موضوع مجاز نیست. اطلاعات خصوصی کاربران فیس‌بوک بدون اطلاع آن‌ها و بدون پیش‌زمینه قانونی به طرف‌های ثالث اعطا شده بود.

انتشار تصاویر هندزفری هوآوی +FreeBuds Pro

اخیراً تصاویری از هندزفری هوآوی +FreeBuds Pro 2 منتشر شده است که بعضی از مشخصات ظاهری این محصول را به نمایش گذاشته است. این هندزفری صدای شفاف، طراحی شیک و عمر باتری قوی به همراه فناوری حذف نویز را ارائه می‌دهد. موضوع جالب در مورد محصول یادشده این است که دارای سنسور ضربان قلب است.

هندزفری هوآوی +FreeBuds Pro 2 دارای سه سنسور است که هنوز نوع آن‌ها مشخص نشده است. ممکن است یکی از این سنسورهای مربوط به حسگر ضربان قلب باشد. پیش از این گزارش شده است که این حسگر ضربان قلب کاربر را از طریق گوش وی تشخیص می‌‎دهد. در صورتی که ضربان قلب بیشتر یا کمتر از حد طبیعی باشد، به کاربر هشدار می‌‎دهد.

انتظار می‌رود که قیمت هندزفری هوآوی +FreeBuds Pro 2 تقریباً ۲۰۰ دلار باشد. این محصول بیست و سوم مارس در کنار گوشی‌های هوآوی سری P60 عرضه خواهد شد.

عرضه ساعت هوشمند Fire-Boltt Invincible Plus

شرکت Fire-Boltt ساعت هوشمند جدید خود به نام Invincible Plus را وارد بازار هند کرد، این محصول دارای نمایشگر ۱.۴۳ اینچی AMOLED با رزولوشن ۴۶۰ * ۴۶۰ پیکسل، نرخ نوسازی ۶۰ هرتز و میزان روشنایی ۶۰۰ نیت است. این گجت پوشیدنی دارای میکروفون و بلندگوی داخلی است و از بلوتوث و دستیار صوتی پشتیبانی می‌کند.

ساعت هوشمند Fire-Boltt Invincible Plus دارای بیش از ۳۰۰ حالت ورزشی است و از حسگر ضربان قلب و ردیاب خواب پشتیبانی می‎‌کند. این محصول دارای چهار گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی است، سه دکمه فیزیکی برای آن در نظر گرفته شده است و گواهی IP67 را دریافت کرده است، بنابراین در برابر آب و گردوغبار مقاوم است.

انرژی مورد نیاز ساعت هوشمند Fire-Boltt Invincible Plus با استفاده از یک باتری ۳۸۰ میلی‌آمپر ساعتی تأمین می‌‎شود که با یک بار شارژ کردن تا هفت روز دوام می‌‎آورد. این محصول در دو نسخه سیلیکونی و فولاد ضد زنگ در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. نسخه سیلیکونی آن در رنگ‌های خاکستری تیره، مشکی و طلایی عرضه می‌‎شود، در حالی که نسخه فولادی آن در رنگ‌های مشکی و نقره‌ای وارد بازار می‎‌شود.

نسخه سیلیکونی ساعت هوشمند Fire-Boltt Invincible Plus با قیمت ۴۸ دلار عرضه می‎‌شود در حالی که قیمت نسخه فولادی آن ۵۴ دلار ارزیابی شده است.

کد خبر 648385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.