آماده‌باش ۳۰۰ نیروی آتش‌نشان در ۲۷ ایستگاه برای امدادرسانی به حوادث چهارشنبه‌سوری

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان از آماده‌باش ۳۰۰ نیروی آتش‌نشان در ۲۷ ایستگاه آتش‌نشانی خبر داد.

سرآتشیار فرهاد کاوه آهنگران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ۳۰۰ نیروی آتش‌نشان در ۲۷ ایستگاه آتش‌نشانی در حالت آماده‌باش هستند و در ۱۵ نقطه پر ترافیک شهر و میادین اصلی، واحدهای سیار و خودروهای امدادی آتش‌نشانی استقرار دارند؛ همچنین نیروهای امدادی در شیفت استراحت نیز در حالت آماده‌باش قرار دارند و در صورت نیاز به منظور امدادرسانی اعزام خواهند شد.

وی با اشاره به کمپین «نه به رفتارهای پرخطر در چهارشنبه‌سوری»، افزود: مخالف برگزاری چهارشنبه سوری نیستیم، اما اعتقاد بر این است که این آئین باید ایمن و بدون خطر برگزار شود. وظیفه داریم آموزش‌های ایمنی و هشدارهای لازم را به اطلاع شهروندان برسانیم تا چهارشنبه سوری امسال را بدون هیچ حادثه تلخی سپری کنیم.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با ابراز امیدواری از اینکه با رفتارهای پرخطر به خاطر یک شب شادی، دچار یک عمر پشیمانی نشویم، تصریح کرد: با فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی سازمان آتش‌نشانی و رسانه‌ها و همکاری شهروندان، می‌توان آمار حریق و حوادث چهارشنبه‌سوری در شهر اصفهان را به عدد صفر نزدیک کرد.

وی با بیان اینکه سازمان آتش‌نشانی اصفهان از اوایل زمستان فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در مورد رفتارهای پرخطر چهارشنبه سوری را آغاز کرد، گفت: پخش انیمیشن برای کودکان در کلاس‌های آموزش مجازی و حضوری و بازدیدها، اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها، ایجاد کمپین «نه به رفتارهای پرخطر در چهارشنبه‌سوری» و نصب بنر با همکاری کمیته فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان در این راستا انجام شده است.

کاوه آهنگران خواستار نظارت بیشتر والدین بر رفتارهای فرزندان خود در روزهای منتهی به چهارشنبه آخر سال شد و ادامه داد: بیشتر مخاطب ما نوجوانان و کودکانی هستند که اطلاع کافی از عواقب رفتارهای پرخطر ندارند و لازم است والدین و معلمان آنها را از عواقب این رفتارها که گاهی جبران‌ناپذیر است آگاه کنند.

وی اظهار کرد: والدین در این روزها بر رفت و آمدهای فرزندان خود، ارتباط با دوستان، مباحث مالی و حتی حضورشان در شبکه‌های مجازی نظارت داشته باشند تا فریب سودجویانی که قصد فروش موادمحترقه به آنها دارند را نخورند.

ساخت، نگهداری و فروش موادمحترقه ممنوع است

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه هرگونه ساخت، نگهداری و فروش موادمحترقه ممنوع است، اظهار کرد: به خاطر ممنوعیت این موادمحترقه، فروشندگان یا خریداران آنها را در جاهایی پنهان می‌کند که گرم است و رطوبت دارد و ممکن است به خاطر ترکیباتی که دارند خود به خود منفجر شوند؛ بنابراین تاکید می‌کنیم که این مواد را به هیچ عنوان نه بسازند و نه نگهداری کنند.

وی با هشدار نسبت به روشن کردن آتش در معابر عمومی، سربسته و نزدیک به مواد قابل اشتعال در وسعت زیاد، افزود: استفاده از الکل، تینر، بنزین و مواد سریع‌الاشتعال برای روشن کردن آتش بسیار خطرناک است؛ چراکه بلافاصله منجر به سرایت آتش به دست و بدن فرد و شعله‌ور شدن او می‌شود و امکان فرار وجود ندارد.

کاوه آهنگران با هشدار نسبت به خطرات انداختن قوطی‌های پرس شده مانند اسپری خوشبوکننده، حشره‌کش، گاز فندک و موادی از این قبیل به داخل آتش، تصریح کرد: انداختن موادمحترقه و نورافشان به طرف دیگران، در حیاط منازلی که دید ندارد و جایی که امکان حضور افراد وجود دارد نیز از رفتارهای بسیار پرخطر است.

وی از شهروندان خواست به هیچ عنوان با روشن کردن آتش و تجمع باعث ایجاد ترافیک و سد معبر نشوند و ادامه داد: پلیس، اورژانس و آتش‌نشانی ممکن است برای امدادرسانی به شهروندان اعزام شده باشند و نباید در ترافیک و راه‌بندان گیر کنند.

در صورت مواجهه با حوادث احتمالی با ۱۲۵ تماس بگیرید

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: هل دادن افراد به سمت آتش، پریدن همزمان از روی آتش و بدون دید کافی، شکستن شاخ و برگ درختان و ایجاد حریق نزدیک درختان ممنوع است؛ همچنین شهروندان در صورت مواجهه به حوادث احتمالی باید به سرعت با ۱۲۵ تماس بگیرند.

وی اضافه کرد: شهروندان در روزهای پایانی سال و خانه‌تکانی، وسایل اضافی منزل و شاخه‌های هرس شده درختان را بیرون از خانه قرار ندهند؛ ممکن است برخی افراد وسوسه شوند و این وسایل را آتش بزنند که باعث بروز آتش‌سوزی و مشکلاتی برای شهروندان خواهد شد.

کاوه آهنگران خاطرنشان کرد: اگر خانواده‌ها می‌خواهند آتشی روشن کنند بهتر است در یک زمین بایر، آتشی کنترل شده و کوچک روشن کنند و یک دستگاه خاموش‌کننده آتش داشته باشند.

کد خبر 647846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.