توکن نیمه مثلی چیست + SFT و تفاوت با غیر مثلی

توکن های نیمه مثلی (Semi Fungible) که به اختصار SFT نیز نامیده می‌شوند، نوعی از رمز ارزهای بازار کریپتو هستند که استاندارد و ساختاری متفاوت نسبت به توکن‌های مثلی و غیر مثلی (NFT) دارند.

به گزارش ایمنا، SFT یا توکن نیمه مثلی دسته نسبتاً جدیدی از توکن‌ها هستند که می‌توانند قابل تعویض و غیرقابل تعویض باشند. در درجه اول توکن‌های نیمه مثلی به این دلیل شبیه توکن‌های تعویض‌پذیر هستند که با همتایان خود مبادله می‌شوند. مثلاً توکنی که نشان‌دهنده کوپن ده‌دلاری آمازون است ارزش مشابه کوپنی با همان تاریخ انقضا دارد و بنابراین آنها قابل تعویض است.

توکن‌های نیمه مثلی به‌طور منحصربه‌فردی عمل می‌کنند و ابتدا به عنوان یک کالای قابل تعویض عمل کرده و سپس غیرقابل تعویض می‌شوند. فاکتور متمایزکننده‌ای که این نوع توکن‌ها را نیمه مثلی می‌کند، این است که وقتی از مالکیت کسی خارج شوند ارزش اسمی خود را از دست می‌دهند. این مسئله باعث می‌شود توکن‌های منقضی شده غیرقابل تعویض باشند.

توکنی را در نظر بگیرید که نشان‌دهنده بلیت کنسرت آخرین اجرای بیتلز است. بلیت دارای ارزشی اسمی است و می‌توان آن را با بلیت مشابه تعویض کرد مشروط بر اینکه در همان تاریخ و همان محل اجرا باشد. بعد از پایان کنسرت، این توکن به یک مورد کلکسیونی NFT تبدیل می‌شود و ارزش جدیدی می‌یابد. همچنین دیگر نمی‌توان این توکن را با بلیت یک کنسرت معتبر دیگری مبادله کرد. توکن نیمه مثلی در فرآیند تبدیل یک توکن قابل‌تعویض به غیرقابل تعویض به محض بازخرید، ماهیت پیدا می‌کند.

توکن نیمه مثلی چیست + SFT و تفاوت با غیر مثلی

توکن های مثلی

توکن های مثلی یا تعویض‌پذیر پراستفاده‌ترین و محبوب‌ترین دارایی‌های دیجیتال در بازار هستند. در بهترین تعریف از آن‌ها به عنوان دارایی‌های کریپتو یاد می‌شود، که به راحتی قابل مبادله نیستند. به عبارت دیگر، توکن‌های قابل تعویض دارایی‌های دیجیتالی هستند که می‌توان از آن‌ها برای ترید با یکدیگر بدون از دست دادن ارزش استفاده کرد. ارزش توکن‌های قابل تعویض در هنگام مبادله یا ترید با یکدیگر قابل تغییر نیست، یعنی بعد از معامله هم به شکل سابق خود باقی می‌مانند.

توکن های غیرمثلی

توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) نقطه مقابل توکن‌های قابل تعویض هستند. NFTها دارایی‌های دیجیتال غیرمتمرکز هستند که به عنوان اقلام مختلف، به ویژه اقلام مبتنی بر سرگرمی به شکل دیجیتالی، خدمت می‌کنند.

به عبارت دیگر، توکن‌های غیرقابل تعویض اساساً نشان‌دهنده مالکیت دیجیتالی اشیا با ارزش منحصربه‌فرد مانند آثار هنری، موسیقی، املاک مجازی و بسیاری موارد دیگر هستند. این اقلام معمولاً دارای ارزش‌های متفاوتی هستند زیرا افراد مختلف آن‌ها را ایجاد می‌کنند. در نتیجه نمی‌توان آن‌ها را بدون از دست دادن ارزش با یکدیگر مبادله کرد. اغلب توکن‌های غیرقابل تعویض به عنوان توکن‌های مبتنی بر بلاک چین در نظر گرفته می‌شوند، زیرا در یک بلاک چین عمومی ذخیره می‌شوند. بنابراین، اصالت و مالکیت توکن‌های غیرقابل تعویض به راحتی برای هر کسی قابل مشاهده است تا تأیید شود.

برخلاف توکن‌های قابل تعویض، توکن‌های غیر قابل تعویض غیر قابل تقسیم هم هستند. یعنی بر خلاف اتریوم، بیت کوین و بقیه ارزهای دیجیتال، نمی‌توان آن‌ها را به بخش‌های جداگانه تقسیم کرد. همچنین، اطلاعات ذخیره شده قبلی در NFTها قابل تغییر یا ویرایش نیستند.

توکن نیمه مثلی چگونه ایجاد می‌شود

استانداردها امکان برقراری ارتباط مؤثر را فراهم می‌کند. در دنیای بلاک چین، هر پلتفرم دارای مجموعه‌ای از استانداردها برای نحوه رفتار توکن هایی است که در اکوسیستم زندگی می‌کنند. به بیان ساده، مجموعه قوانین اکوسیستم است که ماهیت توکن ها را تعریف می‌کند. در مورد نحوه ایجاد توکن های نیمه مثلی باید گفت، SFT ها را می‌توان با استفاده از استاندارد توکن سازی ERC-1155 اتریوم به وجود آورد.

برخی از محیط‌های بازی توسعه یافته توسط Enjin، Horizon Games و Sandbox از SFT پشتیبانی می‌کنند. بازی‌ها ممکن است هم دارای اقلام قابل تعویض مانند ارز درون بازی یا شمش‌های طلا یا دلارهای بازی باشند و هم اشیا غیرقابل معاوضه مانند کلکسیون‌ها و سلاح‌ها. به این ترتیب، SFT هایی که برای بازی‌ها ایجاد می‌شوند به بازیکنان اجازه می‌دهند به عنوان مثال، در بازی دلارها را با اسلحه معامله کنند یا برعکس. مکانیک SFT منجر به هزینه کمتر برای توسعه دهندگان و کاربران/بازیکنان در مقایسه با استفاده از نوع EIP-721 NFT های قدیمی تر می‌شود.

توکن نیمه مثلی چیست + SFT و تفاوت با غیر مثلی

ویژگی‌های توکن‌های نیمه مثلی

  • بهره‌وری بهتر به نسبت NFT ها

توکن‌های نیمه مثلی این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌دهند تا از پتانسیل بهتری به نسبت NFT ها بهره‌مند شوند. در حقیقت از آنجا که این توکن‌ها می‌توانند بسیاری از چالش‌های پیش روی NFT ها را از میان بردارند، کاربرانی که تمایل به معامله NFT ها دارند، ولی به علت کاستی‌های موجود در ماهیت این توکن ها قادر به انجام این کار نیستند، می‌توانند راهی را برای رفع نیازهای خود به‌وسیله SFT ها پیدا کنند. درنتیجه اینکه SFT ها می‌توانند فرایند پردازش تراکنش‌ها را کارآمدتر و سریع‌تر کنند.

  • ایمنی بالاتر

توکن‌های نیمه مثلی از کاربران در مقابل ضررهای تصادفی که در زمان انتقال NFT ها متحمل می‌شوند، محافظت خواهد کرد. درواقع این توکن‌ها راهی برای انتقال کارآمد هر نوع توکن (در هر میزان) را بدون ترس از قفل شدن توکن‌ها در قرارداد فراهم می‌کنند. بد نیست بدانید مشکل ذکرشده در بین توکن‌های غیرقابل تعویض رایج است که در بیشتر مواقع به از دست دادن تصادفی توکن‌های کاربران منجر می‌شود.

  • تراکنش‌هایی سریع‌تر و آسان‌تر

توکن‌های نیمه مثلی، سبب اجرا و پردازش سریع‌تر و البته کم‌هزینه‌تر تراکنش‌ها می‌شوند؛ از این‌رو تریدرها می‌توانند بیش از یک توکن را در یک دوره زمانی بسیار کوتاه انتقال دهند؛ بنابراین انجام معاملات برای کاربران بسیار سریع‌تر و آسان‌تر خواهد بود.

کد خبر 647724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.