نقش تکنولوژی در تغییر شهر آینده‌نگر دبی

کشف تکنولوژیکی نفت و گاز طبیعی، سرنوشت دبی در امارات متحده عربی را برای همیشه تغییر دارد و آن را به یک مرکز فرهنگی‌اجتماعی مهم جهانی تبدیل کرد. به نظر می‌رسد که فناوری آینده شهرهای سراسر دنیا را نیز مانند دبی تحت تاثیر قرار دهد و به بهبود کیفیت زندگی برای ساکنان منجر شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، یکی از مهم‌ترین مولفه‌هایی که باعث شد دبی به یک شهر جهانی تبدیل شود و چشم‌اندازهای شگفت‌انگیز بی‌شماری را در بر گیرد، کشف نفت و گاز طبیعی به روش تکنولوژیک بود و در واقع، فناوری مهم‌ترین نقش را در ایجاد هویتی منحصربه‌فرد برای این شهر ایفا کرد. امروزه بسیاری از مدیران شهرهای سراسر دنیا در تلاش هستند به کمک تکنولوژی به حل مشکلات قدیمی و کنونی شهرها بپردازند و از رویکردهای گذشته برای توسعه استراتژی‌های کارآمد برای آینده بهره بگیرند و حتی از این طریق به مدیریت آب و فاضلاب شهری کمک کنند.

بسیاری از کمپانی‌های سراسر دنیا طی یک دهه گذشته کوشیده‌اند اثرات ناشی از توسعه شهری را بر ساکنان مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند و به دنبال آن، شهرها را بهتر و کارآمدتر از قبل طراحی کنند. در واقع این افراد تلاش کرده‌اند طراحی شهری را از طریق نرم‌افزارهای رایانه‌ای مخصوص انجام دهند تا الگوهایی دیجیتالی یا پرینتر سه‌بعدی برای شهرهای جهان توسعه دهند که در آن‌ها، نیازهای ساکنان شهری، بهتر از گذشته مورد توجه قرار می‌گیرد. به لطف توسعه روزانه فناوری، این الگوهای دیجیتالی همواره در حال تکامل است و امروزه به شکل دوقلوی دیجیتالی در آمده است که نسبت به پرینتر سه بعدی، به طور کارآمدتر می‌تواند طراحی شهرها را تحت تأثیر قرار دهد.

نقش تکنولوژی در تغییر شهرهای آینده‌نگر

توسعه شهرهای آینده

گیمیفیکیشن طراحی شهری، یکی از مهم‌ترین رویکردهای تکنولوژیک بسیاری از مدیران در طراحی مناطق به‌شمار می‌رود که آن‌ها را در تحقق اهداف توسعه پایدار یاری می‌کند و به ایجاد شهرهایی با کمترین تجربه اثرات جزایر گرمایی منجر می‌شود. در این رویکرد، طراحی شهری در دنیای مجازی و مانند بازی‌های رایانه‌ای انجام می‌شود و به دنبال آن، بهره‌گیری از دوقلوی دیجیتال برای تسهیل هرچه بیشتر طراحی شهری افزایش خواهد یافت. در واقع، در گیمیفیکیشن شهری، طراحی شهرها قبل از اجرای آن‌ها در فضایی مجازی و به شکل گرافیکی، درست مانند بازی‌های کامپیوتری، به تصویر کشیده می‌شود و از این طریق، مدیران را از پیامدهای طراحی شهری نظیر آن‌چه در طرح گرافیکی ارائه شده است، آگاه خواهد کرد.

در رویکرد گیمیفیکیشن طراحی شهری، الگویی سه‌بعدی از سازه‌ها و زیرساخت‌های شهری ارائه می‌شود که در آن، قابلیت آگاهی از فضاهای موجود برای توسعه شهرها و همچنین ظرفیت آن‌ها برای سکونت مردم فراهم می‌آید، ضمن این‌که به همین طریق نیز میزان نیاز به آب و برق در شهر طراحی شده، مشخص می‌شود.

نقش تکنولوژی در تغییر شهرهای آینده‌نگر

تکنولوژیک شدن روزافزون طراحی شهری

بدیهی است که توسعه سازه‌هایی مانند برج خلیفه و موزه آینده دبی به‌راحتی امکان‌پذیر نیست و بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته‌ای را می‌طلبد. در واقع، نوشته‌هایی که روی موزه آینده دبی حک شده است و همچنین ظاهر غیر معمول سازه، آن را به یکی از پیشرفته‌ترین و پیچیده‌ترین پروژه‌های طول تاریخ تبدیل کرده است، با بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته دنیا و با تلاش فراوان ممکن شده است.

معماران در طراحی این سازه، از بتن به عنوان ماده اصلی بهره گرفتند و البته آن را با فلزی بسیار درخشان پوشاندند تا از طریق ایجاد تشعشعات اعجاب‌انگیز، بی‌نظیر بودن سازه را به حد اعلی برسانند، ضمن این‌که قابلیت احداث سازه‌ای عظیم را بدون نیاز به ستون فراهم آوردند. تکنولوژی مهم‌ترین نقش را در شکل دادن موزه آینده دبی ایفا کرد و در تبدیل آن به الگویی برای به تصویر کشیدن اهمیت فناوری در ایجاد شهرهای آینده بسیار اثربخش بود.

نقش تکنولوژی در تغییر شهرهای آینده‌نگر

آیا ایجاد شهرهای کامل امکان‌پذیر است؟

بدیهی است که همواره رویکردهایی که در یک شهر اثربخش واقع می‌شود، نمی‌تواند همان تأثیر را در سایر شهرهای جهان به دنبال داشته باشد. به عبارت دیگر، شاید بهره‌گیری از یک فناوری به ایجاد بهترین سازه در یک شهر منجر شود، با این حال کم‌ترین تأثیر را در پیاده‌سازی پروژه‌های شگفت‌انگیز در سایر شهرهای جهان به دنبال داشته باشد. آن‌چه مشهود است این‌که فناوری می‌تواند نقش مهمی در بهبود وضعیت مسکن، افزایش برابری دسترسی شهروندان به وسایل حمل‌ونقل عمومی، بهبود پایداری و رونق اقتصادی در شهرها ایفا کند و از این طریق به بهبود کیفیت زندگی شهرنشینان منجر شود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که شهرهای خاورمیانه در بهره‌گیری از فناوری بسیار موفق عمل کرده‌اند و در میان آن‌ها، دبی به بالاترین دستاوردهای تکنولوژیک در زمینه طراحی شهری نائل شده و توانسته است به یکی از هوشمندترین شهرهای دنیا تبدیل شود. حتی بسیاری از محققان ادعا کرده‌اند که شهرهای خاورمیانه در بهره‌گیری از فناوری برای طراحی مناطق از شهرهای آمریکای شمالی نیز بسیار موفق‌تر بوده‌اند و به همین دلیل، کیفیت زندگی در آن‌ها بسیار سریع‌تر از سایر شهرهای دنیا بهبود یافته است، ضمن این‌که تحقق اهداف صفر انتشار کربن در آن‌ها با سرعت بالاتری انجام شده است.

نقش تکنولوژی در تغییر شهرهای آینده‌نگر

مدیران شهرهای خاورمیانه، بر خلاف برنامه‌ریزان شهرهای سایر نقاط دنیا، اهمیت فناوری بر طراحی شهری را به خوبی درک کرده‌اند و بیش از این‌که به تقلید از سایر نقاط جهان در زمینه بررسی چگونگی بهره‌گیری از فناوری بپردازند، توجه خود را بر استفاده حتمی از رویکردهای تکنولوژیک برای رسیدن به اهداف بلندپروازانه خود متمرکز کرده‌اند و از این طریق، توانسته‌اند شهرهایی هوشمند با بالاترین کیفیت زندگی را به وجود بیاورند.

کد خبر 648180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.