برنامه دبستانی‌های اصفهانی در ایام نوروز چیست؟

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: امسال برنامه عید و نوروز برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی فعالیت‌های یادگیری ایام نوروز با عنوان «مهمانی در مهمانی» برگزار خواهد شد.

وجیهه فاضل در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره برنامه‌ریزی فعالیت‌های یادگیری ایام نوروز با عنوان «مهمانی در مهمانی» برای دانش‌آموزان ابتدایی، اظهار کرد: به هریک از محورهای برنامه یک بازه زمانی مشخص اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد: از بیست و پنجم تا بیست‌وهفتم اسفند مهمانی لاله‌ها، از یک تا دو فروردین مهمانی بهار، از سه تا دوازدهم فروردین مهمانی خدا، روز سیزدهم فروردین مهمانی بهار و از یک تا سیزدهم فروردین مهمانی خانواده برگزار خواهد شد.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: این برنامه شامل پنج محور با عناوین مهمانی لاله‌ها، مهمانی بهار، مهمانی خدا، مهمانی طبیعت و مهمانی خانواده است و باهدف احیای نقش پدربزرگ، مادربزرگ و خانواده و ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد.

وی با ذکر این نکته که برای اجرای این برنامه، بازه زمانی بیست‌ودوم اسفند تا سیزدهم فروردین در نظر گرفته شده است، گفت: امسال برنامه عید و نوروز برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی فعالیت‌های یادگیری ایام نوروز با عنوان «مهمانی در مهمانی» برگزار خواهد شد.

فاضل اظهار کرد: حضور در گلزار شهدا، بررسی وصیت‌نامه شهدا، دل‌نوشته‌ای برای شهدا، شهید پژوهی و بررسی زندگی بزرگان شهر و روستا را از جمله برنامه‌های محور مهمانی لاله‌ها دانست که دانش‌آموزان می‌توانند در بازه زمانی اعلام شده در آن شرکت کنند.

وی ادامه داد: شنیدن خاطرات کودکی بزرگ‌ترها در لحظه‌های سال‌تحویل، تزئین سبزه، تخم‌مرغ و سفره‌های هفت‌سین، سبزه‌های هفت‌سین با دانه‌های غیر گندم و تبریک عید نوروز با گویش‌های بومی و محلی را از برنامه‌های پیشنهادی محور مهمانی بهار عنوان کرد و ادامه داد: پهن کردن سفره‌های ساده سحر و افطار، حضور خانوادگی در مسجد محله و بیان آداب‌ورسوم محلی در ماه رمضان نیز برخی از برنامه‌های محور مهمانی خدا است.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: برای محور مهمانی طبیعت برنامه‌هایی نظیر نقاشی در طبیعت، داستان‌نویسی با موضوعات محیط‌زیست و کاشت یک درخت با خانواده در نظر گرفته شده است و همچنین برنامه‌های تهیه درخت خانواده (شجره‌نامه)، شنیدن قصه‌های مادربزرگ و پدربزرگ و بزرگ‌ترهای خانواده و خاطره‌نویسی از دورهمی‌های خانوادگی ایام نوروز نیز برای محور مهمانی خانواده پیش‌بینی شده است.

وی با بیان این نکته که دانش‌آموزان می‌توانند در قالب‌های متنوعی نظیر عکس، کاردستی، گزارش‌نویسی و… که ویژه هر محور اعلام شده است، در این برنامه شرکت کنند، تصریح کرد: آثار تهیه شده باید در بازه زمانی مختص هر محور در کانال مهمانی در مهمانی بارگذاری شود که این کانال ۶۰ اثر را دریافت می‌کند و پس از داوری ۶ اثر را برگزیده و در کانال قرار می‌دهد.

فاضل ارسال آثار برای آموزگار را یکی دیگر از راه‌های شرکت در این برنامه دانست و گفت: دانش‌آموزان می‌توانند آثار خود را تا روز ۱۳ فروردین برای آموزگار ارسال کنند تا معلم بهترین آثار را انتخاب کرده و با هماهنگی مدیر در سطح مدرسه مورد تقدیر قرار دهد و علاوه‌برآن امکان ارسال آثار برای رابطه منطقه نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه تکلیف نوروزی دانش‌آموزان امسال در قالب همین طرح اجرا خواهد شد، خاطرنشان کرد: دو سال همه‌گیری کرونا سبب کاهش ارتباط بین دانش‌آموزان و خانواده‌ها شد تا جایی که بچه‌ها گاهی اوقات از فضای خانواده خسته می‌شدند؛ بنابراین هدف طرح مهمانی در مهمانی این است که بچه‌ها یاد بگیرند همراه خانواده دور هم بنشینند، صحبت کنند و از گوشی همراه استفاده بهینه داشته باشند.

کد خبر 648297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.